|
کدخبر: 274187

ایجاد مشکل زائران اربعین برای فرودگاه امام‌خمینی

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی گفت: انتقال پروازهای اربعین از ترمینال یک به ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) برای ما مشکلات و دردسرهایی ایجاد کرد.

 کاپیتان شمس الدین فرزادی پور در نشست خبری پروازهای اربعین با بیان اینکه در عملیات حج امسال توانستیم خدمات قابل قبولی به حجاج ارائه دهیم، گفت: بلافاصله پروازهای اربعین شروع شد و ما دوره کوتاهی برای بازبینی فنی هواپیماها داشتیم، هواپیماها آماده شد جلسات هماهنگی پروازهای اربعین برگزار شد.

وی افزود: تا پایان ۳۱ شهریور خدمات رسانی به زائران اربعین ادامه دارد، برنامه ریزی های ما برای پروازهای اربعین از ۲۰ شهریور بود اما از ۱۸ شهریور فروش بلیت رفت و برگشت پروازهای اربعین با نرخ مصوب ۶ میلیون تومان را شروع کردیم.

سرپرست ایران ایر گفت: ۱۹۸ پرواز برای ایام اربعین برنامه ریزی کردیم که تاکنون ۸۴ پرواز انجام شده است، ۱۱۴ پرواز در روزهای آتی انجام می‌شود.

فرزادی پور تصریح کرد: از ۱۵ تا ۳۱ شهریور ۴۳ هزار و ۵۷۰ صندلی ظرفیت گذاری شده که تاکنون ۱۸ هزار و ۳۱۰ صندلی فروخته شده و ۲۵ هزار و ۳۶۰ صندلی باقی مانده است.

سرپرست هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۱۹۴ صندلی برای پروازهای اربعین به فروش رفته و ۸۰۰ صندلی رزرو شده و منتظر تکمیل مدارک است، یادآور شد: با استقبال بسیار زیاد زائران اربعین برای خرید بلیت از ایران ایر مواجه شدیم، طی ۷۲ ساعت بیش از ۲۱ هزار بلیت به صورت دستی صادر شد و سه روز اول فروش بلیت پروازهای اربعین به صورت ۲۴ ساعته مشغول فروش بلیت به صورت دستی بودیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ظرفیتی باقی مانده باشد معمولاً بین ساعت ۱۹ تا ۲۰ هر روز موارد کنسلی روی سیستم باز می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر بلیت‌ها را روی سامانه می‌گذاشتیم ممکن بود برخی با تعداد بالا خریداری و بعد با قیمت‌های بالاتر بفروشند و بازار سیاه ایجاد کنند، تصریح کرد: سه روش فروش مستقیم، گروهی و اینترنتی داشتیم که البته قبول داریم برای برخی خریداران مشکلاتی ایجاد شد. ۲۱ هزار بلیت به صورت مستقیم و ۴ هزار بلیت به صورت اینترنتی فروخته شد.

فرزادی پور با بیان اینکه فروش سفارشی بلیت اربعین نداریم، بلکه درخواست‌ها گروهی بوده و مانند بقیه متقاضیان به ترتیب تقاضا به فروش می‌رسید، ادامه داد: برای مثال هلال احمر هزار نفر از پرسنل خود را برای اعزام با هواپیما به ایران ایر معرفی کرد که ما این تعداد را نپذیرفتیم.

وی یادآور شد: حتی اگر صددرصد پروازها به صورت رفت و برگشت با ظرفیت پر انجام شود باز هم نرخ بلیت شش میلیون تومانی سودده نیست. فرودگاه نجف به ازای هر مسافر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه خدمات فرودگاهی مطالبه می‌کند.

فرزادی پور با بیان اینکه تا امروز تأخیر آزاردهنده نداشتیم، گفت: انتقال پروازها از ترمینال یک فرودگاه امام به ترمینال سلام برای ایران ایر مشکلاتی ایجاد کرد، تمام خدمات و تجهیزات مان در ترمینال یک فرودگاه یک امام مستقر است و مجبور شدیم تجهیزات و نیروهای خود را به دو بخش تقسیم کنیم که دردسرهایی برای ما ایجاد کرد و باید یک مسافت ۳.۵ تا ۵.۵ کیلومتر را بین این دو ترمینال فرودگاه امام جابجا می‌شدیم.

وی ادامه داد: برخی تاخیرها به خاطر ظرفیت پایین فرودگاه نجف بود و تعدادی از پروازهای ما بعضاً تا نیم ساعت در آسمان نجف معطل می‌ماندند تا اجازه نشست داشته باشند.

سرپرست ایران ایر تاکید کرد: هیچ تخلفی در فروش بلیت‌های اربعین نداشتیم حتی یک بلیت هم بالاتر از نرخ مصوب فروخته نشد. اینکه فروش گروهی داشتیم تخلف محسوب نمی‌شود، اصلاً ظرفیت و بستر فروش اینترنتی نداشتیم.

وی گفت: در این ایام هیچ یک از پروازهای داخلی و خارجی ما متوقف نشد و سه فروند هواپیمای هما به عملیات اربعین اختصاص یافت و یک هواپیما هم هواپیمای پشتیبان بود.

فرزادی پور گفت: تا یکی، دو ماه آینده چند فروند هواپیما وارد ناوگان هما می‌شود اما فعلاً ۱۰ فروند از ۱۳ فروند ATR برجامی به دلیل نبود قطعه زمین گیر است و شرکت فروشنده ATR دیگر به ما قطعه نمی‌دهد. ‌

 

منبع: مهر

ارسال نظر