|
کدخبر: 313445

هواپیمایی جمهوری اسلامی

تصرف دارایی های صندوق بازنشستگان شرکت هما /کسورات ۲۹ درصدی باید بازگردانده شود

هاشم لو در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حالی که انتقال صندوق بازنشستگان هما هنوز به طور کامل به صندوق بازنشستگان کشوری انجام نشده دارایی‌های صندوق بازنشستگان از جمله ۸۴ آپارتمان در فرودگاه مهرآباد، ۶ شرکت هواپیمایی، زمین‌های متعدد در تهران، سلفچگان، کیش و… متصرف شده است.

راه و مسکن تصرف دارایی های صندوق بازنشستگان شرکت هما /کسورات ۲۹ درصدی باید بازگردانده شود

نشست خبری مدیرعامل کانون بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در خصوص مشکلات صندوق بازنشستگان هما برگزار شد. جلال هاشم‌لو، مدیرعامل کانون بازنشستگان هما با بیان اینکه ۱۳ هزار بازنشسته در هواپیمایی جمهوری اسلامی وجود دارد، گفت: چندی سالی است که در تأمین مالی صندوق بازنشستگان هما چالش‌هایی به وجود آمده و موضوع انتقال آن به صندوق بازنشستگان کشوری مطرح شده است؛ در حالی که کسوراتی که کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به صندوق خود پرداخت کرده‌اند ۲۹ درصد بوده که بالاترین عدد در بین کارکنان دولت است و بیشترین کسورات پرداخت شده از سوی سایر کارکنان ۲۲.۵ درصد است.

وی ادامه داد: مشکلات فعلی صندوق بازنشستگان هما و تهی شدن این صندوق به این دلیل است که در زمانی که این صندوق وضعیت مالی مناسبی داشت مدیریت درست انجام نشد و امروز در پرداخت مطالبات بازنشستگان دچار چالش‌های اساسی شده است. پرسش ما این است که آیا بازنشستگان در کمبود منابع مالی دولت نقش داشته است؟

هاشم لو با بیان اینکه در اداره صندوق، نماینده‌ای از بازنشستگان وجود ندارد و تصمیم‌گیری بدون در نظر گرفتن نظرات آنها است، افزود: تصمیمات خلق الساعه در دولت‌ها به ایرلاین لطمات جبران ناپذیری وارد کرده است.

مدیرعامل کانون بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به موضوع خصوصی سازی تصریح کرد: ۳ بار آگهی برای واگذاری شرکت هما منتشر شد که موفق نبود؛ از این رو تصمیم گرفته شد تا شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شود. در این کوچک سازی هر قسمت به دنبال سود و منافع خود بود و به عنوان مثال هتل‌های هما به عنوان کوچک سازی برای رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد.

وی به گلایه گفت: منطق حکم می‌کرد تا منابع مالی این واگذاری به شرکت مادر برگردد که برای حل مشکلات مالی آن هزینه شود که این گونه نبود.

مشکلات از کجا آغاز شد؟

هاشم لو با اشاره به موضوع انتقال صندوق بازنشستگان هما در قانون بودجه ۱۴۰۱ یادآور شد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ صندوق بازنشستگان هما به صندوق بازنشستگان کشوری منتقل شد؛ به این ترتیب هر ماه سازمان برنامه و بودجه حقوق بازنشستگان را به صندوق کشوری واریز و از آنجا به صندوق بازنشستگان هما منتقل و پرداخت‌ها انجام می‌شد.

وی ادامه داد: از دو سال گذشته حقوق حدود ۱۳ بازنشسته و مستمری هما ماهانه نزدیک به ١٨٠ میلیارد تومان از سوی دولت به صندوق بازنشستگی کشوری از این طریق به هما و بعد برای بازنشستگان واریز می‌شود که در حدود ۳ ماه قبل سازمان بازرسی به این شیوه پرداخت‌ها ورود کرده و به آن اشکالاتی وارد کرده است.

مدیرعامل کانون بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود یادآور شد: با توجه به تفاوت کسورات پرداخت شده و نیز مذاکرات انجام شده برای حل چالش‌های موجود پیشنهاد شد تا مانند صندوق بازنشستگی فولاد صندوق بازنشستگان هما نیز ذیل هیأت امنای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر حقوق بازنشستگان هما از سوی دولت پرداخت می‌شود و برای سازمان برنامه و بودجه تفاوتی ندارد که صندوق بازنشستگان هما زیر نظر صندوق کشوری باشد یا وزارت تعاون اظهار کرد: بازنشستگان هما شرایط متفاوت‌تری نسبت به سایر بازنشستگان دولت دارند و جداول پرداختی آنها تفاوت دارد و نمی‌توان آنها را در کنار سایر بازنشستگان در صندوق کشوری قرار داد چراکه طبق گفته مدیران پیشین صندوق کشوری تبعیض رخ می‌دهد و اساساً این انتقال قابل اجرا نیست. همان طور که آمد کارکنان مجموعه هما بالاترین کسورات بازنشستگی را در کشور پرداخت می‌کنند و بیمه تکمیلی درمان و عمر خاص دارند که ۴.۵ درصد حقوق خود را به این بیمه اختصاص می‌دهند در حالی که بالاترین عدد پرداخت بیمه در کشور ٢. ۵ درصد و بیمه صندوق بازنشستگی کشوری بیمه سلامت است و با این میزان تفاوت‌ها بازنشستگان شرکت‌های هواپیمایی نمی‌توانند شرایط یکسان با سایر بازنشستگان داشته باشند. اما با این وجود رئیس سازمان برنامه و بودجه از پیشنهاد انتقال این صندوق به وزارت تعاون در برنامه هفتم مخالفت کرد و در نهایت، این پیشنهاد با اختلاف دو رأی در صحن مجلس رأی نیاورد.

تصرف اموال هما

هاشم لو در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حالی که انتقال صندوق بازنشستگان هما هنوز به طور کامل به صندوق بازنشستگان کشوری انجام نشده دارایی‌های صندوق بازنشستگان از جمله ۸۴ آپارتمان در فرودگاه مهرآباد، ۶ شرکت هواپیمایی، زمین‌های متعدد در تهران، سلفچگان، کیش و… متصرف شده است.

هاشم لو درباره چالش‌ها به منتفی شدن ترمیم حقوق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: صندوق بازنشستگی کشوری در همسان سازی حقوق و مزایا به بازنشستگان صندوق هما یادآور شده این همسان سازی شامل آنها نمی‌شود زیرا پرداخت کسورات آنها به صندوق بازنشستگان کشوری نبوده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این انتقال صندوق بازنشستگان هما به کشوری نداشتن آئین نامه است، در پایان گفت: با تمام این چالش‌ها یا باید مازاد پرداختی (کسورات ۲۹ درصدی) به بازنشستگان برگشت شود یا مطابق با آن متناسب سازی حقوق انجام شده و خدمات ارائه شود.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها