|
کدخبر: 257745 محمد انوشه‌ئی

در گفتگوی گسترش نیوز با مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن مطرح شد :

وعده های پوشالی برای خانه دار کردن مردم!

فردین یزدانی مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن، به گسترش نیوز می‌گوید: با افزایش ساخت و سازهای فیزیکی در تهران، این شهر ظرفیت اسکان بسیار بالایی پیدا کرده است، ولی مشکل اصلی میزان درآمد افراد است که خرید مسکن در تهران را با چالش روبرو کرده است

راه و مسکن وعده های پوشالی برای خانه دار کردن مردم!

 کاهش ۶۳ درصدی نرخ تورم نقطه نقطه مسکن در کشور همچنان شاهد افزایش روز افزون اجاره بهای مسکن هستیم و این اتفاق دهک های پایین جامعه را با مشکلات جدی روبرو کرده و بسیاری از  خانوار ها را مجبور به شهرک نشینی و حومه نشینی می کند.

در گزارشی معاون شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه ۴۳ درصد تهرانی ها مستاجرند گفت: بر اساس مطالعات ۴۲ درصد مردم در کشور زیر خط فقر مسکن هستند که این رقم در استان تهران ۸۰ درصد است. فردین یزدانی مدیر مطالعات علمی طرح جامع مسکن، در این رابطه به گسترش نیوز گفت:  آمار های منتشر شده در مورد تورم و خط فقر بخش مسکن نه تنها قابل قبول نبوده حتی به واقعیت نزدیک هم نیست.با توجه به غیر قابل انکار بودن افزایش هزینه های رهن و اجاره در بازار مسکن،  هیچ آمار مستندی مبنی بر اینکه نشان دهد خط فقط مسکن در کشور ۴۲درصد و در تهران ۸۰ درصد است وجود ندارد.

احتمال ۱۳میلیونی شدن جمعیت تهران در سال آینده

یزدانی احتمال افزایش جمعیت تهران در سال آینده را بی اساس دانست و گفت: رشد جمعیت در کشور به اندازه ای نیست که شاهد افزایش ۴ میلیونی جمعیت تهران باشیم. از طرفی تهران به یک شهر گران تبدیل شده و سکونت در این شهر به یک درآمد مناسب نیاز دارد که با توجه به وضعیت اقتصادی افراد جامعه، رشد جمعیت تهران به این شکل امکان پذیر نخواهد بود.

فردین یزدانی

وی ادامه داد: با افزایش ساخت و سازهای فیزیکی در تهران، این شهر ظرفیت اسکان بسیار بالایی پیدا کرده ، ولی مشکل اصلی، میزان درآمد افراد است که خرید مسکن در تهران را با چالش روبرو کرده است. قیمت تمام شده مسکن برای مصرف کننده، تناسبی با درآمد خانوار ندارد و این استدلال که افزایش تولید مسکن، مشکل بازار را حل می کند اشتباه است.

راهکار موثر برای نجات بازار مسکن از بن بست

یزدانی اضافه کرد: راهکار اصلی برای نجات بازار مسکن، اصلاح بستر های اقتصادی کشور است، یعنی تا زمانی که رشد اقتصادی در کشور سرعت نگیرد و درآمد خانوارها افزایش پیدا نکند،‌ امیدی به نجات بازار مسکن نیست.همچنین مدیریت اقتصادی کشور در سال های اخیر به سمتی رفته که خانوارها حتی توان خرید مایحتاج روزانه خود را ندارند و قدرت خرید افراد به شدت کاهش پیدا کرده است.

چالش های جدی بر سر راه نهضت ملی مسکن

یزدانی در ادامه افزود: طرح نهضت ملی مسکن با چالش های مختلفی روبرو است. یکی از این چالش ها اقساط سنگین وام تسهیلات مسکن است  که خانوار ها قادر به پرداخت آن نیستند و دولت با توجه به کسری بودجه، وضعیت نابسامان نقدینگی در کشور و همچنین منابع بانکی ناکافی برای اجرای این طرح ،قادر به ساخت سالیانه یک میلیون واحد نخواهد بود.

وی در خاتمه گفت: اعداد و ارقام اعلام شده در مورد تورم و خط فقر مسکن در کشور هیچ گونه وجه علمی ندارد وهیچ استدلالی پشت این آمارها نیست و دولت باید به اصلاح بستر های اقتصادی و مدیریت زیر ساخت های کشور در بحث ساخت و ساز توجه کند، در غیر این صورت افزایش ساخت مسکن  کلید حل مشکلات نبوده و درآمد ناچیز مردم جوابگوی خرید خانه نیست.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها