|
کدخبر: 276702

علت عدم توان خرید مسکن مشخص شد+ جزئیات

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در حوزه مصرف مسکن در کشور با بحران مواجه‌ایم و علت عدم توان خرید مسکن در شهرهای بزرگ این است که اولا به مردم وام نمی‌دهد و دوم این که اساسا مردم توان پرداخت اقساط وام‌ها را ندارند. در حال حاضر قیمت خانه حداقلی در تهران ٣ میلیارد تومان است و ٩۵ درصد مردم تهران این توان خرید را ندارند.

 حسین عبده‌تبریزی در حاشیه رویداد اینوکس در نشست تحولات بازار مسکن در سال‌های اخیر و چشم انداز این در بازار در سال آتی اظهارداشت: می‌دانیم که امروز بخش مسکن به کالای پس اندازی و سرمایه‌گذاری تبدیل شده و در واقع محصولی مصرفی بلند مدت بوده‌ و کمتر محصولی است که کاربری مصرفی برای بلندمدت داشته باشد.

وی ادامه داد: املاک و مستغلات نزدیکترین محصول به بازار مالی و کالایی است که ویژگی یک محصول مالی را دارد  و یک طبقه دارایی محسوب می‌شود .

این کارشناس اقتصادی افزود: پس از تحولاتی مهمی که از  سال ٢٠٠٠ در اقتصاد جهانی رخ داد صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌گذاری این فرصت را پیدا کردند که در این بازار و این بخش از اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند.

عبده‌تبریزی با اشاره به تحولات بازار مسکن پس از سال ٩٧ گفت: پس از سال ٩٧ گرایش‌ها به بازار املاک و مستغلات شدت گرفت و ادامه پیدا کرده‌ به طوری که در ٣٠ روز گذشته که شرایط کشورمان عادی نبود، قیمت مسکن و املاک صعودی بوده است. اساسا در چند ماه گذشته در حالی که معاملات مسکن قابل توجه نبوده اما قیمت‌ها افزایش یافت.

این کارشناس اقتصاد و دبیر علمی اینوکس ٢٠٢٢ با بیان اینکه در برخی از شهرها و مناطق شاهد رشد حبابی قیمت مسکن هستیم، اظهار داشت: برای مثال در همین کیش قیمت مسکن طی ۴ سال گذشته تا ١٠ برابر افزایش یافت و سوال اصلی این است که چرا به رغم نبود نقدینگی و توان خرید مردم قیمت مسکن همچنان رو به رشد بوده‌است؟

عبده‌تبریزی تاکید کرد : موضوع این است که در حوزه مصرف مسکن در کشور با بحران مواجه‌ایم و علت عدم توان خرید مسکن در شهرهای بزرگ این است که اولا به مردم وام نمی‌دهد و دوم این که اساسا مردم توان پرداخت اقساط وام‌ها را ندارند. در حال حاضر قیمت خانه حداقلی در تهران ٣ میلیارد تومان است و ٩۵ درصد مردم تهران این توان خرید را ندارند.

وی افزود: وقتی در این بخش دولت به بن بست می‌رسد شروع به اجرای طرح‌های مسکن دولتی می‌کنند اما دولت دیگر منابعی برای طرحی مانند مسکن مهر را در کشور ندارد و راه‌حل‌های کاهش مشکلات مسکن در کشور ساده و راحت نیستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه قیمت مسکن در ایران یا کشورهایی مانند سوریه بعضا بالاتر از متوسط قیمت مسکن در کشورهای اروپایی است، گفت: املاک این ویژگی را دارد که از سقف قیمتی هم افزایش پیدا کند و به همین دلیل در شهری مانند دمشق که مشکلات این کشور از ایران هم بیشتر است، گران‌ترین قیمت‌ها را در بخش مسکن وجود دارد و قیمت مسکن در دمشق از متوسط قیمت‌ها از اروپا بیشتر است.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر