|
کدخبر: 261743 محمد انوشه‌ئی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس مسکن مطرح شد :

وعدهای خیالی برای خانه دار کردن مردم

جواد خوانساری کارشناس مسکن گفت: دولت برای ساخت مسکن باید نظارت کافی بر قیمت ها داشته باشد و بستر های اقتصادی کشور را اصلاح کند تا شاهد رشد روزافزون قیمت ها در بازار مسکن نباشیم.

راه و مسکن وعدهای خیالی برای خانه دار کردن مردم

خانه دار کردن همیشه شعار محبوب نامزده های انتخاباتی بوده که توجه مردم را به خود جلب کرده است.از ساخت مسکن مهر گرفته تا آخرین پروژه دولت تا به امروز یعنی ساخت سالی ۱ میلیون مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن،  که سر  و صدای زیادی به پا کرد. به نطر می رسد این وعده همانند لقمه بزرگی در دهان اقتصاد کشور گیر کرده و چالش های مختلفی  را به وجود آورده است و باید دید که امکانات موجود، بستر اقتصادی نامناسب و بودجه محدود کشور ، این هدف را به تحقق می رساند یا خیر.

در  رابطه با این موضوع جواد خوانساری کارشناس مسکن، به گسترش نیوز می گوید: وعده ساخت ۴ میلیون مسکن زمانی محقق می شود که دولت با برنامه ریزی ، امکانات مناسب و بودجه کافی در جهت ساخت و ساز قدم بردارد. ولی دولت در سال های اخیر به وعدهای خود جامع عمل نپوشانده و روز به روز در پرداخت تعهداتش در قراردادهای عمرانی تعلل کرده و مشکلات زیادی را به وجود آورده است. به همین دلیل اغلب طرح های عمرانی کشور برای ساخت مسکن سال ها به طول انجامیده است.

جواد-خوانساری

 خوانساری ادامه داد: تامین بودجه برای ساخت سالیانه ۱ میلیون مسکن کار بسیار دشواری است و باید منابع مختلف مالی را برای تامین بودجه این پروژه عظیم در نظر گرفته شود و دولت باید حساب کند با توجه به بودجه محدود کشور، چگونه می تواند هزینه پیمانکاران دولتی و خصوصی را برای ساخت سالی ۱ میلیون واحد مسکونی پرداخت کند؟

 در دولت های گذشته هم وعده های مختلفی برای ساخت مسکن در شهرهای مختلف داده شده است که اغلب این ساختمان ها بدون نظارت و کنترل کیفیت ساخته شد و پس از چند سال به علت ساخت و ساز بی کیفیت مشکلات زیادی برای متقاضیان این واحد ها پیش آمد و به مردم خسارات زیادی وارد کرد. دولت برای جلوگیری از تکرار این مشکلات باید مدیریت و برنامه ریزی دقیقی انجام دهد تا در کیفیت ساخت این پروژه های صرفه جویی و کارشکنی نشود.

ضرورت توجه به کیفیت ساخت مسکن در کشور

خوانساری افزود: در سال های اخیر با مشاهده بسیاری از پروژه های ساخت مسکن در کشور این نکته مشهود بود که بسیاری از این خانه ها کیفیت لازم را نداشته و نظارتی دقیقی برای اینکه این واحد های استاندار فنی داشته باشد دیده نمی شد و توجه به این نکته ضروری است که تنها ساختن ساختمان ملاک نیست، بلکه باید با نظارت کافی و استفاده از متریال مناسب ، این واحد ها با کیفیت و ایمنی مناسب برای متقاضیان ساخته شود.

برای مثال با نگاهی به شهر پرند و پردیس که یکی از بزرگترین پروژه های کشور  برای ساخت مسکن مهر بود دیده شد که این شهرک ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و  از امکانات رفاهی مناسبی بهره مند نیستند.

وی ادامه داد: همچین بعد از زلزله کرمانشاه وعده های زیادی درمورد ساخت مسکن برای زلزله زدگان مطرح شد که تا به امروز با گذشت چند سال به علت سو مدیریت، بسیاری از خانه های تخریب شده بازسازی نشد و خانه های ساخته شده کیفیت مناسبی ندارد.

دلایل افزایش قیمت خرید و اجاره مسکن در کشور

این کارشناس مسکن بیان کرد: حدود ۲ سال است که قیمت مصالح ساختمانی مانند آهن و سیمان که در داخل تولید شده از قیمت دلار تاثیر گرفت و بعد از مدت کوتاهی رشد چند صد درصدی پیدا کرد .به همین دلیل شاهد افزایش قیمت مسکن ملی و اجاره ای بوده ایم که باعث نابسامانی بازار در بحث عرضه و تقاضا شد.

دولت برای ساخت مسکن باید نظارت کافی بر قیمت ها داشته باشد و  بستر های اقتصادی کشور را اصلاح کند تا شاهد رشد روزافزون قیمت ها در بازار مسکن نباشیم. افزایش نرخ ها باعث شد بسیاری از متقاضیان مسکن ملی حتی با وجود پرداخت مبلغ واحدها، سالها منتظر تحویل گرفتن خانه های خود باشند.

وی در پایان گفت: امیدواریم که مسئولین نسبت به وعده های خود تحقق اخلاقی پیدا کنند و امکانات کشور و زیر ساخت های اقتصادی کشور را در نظر بگیرند تا دیگر مردم شاهد پروژه ناتمام ،کیفیت ساخت ساز پایین و انتظارات طولاتی برای خانه دار شدن نباشند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها