|
کدخبر: 133695

رژیم غذایی سخت در شرایط کرونایی توصیه نمی‌شود

رئیس اداره تغذیه معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در شرایط کرونا، رعایت ۲ اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه ضروری است و به هیچ وجه رژیم غذایی سخت توصیه نمی‌شود.

اسماء خالدی روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: رژیم غذایی سخت می‌تواند کیفیت تغذیه و مواد دریافتی انسان را بر هم زند و هنگام بیماری مشکل‌ساز شود.

وی بیان کرد: اما افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند و خود یک فاکتور خطر به شمار می‌رود باید رژیم‌های لاغری استاندارد با نظارت مستقیم متخصص تغذیه داشته باشند تا هم‌ وزن آنها از محدوده خطر خارج‌ شده و هم تغذیه سالمی داشته باشند.

خالدی در خصوص تعادل و تنوع مواد غذایی گفت: تعادل به معنای مصرف مقدار کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامتی بدن و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات، تخم مرغ، حبوبات و مغزها است.

وی در خصوص بالا بردن سطح ایمنی بدن از راه تغذیه سالم افزود: مواد غذایی در هر گروه غذایی دارای ارزش غذایی به نسبت یکسانی هستند و می‌توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد.

خالدی گفت: به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل‌کلم، گوجه‌فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات (لیموترش، لیموشیرین، کیوی، نارنگی) استفاده کرد.

وی افزود: پیاز خام حاوی ویتامین C است و می‌توان روزانه همراه غذا از آن استفاده کرد و شغلم نیز حاوی ویتامین C است که می‌توان در تهیه سوپ و آش از آن استفاده کرد.

خالدی یادآورشد: باتوجه به نقش ویتامین‌های A و E در تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی ویتامین A شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز، انواع مرکبات، زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات و منابع غذایی ویتامین E مانند مغزها و روغن کانولا، آفتابگردان و ذرت استفاده شود.

وی گفت: از خوردن غذاهای شور و چرب مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن تا حد ممکن باید خودداری شود.

خالدی ادامه داد: روزانه می‌توان با استفاده از منابع غذایی ویتامین دی مانند انواع ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم‌مرغ، مرغ، انواع سبزی‌ها، میوه‌های خشک و غلات به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کرد.

این مقام مسئول افزود: در برنامه روزانه باید از منابع غذایی ویتامین‌های گروه B مانند انواع سبزی‌های برگ سبز، میوه‌ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم‌مرغ، غلات سبوس‌دار، حبوباتی مانند نخود، انواع لوبیا، عدس، باقلا، لپه، ماش و مغزها استفاده شود.

خالدی اضافه کرد: مصرف ۶ - ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه برای کمک به افزایش ایمنی بدن لازم و ضروری است.

وی گفت: با توجه به نقش مهم ویتامین D در عملکرد سیستم ایمنی و برخلاف باورهای عموم، بخش عمده‌ای از ویتامین D بدن از محیط پیرامون تامین می‌شود نه از راه خوراکی بنابراین در شرایط فعلی که بخش عمده‌ای از جامعه در محیط‌های بسته حضور دارند، نوع پوشش اجتماعی و همچنین آلودگی هوا مصرف مکمل‌های ویتامین D برای تمام اعضای جامعه توصیه می‌شود که پس از مشورت با متخصصان میزان مورد نیاز خود را استفاده کنند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر