|
کدخبر: 265194 محمد انوشه‌ئی

در گفتگوی گسترش نیوز با نایب رییس اتحادیه املاک مطرح شد :

انگشت اتهام گرانی مسکن به سمت مشاوران املاک

حسام عقبایی گفت: در سال های اخیر مشاوران املاک با مشکلاتی مالی مختلفی دست و پنجه نرم کرده اند که حتی گاهی توانایی پرداخت دارایی سالیانه خود را ندارند لذا افزایش قیمت مسکن سودی برای مشاوران املاک ندارد و سال هاست فعالیت این صنف منوط به اخذ کمیسیون از معاملات است.

راه و مسکن انگشت اتهام گرانی مسکن به سمت مشاوران املاک

با توجه به تورم روز افزون بخش مسکن و فشاری که اقشار کم درآمد جامعه متحمل می شوند، هنوز هیچ سیاستی که به داد این بازار پر تقاضا برسد، پیدا نشده است و هر از گاهی انگشت اتهام به سمت برخی نهاد ها گرفته می‌شود که شاید کسی این گرانی ها را گردن بگیرد. در روزهای گذشته خبری مبنی بر نقش مشاوران املاک بر گرانی مسکن توسط رسانه ها منتشر شد که با استفاده از آمارهای تحلیلی نقش پر رنگی برای این اتحادیه در زمینه گرانی مسکن در نظر گرفته و تناسب افزایش تعداد بنگاه ها را با سرانه معامله مسکن به چالش کشیده است.

حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه املاک در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: آمارهایی که از سوی برخی از خبرگزاری ها مبنی بر افزایش تعداد بنگاه های مشاور املاک اعلام شده است کاملا غلط و بدون پشتوانه است. آمار هایی که برای مقصر کردن مشاوران املاک‌ در بحث گرانی مسکن در کشور مطرح می شود باید مصداق درستی داشته باشد و با توجه به این موضوع که اتحادیه املاک نهادی خصوصی است هیچ وظیفه اجرایی در برابر موضوع قیمت گذاری مسکن نداشته و هیچ دخل و تصرفی در قیمت زمین، مصالح، منابع مالی و انسانی ندارد.

عقبایی

وی افزود: باتوجه به این موضوع که ۷۰ تا ۹۰ درصد هزینه های ساخت ساز مربوط به بخش زمین بوده و تا ۲۰ درصد از این هزینه ها مربوط به تامین مصالح ساختمانی است، باید دید که اتحادیه مشاوران املاک در کدام یک از عناصر تعیین کننده قیمت مسکن دخالت دارد؟ و چگونه می تواند در گران شدن قیمت مسکن دخل و تصرف داشته باشد؟

مشکلاتی مالی گریبان گیر مشاوران املاک شد

عقبایی بیان کرد: در سال های اخیر مشاوران املاک با مشکلاتی مالی مختلفی دست و پنجه نرم کرده اند که حتی گاهی توانایی پرداخت دارایی سالیانه خود را ندارند، لذا افزایش قیمت مسکن سودی برای مشاوران املاک ندارد و سال هاست فعالیت این صنف منوط به اخذ کمیسیون از معاملات مسکن است.

وی افزود: طبق آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران میانگین قیمت هر متر مسکن در کشور در ۳۵ میلیون تومان است و برای خرید یک خانه ۷۰ متری در تهران باید مبلغی در حدود ۴ میلیارد تومان هزینه کرد. با توجه به این موضوع مشاوران املاک با کدام منابع مالی می توانند هزینه دلالی  مسکن را تامین کنند و اقدام مستقیم به خرید و فروش خانه کرده و باعث افزایش تقاضای سرمایه ای شوند؟

رشد عجیب قیمت مصالح ساختمانی 

عقبایی خاطر نشان کرد: باید رسانه ها و مسئولین رشد قیمت مسکن را واکاوی و ریشه یابی کنند و علت اصلی این گرانی ها ارزیابی شود. باید مشخص شود که زمین و مصالح در دست کدام ارگان است که دائما در حال گرانی است؟ همچنین باید دید به چه دلیل سیمان ۳۰هزار تومانی در عرض یک ماه ۷۰ هزار تومان می شود و چرا پروانه ساختی که در سال ۹۹ ،صد میلیون تومان بود، در مدت یک سال ۲۵۰ میلیون تومان شده است؟ آیا مقصر تمام این گرانی ها و کارشکنی ها اتحادیه مشاوران املاک است؟ توجه به این نکته ضروری است که در هر صنفی ممکن است تخلف دیده می شود و اتحادیه مشاوران املاک نیز از این امر مستثنی نیست، ولی اگر بخواهیم بگوییم که اتحادیه املاک توانایی این را دارد که مسکن را گران کند اشتباه است.

وی در پایان گفت: وقتی تولید مسکن با توجه به نیاز جامعه افزایش پیدا نمی‌کند و درآمد مردم با نرخ تورم تناسب ندارد و بیشتر ساخت و ساز ها به خانه های لوکس و متراژ بالا تعلق می‌گیرد، بازار مسکن به سمت نابسامانی رفته و خرید مسکن برای اقشار کم درآمد غیر ممکن می شود و این معضل هیچ راهی به غیر از اصلاح بستر اقتصادی و مدیریت پویا در زمینه تولید و ساخت و ساز ندارد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    خداباعث بانیشو لعنت کنه مردم درحسرت خون ه موندن بااین همه فشار ، الهی آمین ..... ...............

  • خلیل ارسالی در

    به نظر من تمامی گرانی مسکن زیر سر بنگاهه ای املاکی است چون آنها به عنوان مشاور عم ل نمیکنند بلکه دلال هستند. خود شاهد بوده ام که یک ملک از فروشند خریداری شد و بین چند تن از اعضای بنگاه معامله شد و با قی متی گزاف به خریدار فروخته شد. اگر گرانی را مصالح و میدانید چرا قیمت زمین چند برا بر شده ؟ در زمین که مصالح استفاده نشده ا ست. خدا لعنت کند بنگاه داران دلال صفت را

  • اسد ارسالی در

    مشاوران املاک نمی گذارند خریدار مستقیم ا ز فروشنده خانه را بخرد و به کمیسیون قانع نیستند و در بعضی از شهرک های تهران خانه را به قیمت مناسب یا حتی پائین تر خودشان میخرند و بعد با قیمت بالا به خریدار واگ ذار میکنند در واقع دلال بازی میکنند. و خ انه ها مسقیم به دست مصرف کننده نمیرسد.

  • mahdi.zafar ارسالی در

    مهندس m.z علت اصلی اقتصاد خراب ایران از کاهش ارزش ریال ، نبود کار برای جوانان و یا دستمزد پایین ، جهش قیمت مسکن و گرانی اجاره و افزایش قیمت مواد غذایی در ایران چیست؟ کشور ایران برای 80 میلیون ایرانی هم خانه هم کار و هم پول با دستمز بالا و هم مواد غذایی و.. دارد ولی وقتی با هجوم اتباع به ایران مواجه میشویم( هیچ کشور به این اندازه اجازه ورد مهاجران رو نمی دهد) با ورود هر خانواده خارجی یک خانواده ایران بدبخت میشود ، این اتباع با اوردن دلارهای سرگران باعث کاهش ارزش پول و با خرید و سرمایه گذاری در بازار املاک، خودرو وطلا و کار باعث کاهش ارزش پول کشور شده اند و متاسفانه هیچ خبرگذاری و خبرنگاری هیچ گزارشی از این موضوع مهم و مشکل اصل کشور تهیه نمیکند حال بحث افزایش سرقت و کاهش امنیت کنار بگزاریم و...
    مهندس m.z علت اصلی اقتصاد خراب ایران از کاهش ارزش ریال ، نبود کار برای جوانان و یا دستمزد پایین ، جهش قیمت مسکن و گرانی اجاره و افزایش قیمت مواد غذایی در ایران چیست؟ کشور ایران برای 80 میلیون ایرانی هم خانه هم کار و هم پول با دستمز بالا و هم مواد غذایی و.. دارد ولی وقتی با هجوم اتباع به ایران مواجه میشویم( هیچ کشور به این اندازه جمعیت میلیونی اجازه ورود مهاجران رو نمی دهد) با ورود هر خانواده خارجی یک خانواده ایران بدبخت میشود ، این اتباع با اوردن دلارهای سرگران باعث کاهش ارزش پول و با خرید و سرمایه گذاری در بازار املاک، خودرو وطلا و کار باعث کاهش ارزش پول کشور شده اند و متاسفانه هیچ خبرگذاری و خبرنگاری هیچ گزارشی از این موضوع مهم و مشکل اصل کشور تهیه نمیکند حال بحث افزایش سرقت و کاهش امنیت کنار بگزاریم و...

  • مهندس ظفریاری ارسالی در

    مهندس مهدی ظفریاری میگوید مهم ترین موضوع امروز ما ایرانیان اقتصاد است؟
    انچه در بازار مسکن ایران در حال اتفاق است چیست؟ این همه پول خرید ملک از کجا میاید؟ در صورتی هر روز ما ایران از سرمایه اوله خود میخوریم؟ پس به این قانون برابری انرژی و ماندگاری انرژی در جهان چیست؟ چرا در این وجود ندارد؟ بله سرمایه ما از پول خانه و ماشین و حقوق ما در حال کاهش ولی سرمایه خارجی درحال افزایش و رونق است؟ یعنی وقتی ما هروز فقیر تر میشویم، خارجی هر روز ثروت مند تر میشوند و این است قانون انرژی که انرژی از شکل به شکل تغییر و جابه جا میشود و هرگز ازبین نمیرود و ماندگار است.

    ممنوعیت خرید و فروش ملک با قولنامه برای اتباع و علت افزایش جهشی گرانی مسکن و اجاره در ایران طی این چند سال
    سلام و عرض ادب هرگونه قرار داد با عنوان خرید و فروش با اتباع بیگانه ممنوع میباشد، ولی در ایران از شمال تا جنوب کشور و هر استان و.. متاسفانه هیچ کدام از بنگاه و مشاور املاک یا اطلاع و دانش حقوقی و فنی کافی در این ضمینه ندارند و یا خوب خود را به خواب زده انده برای پول کمیسیون بیشتر و کلاهبرداری از اتباع یعنی فروش چند برابر قیمت ملک به اتباع حالا ملک قولنامه و یا سندی و.. خرید فروش شود و یا به هر طریقی این کار غیر قانونی است ( معمولا در قوانین صنفی با چنین قرار داد های و دفاتر املاک باید برخود قاطع یعنی پلمپ و درصورت تکرار جواز کسب باطل شود. جدیدا هم خوب است مشاوران املاک از اخبار اتحادیه ها و بخش نامه در خصوص شغلشون مطلع بشوند نامه اتاق اصناف ایران درخصوص ممنوعیت و برخورد با ثبت معاملات خرید و فروش اتباع بیگانه و بعدی هم در مورد اجاره املاک به اتباع هم باید کارت و مجوز اقامت داشته باند در پایان یک سری موارد خاص جهت سرمایه گذاری اتباع در ایران وجود دارد مثلا ثبت شرکت و فعالیت می توانند درصدی ملک بخرند قانونی و یا موارد خاص دیگر ولی نکته مهم اینکه نیاز به سرمایه زیاد و .. دارد ولی امروز متاسفانه بیشتر دفاتر املاک به علت دانش کم حقوقی و عدم رعایت قوانین و قانون و اینکه برای کمیسیون قیر قانونی و یا فروش چند برابری ملک به اتباع ملک ها رو با قولنامه به اتباع واگذار میکنند حتی در مشهد خیلی اتباع از کشور مختلف ملک میخرد و میفروشند و در نهایت در این بین افرادری هم هستند که از این نقط ضعف سو استفاده و سر اتباع کلاه میزارند مثل با قبض ملک میفروشن و یا بیشتر املاک بدون جواز و یا بدون مهر ونشان قرار تنظیم میکنندو...در نتیجه از نظر بنده ورود سرمایه خارجی به کشور خوب است و امروز فقط این موضوع باعث زیان هم مردم کشور به علت گرانی مسکن و هم به اتباع خارجی شده است به علت کلاهبرداری و زیان مالی ولی دو نکته وجود دارد اینکه اتباع باید قرار داد هل معتبر و قاونی تنظیم کنند تا حقشان ضایع نشود و هم باید برای این خلا قانونی فکری کرد تا یم ملک چند برابر قیمت خرید نکنند( متاسفانه 90 درصد علت افزایش قیمت مسکن و اجاره در این چند سال سیل پول و سرمایه خارجی است و سو استفاده افرادی از این خلا قانونی در بازار مسکن بوده)( و گر نه سرمایه دار ایرانی از کارخانه دارد هتل دارد شرکت دارد و ثرمند و یا تمام ایران طی این چند سال نه سود و در امدی چندانی داشتن که سرمایه اولیه خود را چند برابر کنند و نه هم گنجی و پول مفتی زیادی پیدا کرده اند که اینهمه خانه در طی این جند سال خرید و فروش شده است اینها فقط سرمایه خارجب میباشد حالا از طریق قانونی و 90 درصد غی ر قانونی وارد شده است و باعث این گرانی و فشار اقتصادی شده است متاسفانه باید فکری به حال این موضوع کرد و راه حل ان قانون مندی و نظارت دقیق و برخوردقاطع این بازار است برای سیر بازار نیز صدق میکند.

  • ناشناس ارسالی در

    فقط نقدینگی را کنترل کنید .

  • ناشناس ارسالی در

    همین مشاورین املاک حروم لقمه متهم ردیف ا ول گرانی مسکن هستند که مثل قارچ سمی سر ا ز زمین در اوردن

  • m.z ارسالی در

    مهندس m.z علت اصلی اقتصاد خراب ایران از کاهش ارزش ریال ، نبود کار برای جوانان و یا دستمزد پایین ، جهش قیمت مسکن و گرانی اجاره و افزایش قیمت مواد غذایی در ایران چیست؟ کشور ایران برای 80 میلیون ایرانی هم خانه هم کار و هم پول با دستمز بالا و هم مواد غذایی و.. دارد ولی وقتی با هجوم اتباع و مهمان ناخوانده به ایران مواجه میشویم( هیچ کشور به این اندازه جمعیت میلیونی بین 5 تا 15 میلیون اجازه ورود مهاجران رو نمی دهد) با ورود هر خانواده خارجی یک خانواده ایران بدبخت میشود ، این اتباع با اوردن دلارهای سرگران باعث کاهش ارزش پول و با خرید و سرمایه گذاری در بازار املاک، خودرو وطلا و کار باعث کاهش ارزش پول کشور شده اند و متاسفانه هیچ خبرگذاری و خبرنگاری هیچ گزارشی از این موضوع مهم و مشکل اصل کشور تهیه نمیکند حال بحث افزایش سرقت و کاهش امنیت کنار بگزاریم و...
    مثلا اگر بنده 80 نفر را دعوت کنم برای اردوی 2و3 روزه و بعد در زمان شمارش 5 نفر مهمان ناخواده هم داشتم که جمعا 85 نفر بشویم حالا بنده چشم روی این 5 نفر ببندم و بگم 2و3 روز یک طوری میگزرانم باید همیشه5 نفر در اتوبوس ایستاده باشند ،در موقع غذا و خواب و تفریح هم بیاید پنج نفر روی زمین و غذایی کمتری بخورند و وسایل تفریح ندارم و این 5 نفر باعث ایجاد عدم احساس ارامش و امنیت آن 80 نفراصلی هم میشوند که یک وقت این 5 نفر زودتر نروند و جا ومکان و غذایی و از لاوازم انها استفاده کنند در نهایت امروز واقعیت این طور است که اگر این تعدا 5 نفر 15 نفر کنیم و معیار غذا( مواد غذایی) صندلی ( امکانات و کار)و مکان خواب(خانه) رو هم پول بیشتر کنیم یعنی هرکس پول بیشتری دار صندلی دارد غذا دارد و محل خواب و .. در نهایت این وسط حتما از اون 80 نفر 5 نفر فقیر پیدا میشود و یا ایجاد میشود( با توجه به اختلا چنده برابر ارزس املاک خارجی با املاک در ایران) یک مثل قدیمی هست که میگوید مهمان امدنش خوب برای یک شب دو شب ماندش طولی دردسر افرین است

  • کمی فکر کنید ارسالی در

    مهندس مهدی ظفریاری میگوید تحلیل آینده ب ازارمسکن و اجاره در ایران
    امروز ب زرگ ترین مشکل اقتصاد ایران هجوم سرمایه سرگردان اتباع خارجی و(سلطه اقتصادی ) است .(در در تمام دنیا جذب سرمایه خارجی بسیار خوب است ولی باید کنترل شده باشد ودر بخش های مثل بحث تولید مسکن و پیشرفت و ارتقا ء اقتصاد کشور سرمایه گذاری شود نه بحث دل الی و مصرفی و..) امروزه از مسکن، خانه، م غازه، تا کار ، مواد غذایی ، آموزش ، و س ایر خدمات مثل پزشکی وتفریحی و ... که هم ین الان هم بسیاری از و حتی مصالح ساختمان ی سیمان و اهن و..ویا مواد غذایی به کشوره ای دیگر ارسال میشود (تمام جناس و کالا و خدمات در ایران ارزان شدن ولی برای اتباع خارجی اینهم هجوم برای خرید چیست)با توجه به اختلاف قیمت یعنی قیمت میوه و مصالح ا یرانی ده برابر کمتر است و یا بسیاری از ک شور اطراف برای خدمات پزشکی و مهندسی وحت ی تحصیل کشور ایران را انتخاب میکنند، که چون هزینه ده ها برابر کمتر است وولی طرف دیگر داستان اقامت و زندگی و سرمایه گذار ی در کشور ایران است که با ورود و دلارها ی و سایر واحد های پول که که طی چندین سال گذشته چند ده برابر رشد کرد و ریال که کا هش پیدا کرده، پس توان مالی ریال و سرمایه مالی( به غیر از طلا و دلارو جواهرات و ا جناس قیمتی) مردم ایران نسبت به سایر کشور ها کاهش پیدا کرده و همه زیان کرده اند ا ز ثروتمند و.. ولی در عوض توان مالی اتبا ع سایر کشور ها برای خرید در ایران چند ده برابر شده است و این شده که قیمت املاک هرسال درایران چند برابر میشود، یکی از د لایل اصلی کاهش ارزش ریال است که مثل یخ ا ست که باعث شده اختلاف ارزش قیمت یک خانه در کشورهای همسایه با کشور ایران بین 18 ت ا 27 برابر و بیشتر باشد که در نهایت این شده که مردم کشورهای همسایه یک شبه راه صد سال را طی کنند و برای خود پادشاهی میکنن د و یک شب از قشر متوسط به قشر ثروتمند تب دیل شوند،( اگر ما هم همچنین فرصتی داشتم این کار را میکردم) یعنی مهاجران و اتباع خارجی سایر کشورها خانه خود را میفروشد و با سرمایه دلار، طلا و جواهرات قیمتی و. . به ایران میایند و اول از همه برای درخو است اقامت میدهند حالا اگر 7 مد هم که بشو د و بعد 10 خانه خوب 2و3 تا مغازه در ب هتر جا و 2 تا ماشین یک و یک کار راحت ، خوب اگر حوصله داشته باشد راه می اندازد( بعضی هاشون هم وارد بازاهاهی دلالی مسکن خودرو مواد غذایی و.. میشوند و تا اخر عم ر خود ثروتمند زندگی میکند، جالب اینکه اگ ر فرزند داشته باشد میزارند درس بخونند و مدرک بگیرند و بعد انها میفرسد بروند در سوئد و کانادا و کشور هاری اروپایی کار و زندگی کنند ، در نهایت تمام موارد فوق ب اعث شده شهرهای بزرگ و مهاجر پذیر ایران ا ز جمله مشهد و تهران و... این رشد و جهش قیمتی چند برابرمسکن و اجاره اتفاق بیوف تد (وقتی تقاضا زیاد است هر کالای، خانه ، به دست کسی میرسد که بیشترین پول می دهد یعنی وقتی یک ملک با چند ده برابر قیمت به اتباع خارجی در ایران به اجاره و یا بد تر به صورت غیر قانونی با قولنامه و... به فروش میرسد نتیجه این است که اخرین قیمت معیار تمام بازار میشود و همه مردم با ای ن قیمت باید هماهنگ شوند جالب اینکه هم به دنبال چنین مشتری های برای املاک خود هس تند !!! ولی این کار درآیند نزدیک باعث ب دبختی و گرفتاری فرزندان همین افراد به دل یل گرانی میشود)، مثلا اجاره امسال درمنط قه پایین شهر این رشد قیمتی دو برابر 100 درصد و بیشتر و در منطقه مرفه نشین وبالای شهر از 100 تا 300 و بشتر چون همیشه ارز ش افزوده و سود سرمایه گذاری در منطقه بال ی شهر چند برابر است در نتیجه تقاضا خرید و ساخت سازه و سرمایه گذاری بیشتر است.
    انچه نظر بنده میباشد ، از اتفاقات ا مروز بازار مسکن 1401 برای آینده مسکن مشه د پیش بینی کرد، اینکه وضعیت بازار با همی ن جهش قیمتی 2و 3 برابر هرسال افزایش دارد حتی اجاره و...، مگر اینکه قانون و برخ وردی و تصمیمی جهت خرید املاک توسط مهاجر ان سایرکشور شود که دو اتفاق ممکن است بی یفتد.
    1- اینکه طبق قانون قبلی کشور خرید ،فروش ممنوع بوده ولی ضمانت اجرایی و برخورد های شدیدتر و بیشتر شود که در نهایت باعث فرار سرمایه خارجی و دلارها و سایر ارزهای خارجی و کاهش قیمت و افت یک باره بازار مسکن وخودر،سایر و. ... میشود ( یعنی قیمت مسکن ثابت و حتی بسیار ارزان میشود) احتمال اتفاق این مورد 30 درصد است .
    2- ولی 70 درصد ممکن است قانونی جدید تصویب شود جهت راحتی و قانونی شدن خرید املاک در ایران برای افراد خارجی و تشویق به خرید و سرمایه گذاری در بحث تول ید و ارتقاء ساخت مسکن که با این کار ایر ان درهای اقتصاد املاک و مسکن رو برای کش ورهای دیگر باز میکند و باعث ورود هجم و سیعی دلارها و سایر ارزها به کشور میشود ،( که خود عامل جهش قیمت مسکن است و اجا ره است)درنهایت در بازده کوتاه مدت قیمت ا ملاک به یک باره تا نصف اختلاف قیمت نصف 1 8 و نصف 27 برابر افزایش پیدا میکند و در بلند مدت قیمت املاک و مسکن به همون قیمت جهانی و در سایرکشورها میرسد، ولی این و سط بسیار مردم و خانواده ایرانی متحمل فشار اقتصادی زیادی میشود، یعنی گرانی و ج هش قیمت مسکن واجاره طی این سالها اتفاق م یوفتد و...( هر کس خانه و مسکن خودش بفرشد محال است که بتواند مثل همون با همون قیم ت بخرد و تنها مالکان که واملاک که مجبو ر به فروش هستند به فروش میرسد و.. همین ا لان همه بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ شه ر در مشهد اتباع میباشند ) در انتهای بعد این اتفاقات بازار مسکن ایران متعادل میشو د ولی این نکته مهم که دست مزدها هم در ای ن دوران که فشار اقتصادی زیادی رو مردم مت حمل میشوند و از ریال به دستمزد ها جهانی حالا دلار و سایر ارزها تبدیل میشود.
    در نهایت امید وار مطالب مفید باشد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها