|
کدخبر: 126200

چگونه حبوبات را برای مدت طولانی نگه داریم؟

از خرید مقادیر زیاد حبوبات بپرهیزید. اگر مجبور به خرید و نگهداری طولانی مدت حبوبات شدید آن‌ها را با حبوبات قدیمی مخلوط نکنید و هر گونه جسم خارجی غیرمعمول را از غلات جدا کنید.

سبک زندگی چگونه حبوبات را برای مدت طولانی نگه داریم؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از ما در منزل با آن مواجهیم بحث حمله حشرات به حبوبات و غلات نگهداری شده در منزل است. معمولا حبوبات و غلات بیشتر به صورت عمده و در مقادیر زیاد تهیه شده و در منزل نگهداری می‌شود، اما در صورتی که مراقبت‌های لازم از آن‌ها به عمل نیاید در اثر حمله حشرات ممکن است غیرقابل مصرف شوند. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید ماندگاری این گروه از مواد غذایی را در منزل افزایش دهید.

 هیچ‌گاه حبوبات تازه خریداری شده را با حبوباتی که از قبل در منزل داشتید مخلوط نکنید. زیرا در صورت وجود تخم حشرات در هر یک از خرید‌های قبلی یا جدید، همه محموله آلوده خواهد شد.

 حبوبات با غلات بسته‌بندی‌شده معمولا در کارخانه‌ها بوجاری‌شده و اجسام خارجی موجود در آنها، به ویژه تخم حشرات یا سایر مواد خارجی از آن‌ها جدا می‌شود. اما باز هم بهتر است حبوبات بسته‌بندی یا فله پیش از انتقال به ظروف در بسته از نظر وجود اجسام و تخم حشرات مورد بررسی قرار گیرند. پس هر گونه جسم خارجی غیرمعمول را از محموله جدا کنید.

 هیچ گاه قبل از نگهداری طولانی‌مدت، حبوبات یا غلات را نشویید، زیرا باقی‌ماندن رطوبت در سطح دانه‌ها زمینه فساد آن‌ها را توسط میکرو ارگانیسم‌ها و به‌خصوص کپک‌ها را فراهم می‌کند. شست‌وشو را به زمان مصرف موکول کنید.

 برای نگهداری غلات و حبوبات می‌توانید از ظروف شیشه‌ای، استیل یا پلاستیکی و مکان‌های خشک و خنک استفاده کنید. ظروف استیل یا فلزی باید عاری از زنگ‌زدگی باشند. وجود زنگ‌زدگی در قوطی‌های فلزی نشان‌دهنده وجود رطوبت در محیط نگهداری غلات است.

 در محل نگهداری غلات یا حبوبات (کابینت، انبار و...) می‌توانید چند قرص زغال فعال قرار دهید.

 در حین نگهداری مواظب باشید درِ ظروف برای مدت زمان طولانی باز نماند.

یکی از روش‌های دفع حشرات این است که قبل از ریختن آن‌ها در ظروف اصلی، چند روز آن‌ها را در مقابل آفتاب به صورت لایه نازکی پهن کنید تا در صورت وجود تخم حشرات، نور آفتاب سبب غیرفعال‌شدن آن‌ها شود.

 این حشرات بیشتر باعث آلودگی حبوبات و غلات می‌شوند تا آسیب به آنها.

 از خرید مقادیر زیادی از حبوبات و غلات بپرهیزید و سعی کنید فقط در حد نیاز معمول آن را تهیه کنید.

 اگر از حبوبات بسته‌بندی‌شده تهیه می‌کنید، از سالم‌بودن بسته‌بندی آن و نیز تاریخ تولید و انقضای آن مطمئن شوید.

 هر چند وقت یکبار محل نگهداری حبوبات و غلات را به ویژه در گوشه‌ها و شکاف‌ها با جارو برقی کاملا تمیز کنید. به یاد داشته باشید بعد از این کار و قبل از استفاده مجدد جارو برقی را تخلیه کنید.

 در صورتی که در بازرسی اولیه محموله فله متوجه حضور سوراخ در دانه‌ها شدید از خرید این محموله بپرهیزید.

 در صورتی که در یخچال فضای اضافی در اختیار دارید، می‌توانید حبوبات را در آن نگهداری کنید. اما در ظروف دربسته و غیرقابل نفوذ به هوا برای جذب‌نکردن رطوبت و بو از یخچال.

 در صورتی که علائمی از حمله آفات را در اطراف محل نگهداری حبوبات دیدید، می‌توانید آن‌ها را حداقل چهار روز در فریزر یا در دمای صفر درجه سانتی‌گراد قرار دهید. به این ترتیب تخم آفات غیرفعال خواهند شد.

 استفاده از حشره‌کش‌ها برای استفاده در کابینت‌ها یا محل نگهداری (انبارها) پیشنهاد نمی‌شود. مگر این‌که در زمان استفاده و چند روز پس از آن هیچ ماده غذایی در آن مکان وجود نداشته باشد. حشره‌کش‌ها هیچ اثری روی حشراتی که در داخل بسته‌بندی هستند ندارند.

 هر ماده غذایی که با حشره‌کش در تماس مستقیم باشد باید دور ریخته شود. کابینت‌ها، قفسه‌ها و ظروف باید قبل از استفاده کاملا شسته و خشک شود.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر