|
کدخبر: 127113

عوارض عجیب واکسن کرونای امریکایی

همین چند هفته پیش بود که بروز مشکل حرکتی و نخاعی نزد یکی از داوطلبان تزریق واکسن کرونای ساخته شده از سوی دانشگاه آکسفورد جنجال زیادی به پا کرد. حالا اینبار نوبت به داوطلبان دو واکسن شرکت داروسازی دیگر بود که عوارض سخت این واکسن را نشان بدهند.

سبک زندگی عوارض عجیب واکسن کرونای امریکایی

هنوز هیچ یک از شرکت‌های داروسازی جهان که مدعی ساخت واکسن کرونا هستند این واکسن را به مرحله تایید نهایی نرسانده‌اند.

شرکت داروسازی مدرنا و فایزر که هر دو امریکایی هستند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های داروسازی در جهان یکی از پیشتازان ساخت واکسن کرونا در جهان به شمار می‌روند اما آزمایش‌های این واکسن‌ها نیز به دلیل به وجود آمدن عوارض سخت نزد داوطلبان متوقف شد.

بنابر گزارش‌های مختلف تزریق این واکسن به داوطلبان انسانی موجب پدید آمدن سردرد، تب، درد عضلانی، لرز و احساس عاری بودن از انرژی نزد آنها شده است. البته عوارض این واکسن به اندازه عوارض واکسن آکسفورد سخت نبوده و حداقل موجب ایجاد مشکل حرکتی و نخاعی نزد داوطلبان نشده است.

عوامل اجرایی پروژه عظیم واکسن کرونای شرکت مدرنای امریکا می‌گویند تمامی این عوارض «ارزشش را دارد».

واکسن‌ها از انواع مختلف معمولاً عوارض جانبی دارند - بعضی از آنها ناخوشایندتر از بقیه هستند.

لوک هاچینسون ۴۴ ساله یکی از داوطلبان دریافت این واکسن بود. او می‌گوید هشت ساعت بعد از تزریق این واکسن توانایی ترک تخت خواب خود را نداشته است. در ادامه او حتی مشکلات تنفسی هم پیدا کرد. او تنها نبود. دو نفر دیگر نیز بلافاصله بعد از تزریق واکسن کرونا به شدت واکنش بدنی نشان دادند.

اما سران این دو شرکت داروسازی می‌گویند حتی اگر این عوارض در تمامی افراد دیده شود زدن این واکسن بهتر از نزدن آن است.

گزارش‌های تایید نشده دیگر حاکی از آن است که تزریق واکسن آزمایشی کرونا، ساخته شده از سوی شرکت مدرنا، در یکی از داوطلبان آنچنان باعث لرز شدید شده که در اثر لرزش شدید در ناحیه چانه و محکم به هم خوردن دندان ها، یکی از دندان‌های این فرد در دهانش خرد شده.

شرکت‌های داروسازی مدرنا و فایزر در کنار واکسن کرونا بر روی پلاسمادرمانی نیز تاکید زیادی دارند.

یک گزارش دیگر حاکی از آن است واکسن ویروس کرونا ساخته شده از سوی شرکت مدرنا باعث واکنش شدید آنتی بادی در بزرگسالان مسن تر شد و از طرف دیگر باعث عوارض ایجاد جانبی شدید در دو داوطلب دیگر شده است.

البته نکته بسیار مثبتی در رابطه با واکسن کرونای مدرنا با وجود ایجاد همه عوارض هایش باقی مانده است. همه داوطلبان در این مطالعه آنتی بادی‌های خنثی‌کننده را برای ویروس کرونا تولید کردند یعنی همان سلول‌های ایمنی که تصور می‌شود قادر به خاموش کردن ویروس و جلوگیری از آلودگی سلول‌های ما هستند.

حدود ۸۰ درصد افرادی که به دلیل ویروس کرونا جان داده‌اند، مسن تر هستند، بنابراین ایمنی هر نوع واکسن در برابر کرونا در جمعیت سالخورده از اهمیت بالاتری برخوردار است.

عوارض جانبی شدید شامل بی‌اشتهایی، خستگی که روزها به طول انجامید و تب شدید است که به ویژه در افراد مسن خطرناک است.

تا برگزاری انتخابات بیش از یک ماه مانده و ترامپ احتمال تأیید اضطراری واکسن توسط سازمان غذا و دارو (FDA) را افزایش داده است و به همین دلیل نگرانی‌ها در مورد ایمنی واکسن کرونا افزایش یافته است.

پیش از این واکسن دانشگاه آکسفورد که حق تولید آن در انحصار شرکت آسترازینیکا دارد به دلیل بروز مشکل حرکتی و نخاعی با توقف آزمایش روبه‌رو شده بود و آزمایش این واکسن نیز در امریکا کاملا متوقف شده است.

 

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر