|
کدخبر: 135915

رژیم غذایی دیابتی ها باید چگونه باشد؟

دیابت یکی از انواع بیماریهای مزمن است که تغذیه و رژیم درمانی نقش بسیار مهم و اساسی در کنترل آن دارد و درصورتی که این بیماری کنترل نشود، عوارض جبران ناپذیر و غیرقابل برگشت به دنبال دارد که از جمله می توان به زخم پای دیابتی، رتینوپاتی (از بین رفتن شبکیه چشم و از دست دادن بینایی)، نفروپاتی (آسیب کلیه) و بیماری های قلبی عروقی و فشار خون اشاره کرد.

نخستین گام در کنترل دیابت، کنترل چاقی و اضافه وزن است؛ زیرا چاقی باعث مقاومت به انسولین می شود و در نتیجه انسولینی که در بدن ساخته می شود یا به بیمار تزریق می شود، برای پایین آوردن قند خون کارایی لازم را ندارد که این مسئله کنترل قند خون را مشکل می سازد. مطالعات نشان داده است که حتی اندکی کاهش وزن منجر به اصلاح و بهتر شدن چربی و فشار خون و همچنین بهبود کنترل قند خون می شود.

در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت، تاکید بر روی مصرف انوع کربوهیدرات های پیچیده و غلات کامل است و میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی بیمار مبتلا به دیابت باید مشخص و تنظیم شده باشد. این بیماران باید از رژیم غذایی که متخصص تغذیه تنظیم کرده ‌است استفاده کنند؛ زیرا بسیار مهم است که میزان کربوهیدرات رژیم غذایی با توجه به دوز انسولین و میزان قند خون بیمار تجویز شود. بنابراین ایجاد نظم در ساعت صرف غذا و مصرف کردن مقدار مشخص کربوهیدرات در هر وعده، تاثیر بسیار مثبتی در کنترل قند خون دارد.

مصرف نان های کامل و سبوس دار مثل نان جو یا نان چاودار یا سایر نان های سبوسدار نسبت به نان های لواش یا ساندویچی و ماشینی به کنترل بهتر قند خون کمک می کند.

این بیماران به جای مصرف برنج ساده، بهتر است برنج را به صورت مخلوط با حبوبات یا سبزی های تهیه و استفاده کنند مانند شوید پلو، عدس پلو، لوبیا پلو و یا از برنج قهوه ای که سبوس آن حفظ شده استفاده کنند.

همچنین مصرف سبزی ها همراه با وعده های غذایی از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری کرده و توصیه می شود در کنار وعده های غذایی ناهار و شام، از سالاد یا سبزی های پخته ده مثل کلم بروکلی و کدو استفاده کنند.

مصرف حبوبات دست کم دو بار در هفته و مصرف انواع مغزهای خام در رژیم غذایی توصیه می شود. فیبر موجود در این منابع به بهبود کنترل قند خون کمک می کند.

این بیماران باید از مصرف انواع قندهای ساده مثل قند و شکر، شکلات، نوشابه‌های صنعتی، دسر های شیرین و شیرینی ها خودداری کنند و مصرف خرما، توت خشک، کشمش و سایر میوه های خشک نیز باید مطابق با مقدار تجویز شده متخصص تغذیه باشد.

بهتر است غذاها به صورت آبپز و بخارپز مصرف شود و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده پرهیز شود و تنها از روغن مایع، به ویژه روغن زیتون و کانولا استفاده شود.

در آخر توصیه می شود که این بیماران روزانه نیم ساعت ورزش سبک یا پیاده‌روی داشته‌ باشند و از عصبانیت و استرس که باعث افزایش قند خون می شود، خودداری کنند.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر