|
کدخبر: 135910

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ممنوع

هشتم آبان الی چهارم آذر ماه به عنوان هفته جهانی آگاه سازی آنتی بیوتیک ها نامگذاری شده؛ افزایش آگاهی عمومی از خطرات مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و یادآوری تجویز منطقی این دسته از داروها به پزشکان مهم ترین دلایل نامگذاری این هفته جهانی است.

دکتر فاطمه فتحی؛ معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هفته جهانی آنتی بیوتیک ها فرصتی برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عموم مردم در سراسر جهان از خطرات مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک ها و توجه به نظارت و تجویز منطقی این دسته از داروها توسط پزشکان به ویژه در شرایط همه گیری کرونا است،

وی افزود: امسال «اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال» و «مصرف آنتی بیوتیک ها، با احتیاط» به عنوان شعارهای هفته جهانی آنتی بیوتیک ها در نظر گرفته شده که بیانگر اهمیت تهدید مقاومت آنتی بیوتیکی به عنوان تهدید جهانی حیات و بقاء تمامی موجودات زنده است.

دکتر فتحی در ادامه با اشاره به اهمیت مساعدت جامعه جهانی در پیشگیری از رخداد مقاومت آنتی بیوتیکی، اظهار کرد: آنتی بیوتیک ها نقشی حیاتی در پیشرفت‌های درمانی و عمل‌های جراحی از جمله جراحی‌های پیچیده مانند پیوند عضو، تعویض مفصل یا جراحی قلب دارند.

وی با بیان اینکه لازم است همیشه قبل از دریافت آنتی بیوتیک با پزشک و داروساز مشورت شود، افزود: با انجام برخی اقدامات ساده و رعایت دستورالعمل های بهداشتی مثلا از طریق شستن دست‌ها، آماده سازی غذاها به روش بهداشتی، عدم تماس نزدیک با افراد بیمار، داشتن رابطه جنسی سالم و واکسیناسیون حتی الامکان از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد. به ویژه در شرایط همه گیری کرونا باید توجه ویژه تری در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی و استفاده به جا از آنتی بیوتیک ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه داروسازان و پزشکان باید با صرف وقت کافی در مورد مصرف صحیح آنتی بیوتیک‌ها، مقاومت آنتی بیوتیکی و خطرات ناشی از مصرف نادرست آن‌ها را به بیماران گوشزد کنند، توصیه کرد: پزشکان و سایر حرف پزشکی شاغل در مراکز درمانی نیز باید با رعایت کامل موارد بهداشتی مانند ضدعفونی کردن و شستشوی کامل دست، وسایل و محیط اطراف خود، از انتقال و انتشار عوامل عفونی جلوگیری کنند.

دکتر فتحی در پایان گفت: امسال نیز طبق روال هر ساله در هفته جهانی آنتی بیوتیک ها از تمامی بیمارستان ها برای برگزاری کارگاههای آموزشی مجازی، نمایش پیام های آموزشی به منظور افزایش آگاهی کارکنان و مراجعه کننده ها درخواست همکاری شده. همچنین واحد تحقیق و توسعه این معاونت غذا و دارو بسته های آموزشی به منظور آموزش عمومی در سطح منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران تهیه کرده است.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر