|
کدخبر: 133936

پروتئینی که روند پیری را کندتر می‌کند

پژوهشگران اسکاتلندی و انگلیسی در بررسی جدیدی دریافتند که شاید نوعی پروتئین بتواند به حفظ سلامت و جوانی خون کمک کند و سرعت روند پیری را کاهش دهد.

پژوهشگران "دانشگاه ادینبرو"(University of Edinburgh) اسکاتلند و "دانشگاه کوئین مری لندن"(QMUL)، پروتئینی را شناسایی کرده‌اند که نقش مهمی در حفظ سلول‌های بنیادی خون در برابر آسیب‌های ناشی از عفونت دارد. شاید یافته‌های این پژوهش، به کشف روش‌های جدیدی برای کاهش سرعت روند پیری بیانجامند.

"سلول‌های بنیادی خون‌ساز"(HSCs)، در مغز استخوان وجود دارند و از همان جا دیگر سلول‌های خون و سلول‌های ایمنی را تولید می‌کنند. هنگامی که عفونت به بدن حمله می‌کند، سلول‌های بنیادی خون‌ساز به افزایش تولید سلول می‌پردازند تا با آن مقابله کنند. این عملکرد سلول‌های بنیادی خون‌ساز، در گذشته سوالاتی را برای دانشمندان پدید آورد. از جمله این که این سلول‌ها چگونه هنگام کار کردن از خود در برابر آسیب محافظت می‌کنند.

"کامیل کرانک"(Kamil Kranc)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما می‌دانیم که مسیرهای التهابی ناشی از عفونت، سلول‌های بنیادی خون را مجبور می‌کنند تا فورا به تولید سلول‌های ایمنی بپردازند و به مبارزه با عفونت‌ها کمک کنند. در هر حال، این مسیرها نهایتا می‌توانند سلول‌های بنیادی را از بین ببرند یا موجب پیری زودرس آنها شوند. درک این موضوع مهم است که چگونه می‌توان جلوی این پیشامد را گرفت.

پژوهشگران در این پروژه، پروتئینی موسوم به "YTHDF۲" را شناسایی کردند که به نظر می‌رسد بتواند این کار مهم را انجام دهد. هنگامی که عفونتی پیش می‌آید، سلول‌های بنیادی خون‌ساز، سلول‌های ایمنی بیشتری تولید می‌کنند اما همزمان به بروز روندهای التهابی منجر می‌شوند که می‌توانند به سلول‌های بنیادی آسیب برسانند. این پژوهش نشان می‌دهد که پروتئین YTHDF۲، به تنظیم ژن‌هایی می‌پردازد که این روندهای التهابی را کنترل می‌کنند و از سلول‌های بنیادی در برابر پیری زودرس محافظت می‌کنند.

پژوهشگران برای بررسی نقش پروتئین YTHDF۲، با مهندسی موش‌ها، این پروتئین را از بدن آنها حذف کردند و سپس یک ترکیب شیمیایی را که مانند بیماری ویروسی عمل می‌کند، به کار بردند. در نتیجه این کار، سلول‌های بنیادی خون‌ساز، به التهاب مزمن دچار شدند و تولید سلول‌های متفاوت در آنها تغییر یافت. نکته جالب اینجا بود که خون این موش‌های مهندسی شده، شبیه به خون موش‌های پیر بود.

به نظر می‌رسد که این پژوهش جدید، با نتایج پژوهش‌های پیشین در مورد تزریق خون موش‌های جوان به موش‌های پیر مطابقت دارد. این کار می‌تواند به بهبود سلامت موش‌های دریافت‌کننده کمک کند و سرعت پیشرفت بیماری‌هایی مانند آلزایمر را در آنها کاهش دهد.

پژوهشگران باور دارند که شاید بررسی‌های آینده نشان دهند که آیا پروتئین YTHDF۲ می‌تواند یک درمان احتمالی ضد پیری باشد یا خیر.

این پژوهش، در "Journal of Experimental Medicine" به چاپ رسید.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر