|
کدخبر: 134166

درباره واکسن کرونای شرکت فایزر بیشتر بدانید

شرکت فایزر اعلام کرد واکسن کرونایی که این شرکت در حال توسعه آن است بیش از ۹۰ درصد کارایی دارد.

سبک زندگی درباره واکسن کرونای شرکت فایزر بیشتر بدانید

با گذشت ۱۱ ماه از همه گیری کرونا در جهان، چشم امید تمام مردم به یافتن واکسنی موثر برای مقابله با این ویروس است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است هم اینک ۱۹۱ واکسن در کشور‌های مختلف در حال توسعه است که از این میان، نزدیک به ۴۰ واکسن در مرحله آزمایش انسانی و ۱۰ واکسن در مرحله پایانی آزمایشات قرار دارند. غول‌های داروسازی جهان ابراز امیدواری کرده‌اند بتوانند نسخه اولیه واکسن کرونا را اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کنند. با این حال، نتایج امیدوار کننده‌ای از آزمایش واکسن کووید ۱۹ به تازگی منتشر شده است.

بر این اساس، شرکت فایزر، غول داروسازی امریکا اعلام کرد نتایج اولیه آزمایش مرحله سوم واکسن کرونا نشان می‌دهد این واکسن بیش از ۹۰ درصد کارایی دارد. این دست آورد پیروزی بزرگی در مبارزه با همه گیری کووید ۱۹ در جهان است که تاکنون بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ کشانده، اقتصاد جهان را زیر و رو کرده و زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است.

شرکت فایزر که بزرگترین شرکت داروسازی جهان است با همکاری شرکت بیون تک، شریک آلمانی خود نخستین شرکت‌های داروسازی جهان هستند که نتایج امیدوار کننده‌ای از آزمایش واکسن کرونا در ابعاد بزرگ را ثبت کرده‌اند. این دو شرکت اعلام کردند از آنجا که هیچ عوارض قابل توجهی در این آزمایشات مشاهده نشده است، نگرانی جدی درباره ایمنی این واکسن وجود ندارد. انتظار می‌رود تا اواخر ماه جاری درخواست برای استفاده اضطراری از این واکسن در امریکا مطرح شود.

با این حال، حتی در صورت موافقت مقامات بهداشتی، تعداد این واکسن درحال‌حاضر بسیار محدود است و نمی‌توان به صورت گسترده آن را در بازار توزیع کرد. دانشمندان می‌گویند هنوز سوالات زیادی درباره این واکسن بی‌پاسخ مانده است. برای مثال، هنوز مشخص نیست این واکسن تا چه زمانی می‌تواند در افراد ایجاد ایمنی کند.

موفقیت دانشمندان امریکایی و آلمانی باعث ایجاد امیدواری برای رسیدن به نتایج مثبت در آزمایش واکسن‌های دیگر شرکت‌های داروسازی شده است.

آلبرت بورلا، مدیر اجرایی شرکت فایزر در این رابطه می‌گوید: امروز روز بزرگی برای علم و انسانیت است. ما زمانی به نقطه عطف تحقیقات خود برای یافتن واکسن کرونا رسیدیم که جهان به شدت شاهد افزایش شمار مبتلایان بوده است. همچنین ظرفیت بیمارستان‌ها در حال تکمیل بوده و مشکلات اقتصادی جهان را درگیر خود کرده است.

شرکت فایزر امیدوار است مقامات بهداشتی امریکا اجازه استفاده اضطراری از این واکسن را در افراد ۱۶ تا ۸۰ ساله صادر کنند. برای این کار، باید دستکم اطلاعات مربوط به ایمنی واکسن تست شده بر روی ۴۴ هزار داوطلب در دو ماه رصد شود. این بدان معناست که اواخر ماه نوامبر (آذر ماه) احتمالا این دستور صادر شود.

سازمان غذا و داروی امریکا پیش‌تر اعلام کرده بود درحال‌حاضر به دلیل شرایط اضطراری جهانی به دلیل همه گیری کرونا، واکسنی که بتواند دستکم ۵۰ درصد کارایی و اثرگذاری داشته باشد، از سوی این نهاد مجوز لازم را اخذ خواهد کرد. با این حال، خبر خوشحال‌کننده این است که دانشمندان شرکت فایزر از کارایی ۹۰ درصدی این واکسن خبر می‌دهند.

شرکت فایزر و بیون تک قرار دادی معادل یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار با دولت امریکا برای فروش ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را پیش‌تر به امضا رسانده‌اند. در صورت تجاری‌سازی این واکسن و تولید انبوه آن، امریکا و دیگر کشور‌های ثروتمند غربی در اولویت توزیع قرار دارند.

منبع: شبکه سلامت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها