|
کدخبر: 133925

طبرسی: زدن ماسک معادل واکسن اثرگذار است

طبرسی گفت: محدودیت‌های نیم بند در زنجیره انتقال وقفه ایجاد نمی‌کند و آمار مرگ و میر را پایین نمی‌آورد.

سبک زندگی طبرسی: زدن ماسک معادل واکسن اثرگذار است

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در برنامه چاپ اول اظهار کرد: از ۲۵ شهریور وارد پیک سوم ویروس کرونا در کشور شدیم و با یک وضعیت نابسامان به لحاظ تعداد بیماران و شدت بیماری مواجه شدم.

او افزود: یکی از مسائلی که هنوز باید بررسی شود این است که چرا شدت بیماران بد حال نیازمند به‌ای سی یو افزایش پیدا کرده است. حدود ۲۰ روز پیش آمار مرگ و میر روزانه حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ نفر بود و اعلام کردیم که اگر اقدامی صورت نگیرد این آمار مرگ و میر دو برابر می‌شود؛ اکنون با آمار دو برابری مواجه شده‌ایم. اگر باز هم اقدامی صورت نگیرد متاسفانه امکان بالا رفتن آمار مرگ و میر وجود دارد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: دو روز پیش ۶۵ رئیس دانشگاه علوم پزشکی در نامه‌ای به وزیر بهداشت، تعطیلی ۲ هفته‌ای کل کشور را خواستار شدند تا وقفه‌ای در زنجیره انتقال ویروس ایجاد شود. این افراد ۹ ماه است که درگیر مبارزه با کرونا هستند و از دید کاملی درباره وضعیت منطقه و شهر خود برخوردار هستند و به همین دلیل درخواست تعطیلی دو هفته‌ای کشور را مطرح کرده‌اند.

طبرسی ضمن انتقاد از محدودیت‌های فعلی گفت: محدودیت‌های نیم بند نمی‌تواند تاثیری در مقابله با شیوع کرونا داشته باشد و در زنجیره انتقال وقفه ایجاد کند؛ محدودیت‌های فعلی آمار مرگ و میر را پایین نمی‌آورد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تصریح کرد: در شرایط فعلی باید یک تعطیلی گسترده دو هفته ایجاد شود تا آمار مرگ و میر کاهش پیدا کند. البته تمام کشور‌ها هم در مبارزه با این بیماری به موفقیت نرسیده اند؛ حتی انگلیس و فرانسه هم در کنترل کرونا موفق نبوده‌اند. فرانسه روز گذشته اقدام به راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی کرد.

افزایش بیماریابی در کشور با ۴۰ هزار تست روزانه

طبرسی درباره علت افزایش آمار مرگ و میر و مبتلایان به کرونا در کشور گفت: در مدت اخیر تعداد تست روزانه افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که قبلا روزی ۱۰ هزار تست در کشور انجام می‌شد و هم اکنون روزانه ۴۰ هزار تست در کشور انجام می‌شود و به زودی به ۱۰۰ هزار تست خواهد رسید. هر چه میزان تست بالاتر برود میزان تشخیص مبتلایان به کرونا هم بیشتر می‌شود، زیرا در گذشته بسیاری از مبتلایان بوده‌اند که تست نمی‌شده‌اند و در نتیجه در آمار محاسبه نمی‌شدند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: ویروس در کشور ما نیز جهش پیدا کرده و بیماری زایی را بیشتر کرده است. اما ما نتوانستیم از روشی که افراد پر خطر را از معرض ابتلا دور نگه می‌دارد، موفق باشیم. میانگین مرگ و میر در کشور ما هم اکنون در سنین ۶۵ به بالاست؛ این افراد پر خطر باید از سایرین جدا شوند تا مرگ و مر کاهش پیدا کند. مثلا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند باید دورکاری انجام دهند و یا افراد مسن تا جایی که امکان دارد در منزل بمانند.

او ادامه داد: در دورهمی‌ها نیز افراد باید حتما ماسک داشته باشند و حتی در منزل هم باید تلاش کنند که ماسک بزنند. در مترو شلوغی زیادی را شاهدیم که افراد حتی اگر ماسک بزنند هم کرونا منتقل می‌شود.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: اعمال محدودیت برای کسب و کار‌ها زمانی تاثیر‌گذار است که ابتدا دو هفته به صورت کلی همه چیز تعطیل شود و بعد از آن محدودیت ساعت کار برای مغازه داران ارائه شود. این بیماری هزار چهره دارد و در هر فرد، علائم متفاوتی نشان می‌دهد.

فردی که احساس سرماخوردگی دارد باید خودش را قرنطینه کند

طبرسی درباره علائم ابتدایی ویروس کرونا در بدن توضیح داد: علائم این ویروس بیشتر شبیه به سرما خوردگی است؛ فرد مبتلا در ابتدا نشانه‌هایی مثل گلو درد ساده و بدن درد را تجربه می‌کند و در بعضی از افراد این علامت شدید می‌شود. در این شرایط هر فردی که احساس سرماخوردگی دارد باید خودش را قرنطینه کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دچار سرما خوردگی شده‌اند و سرکار می‌روند و کار‌های روزانه را انجام می‌دهد و بعد از دو هفته متوجه می‌شوند که کرونا دارند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ادامه داد: این افراد در این دو هفته ویروس را منتقل کرده‌اند. بیشترین قدرت انتقال ویروس در ۴۸ ساعت قبل از نشان دادن علائم و ۵ روز ابتدایی است و در هفته دوم و سوم بیماری، فرد خیلی کم ویروس را منتقل می‌کند.

زدن ماسک، معادل واکسن اثرگذار است

او با تاکید براینکه اصل درمان این بیماری استراحت است، گفت: هنوز آنفلوانزای فصلی در کشور ما شروع نشده است، امسال میزان شیوع این بیماری خیلی کم شده است؛ زدن ماسک، معادل واکسن اثرگذار است. دارو‌های گیاهی برای درمان کرونا، نقش مکمل دارند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

طبرسی بیان کرد: برای مبارزه با این بیماری یک راه کشف دارو و واکسن مناسب است که خوشبختانه شرکت خارجی فایزر دیشب اعلام کرد که واکسن کرونا ساخته شده است. این واکسن بر روی ۴۴ هزار نفر تست شده و بالای ۹۰ درصد ایمنی زایی داشته است؛ سازمان بهداشت جهانی نیز این خبر را تایید کرده است، اما همین شرکت اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۰ می‌تواند ۵۰ هزار دوز از این واکسن را تولید و تا پایان سال ۲۰۲۱ یک میلیارد دوز از این واکسن را روانه بازار می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها