|
کدخبر: 298316

منتظر شوک بزرگ باشیم؟

کیانوش گودرزی-رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران

با کاهش نرخ ارز، کمابیش در تمامی بازارهای سرمایه‌ای شاهد کاهش نرخ بوده‌ایم. یکی از بازارهای تاثیرگذار، بازار مسکن است. در برخی مناطق تا ۲ میلیارد تومان نرخ مسکن کاهش پیدا کرده، اما هنوز کاهش نرخ مسکن به‌طوری محسوس نشده است که بر نرخ اجاره نیز تاثیر خود را بگذارد. مجلس و دولت راهکارهایی را برای ساماندهی بازار مسکن ایجاد کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد تاثیر آن در آینده به‌چشم بخورد.

گودرزی

مشاوران املاک سابقه ۱۰۰ ساله دارند. از سال ۱۳۸۷ اتحادیه مشاوران املاک کشور سامانه‌ای را با نام سامانه املاک و مستغلات طراحی کردند؛ یعنی همان سامانه‌ای که در حال‌ حاضر با آن کد رهگیری دریافت می‌شود. در همان زمان مشاوران املاک به تمام نهادهای حوزه مسکن اعلام کردند که برای شفافیت و ساماندهی بهتر و قانون‌مداری بیشتر خواهان آن هستیم تا ارگانی برای نظارت بر این واحدها شکل گیرد که با تمام پیگیری‌ها، متاسفانه این اتفاق شکل نگرفت.

از طرفی، دولت‌های گذشته نسبت به ساخت مسکن همکاری نکردند و بار آن بر دوش دولت سیزدهم افتاد. هجمه‌ای که بر مسکن وارد شده، نگاه‌ها را به‌سمت مشاوران املاک کشانده است، در حالی که واقعیت این موضوع نیست. هر تغییری در حوزه مسکن شکل می‌گیرد، باعث رکود کسب‌وکار مشاوران املاک می‌شود و درآمد آنها را با مشکل روبه‌رو می‌کند، بنابراین مشاوران املاک خواهان این هستند تا قیمت‌ها همیشه ثابت بماند.

دولت تمام تلاش خود را برای تنظیم‌گری بازار انجام می‌دهد. با کاهش نرخ دلار و طلا که به‌تازگی شاهد آن بودیم، به‌نظر می‌رسد که نرخ مسکن هم دستخوش تغییر شود و روند کاهشی به خود گیرد. در مناطق شمالی بیشتر و در مناطق جنوبی کمتر تغییر نرخ خواهیم داشت. در بحث اجاره مسکن هنوز مشکل وجود دارد و قیمت‌ اجاره‌ها مستاجران را آزار می‌دهد.

دولت به پلتفرم‌ها نگاه مثبتی ندارد و تصور می‌کند با وجود این پلتفرم‌ها، نرخ مسکن تغییر می‌کند، اما باید توجه داشت نرخ مسکن تاثیری از این پلتفرم‌ها و مشاوران املاک نمی‌گیرد. آنچه باعث افزایش نرخ مسکن شده، تورم است که هر ساله افزایش پیدا می‌کند و باعث بالا رفتن هزینه سبد زندگی مردم می‌شود. مالکان نرخ آپارتمان‌ها را در پلتفرم‌ها مشاهده و خودشان قیمت‌گذاری و به املاکی‌ها اعلام

می‌کنند. زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد، بازار مسکن با چالش روبه‌رو می‌شود. ساخت مسکن پروژه‌ای طولانی‌مدت است که نیاز به زیرساخت‌های مشخص دارد که باید آماده شود تا ساخت مسکن روند مداوم داشته باشد. معاملات مسکن برحسب نیاز است که باید به آن توجه شود. تصور بنده این است با مشوق‌هایی که دولت برای مستأجران و موجران ایجاد کرده و ساماندهی انجام گرفته است، شاهد ثبات بازار خواهیم بود.

باید نگاه مردم تغییر کند و مسکن از نگاه سرمایه‌ای خارج شود. مردم باید نگاه‌شان همدلی و کمک به یکدیگر باشد تا در کنار تلاش‌های دولت برای تسهیل اجاره مسکن این اتفاق هم صورت بگیرد. زمانی مشاوران املاک یک درصد کمیسیون برای فروش مسکن می‌گرفتند،اما در حال‌ حاضر ۰.۲۵درصد کمیسیون دریافت می‌کنند. اگر موضوع گرانی مسکن توسط مشاوران املاک صحت داشته باشد، باید آن زمان نرخ مسکن افزایش پیدا می‌کرد، نه اکنون که یک‌چهارم آن زمان است؛ پس این ذهنیت کاملا بدون منطق و دور از ذهن است. مشاوران املاک هرچقدر نرخ مسکن ثابت باشد یا پایین بیاید، به نفع‌شان است؛ برای اینکه با ثبات بازار مردم تمایل بیشتری برای خرید و فروش دارند و این به درآمد مشاوران کمک می‌کند./روزنامه صمت

نویسنده: کیانوش گودرزی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها