|
کدخبر: 280916

نظر برخی نمایندگان مجلس درباره وزارت راه و شهرسازی

تفکیک، شاید وقتی دیگر

امسال طرح تفکیک وزارت صمت مطرح شد که در نهایت با مصوبه مجلس از اولویت خارج و مقرر شد برای بررسی مجدد موضوع دولت باید لایحه جدید مبنی بر درخواست و دلایل این تفکیک ارائه کند.

راه و مسکن تفکیک، شاید وقتی دیگر

 علاوه بر وزارت صمت، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی هم روی میز است که البته تا حدی از تک و تا افتاده است. کمیسیون عمران مجلس در تابستان جاری طرح تفکیک وزارت راه و شهر‌سازی را ارائه کرد. طبق این طرح وزارت راه و شهر‌سازی به «راه» و «مسکن و شهرسازی» تفکیک می‌شود. اکنون زمزمه‌های تفکیک این دو وزارتخانه به گوش می‌رسد. مخالفان بر این مسئله که کارکرد بخش راه و مسکن با یکدیگر تفاوت دارد اتفاق‌نظر دارند و موافقان نیز می‌گویند که تفکیک این دو وزارتخانه بار دیگر بار مالی جدید روی دوش دولت و در عین خلاف برنامه پنجم توسعه است. برخی نیز بر این عقیده‌اند که اساسا طرح این تفکیک در شرایط فعلی بی‌مورد است. به هر حال باید دید در نهایت واکنش مجلس به این طرح چه خواهد بود.

بر اساس برنامه پنجم توسعه برای کوچک‌سازی دولت قرار بر این شد تا برخی از وزارت خانه‌ها ادغام شوند. وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی یکی از وزارتخانه‌هایی بود که در لیست این ادغام‌سازی بود. قرار بود ۲۲ وزارتخانه به ۱۷ عدد کاهش یابد. از این جهت در ۴ خرداد ۱۳۹۰ لایحه وظیفه‌ها و اختیارات وزارت را به مجلس داد.در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و در یکم تیر تایید شورای نگهبان قانون اساسی، وزارت راه و ترابری با وزارتخانه مسکن و شهرسازی ادغام شد.

تفکیک باید انجام شود اما نه با عجله

صمتعلی اکبر بسطامی، نماینده مجلس نیز درباره تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به مهر گفت: تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی یکی از الزاماتی است که باید انجام شود، چرا که از نظر مسئولیتی هم این دو موضوع با یکدیگر هیچ سنخیتی ندارد بنابراین باید تفکیک شوند. وی در ادامه درباره لزوم تفکیک این وزارتخانه افزود: درحال‌حاضر در بخش راه در استان‌های محروم هیچ اقدامی نکرده‌ایم درباره مسکن هم همچنین هیچ اتفاقی رخ نداد و باید این وزارتخانه تفکیک شود. این نماینده در پایان بیان کرد: البته تفکیک این وزارتخانه نیاز به زمان دارد چرا که هر کاری را باعجله انجام داده‌ایم ضرر کردیم بنابراین اول باید بررسی‌ها صورت گیرد تا مشکلی ایجاد نشود

تفکیک راه حل بحران نیست

صمتکمال حسین پور عضو کمیسیون عمران درمورد تفکیک وزارت راه و شهرسازی درحال‌حاضر می‌تواند شرایط را تغییر دهد گفت: درحال‌حاضر تفکیک وزارتخانه راه‌حل درستی برای برطرف‌سازی مشکلات مسکن و راه نیست.

وی در ادامه بیان کرد: درحال‌حاضر بهتر است دولت هرچه سریع‌تر وزیر را انتخاب کند چرا درحال‌حاضر مشکلات مسکن و راه را یک نفر هم می‌تواند برطرف سازد ولی چاره کار تفکیک درحال‌حاضر نیست. ضو کمیسیون عمران در پایان دلیل اینکه این وزارتخانه درحال‌حاضر تفکیک نشود گفت: اگر اوایل دولت بود وقت برای تفکیک و هماهنگی وجود داشت که دولت با مجلس مخالفت کرد و این باعث شد تا تفکیک وزارتخانه به تاخیر بیافتد و درحال‌حاضر هم مجلس با تفکیک آن‌هم در این زمان مخالف است.

امروز، وقت تفکیک نیست

صمتمجتبی یوسفی؛ عضو کمیسیون عمران درمورد تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم پیشنهاد تفکیک وزارتخانه داده شد اما در آن زمان نه دولت راضی بود و نه اینکه رای نمایندگان به حد نصاب رسید بنابراین این تفکیک صورت نگرفت و امروز برای این تفکیک دیگر وقت نیست.

وی در ادامه چرایی اینکه درحال‌حاضر وقت تفکیک نیست گفت: در شرایط فعلی که در بحران هستیم نمی‌توان این کار را انجام داد به طور مثال در میدان جنگ نمی‌توان گفت لشکر بیایید می‌خواهیم آرایش جنگی را تغییر دهیم درحال‌حاضر هم همین وضعیت است در شرایط بحران هستیم بحران مسکن و راه خودش دست‌کم از جنگ ندارد بنابراین درحال‌حاضر این اصلا به صلاح نیست.

مجتبی یوسفی در ادامه بیان کرد: تفکیک وزارتخانه یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد و این هم دلیل دیگری است که الان موقع تفکیک نیست را نشان می‌دهد اگر اول کار دولت بود زمان برای تفکیک داشتیم و هماهنگی هم انجام می‌شد اما امروزه هماهنگی نمی‌شود کرد. این عضو کمیسیون در پایان بیان کرد: درحال‌حاضر دولت وزیر را معرفی کند تا بحران مسکن و راه بیشتر از این به چشم نخورده است این بحران‌ها با مدیریت بهبود پیدا خواهد کرد.

امروز بهترین فرصت تفکیک وزارتخانه

صمتحجت الله فیروزی پور؛ نماینده مجلس درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی درباره تفکیک وزارتخانه راه و مسکن گفت: با توجه به اینکه کمیسیون عمران با طرح تفکیک این وزارتخانه موافق است اما به نظر می‌رسد که دولت تمایلی به اجرایی شدن این تفکیک ندارد.

وی درباره لزوم تفکیک این وزارتخانه نیز بیان کرد: وزارت و را و شهرسازی ربطی به مسکن ندارد و ادغام این وزارتخانه‌ها از اول هم اشتباه بود، چرا که یک نفر نمی‌تواند هم مشکل راه را حل کند هم مسکن را، این دو اساسا با یکدیگر مرتبط نیستند، از سوی دیگر درحال‌حاضر در بخش حمل‌ونقل زمینی، دریایی و هوایی مشکلات زیادی هست که باید به آن رسیدگی شود، مشکلات حوزه مسکن نیز دیگر احتیاج به بازگو کردن ندارد. این نماینده در پایان بیان کرد: بهترین زمان تفکیک می‌تواند همین امروز باشد، چرا که وزیر در وزارتخانه نیست و این می‌تواند فرصت مناسبی برای تفکیک این وزارتخانه باشد.

سخن پایانی

با توجه به صحبت‌های اخیر نمایندگان، به نظر می‌رسد تفکیک وزارت راه و شهرسازی درحال‌حاضر انجام نخواهد شد و این وزارتخانه همچنان به کار خود ادامه خواهد داد چرا که پس از تفکیک وزارتخانه مشکلات هماهنگی سازمان‌ها حدود دوسال طول خواهد کشید و این وقت زیادی است که باعث شده تا این تفکیک وقت دیگری صورت گیرد.

به علاوه اینکه بسیاری تاکید دارند اگر بر تفکیک وزارتخانه‌ها اصرار است، باید تلاش شود این اقدام حداقل آثار منفی را داشته و در ازای هزینه زیادی که بر دوش ملت می‌گذارد و کُندی انجام امور، فوایدی هم داشته باشد.

با این‌همه تجربه نشان داده تفکیک و ادغام وزارتخانه‌ها کمک زیادی به کاستن از ناکارآمدی دستگاه اداری کشور و یا کوچک شدن دولت نکرده است. بر همین اساس گروهی تاکید دارند کوچک کردن و چابکی دولت با کاستن از وظایف، ماموریت‌ها، دخالت‌ها و تصدی‌های آن محقق می‌شود نه از طریق کم کردن از عدد وزارتخانه‌ها.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها