|
کدخبر: 256484 محمد انوشه‌ئی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس مسکن مطرح شد :

خونی تازه در رگ‌های بازار مسکن

منوچهر خواجه دلویی کارشناس مسکن، به گسترش نیوز می‌گوید: در حال حاضر دولت تلاش می کند با استفاده از قانون جهش تولید ، زمین مورد نیاز برای ساخت وساز را تامین کرده و با استفاده از حمایت های یارانه ای و تسهیلاتی ، مسیر همواری را برای بخش خصوصی و تعاونی های مسکن ایجاد کند تا بازار مسکن در عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

راه و مسکن خونی تازه در رگ‌های بازار مسکن

با توجه به کاهش تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن در ماه های اخیر،احتمال می رود قیمت ها در بازار مسکن کاهش یابد ولی در حال حاضر با کاهش عرضه و  افزایش تقاضا، تعادل بازار مسکن از بین رفته و قیمت ها روند صعودی در پیش گرفته است. حال این سوال مطرح می شود که با توجه به کاهش تورم بخش مسکن و اقدامات دولت برای تعادل بازار، آینده بازار مسکن به کدام سو حرکت می کند؟

منوچهر خواجه دلویی کارشناس مسکن، در این رابطه به گسترش نیوز می‌گوید:  طرح نهضت ملی بخشی از تقاضای بازار مسکن را مدیریت خواهد کرد، از طرف دیگر پیشرفت های وزارت راه و شهرسازی در بخش تامین زمین و تکمیل برخی از پروژه های در حال ساخت، بسیار چشمگیر‌ بوده است. این اقدامات، برای ساماندهی بازار مسکن موثر خواهند بود؛ اما در‌ عمل نیز این طرح باید، قدم های اجرایی مناسبی را برای بهبود بازار مسکن بردارد.

منوچهر-خواجه-دلویی

راهکارهای مناسب برای ساماندهی بازار مسکن

خواجه دلویی ادامه داد: نهاده های مسکن باید در بحث مصالح ساختمانی و تعیین دستمزدها مدیریت شود تا بتواند هزینه تمام شده ساخت و ساز را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین بحث مربوط به نقدینگی باید مورد توجه قرار بگیرد. یعنی اگر در بحث مدیریت نقدینگی دولت برنامه های کارآمدی داشته باشد و با استفاده از ابزارهای مالی مختلف از دلالی مسکن فاصله بگیرد، می‌تواند به تدریج  نقدینگی را به سمت تولید برده، و بازار مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

نقش واحد های خالی در توازن بازارمسکن

وی افزود: واحد های خالی در کشور به سه بخش عمده تقسیم می شود:  بخش اول آن دسته از واحدهایی که در بخش شمالی و برخورددار شهری  قرار می‌گیرند که این واحد ها پاسخگوی تقاضای واقعی مصرفی در بازار مسکن نبوده و صرفا با هدف سوداگری ساخته و عرضه می شود.‌‌ دسته دیگر خانه هایی هستند که بیشتر در شهرهای تفریحی،گردشگری و زیارتی خریداری شده و به خانه دومی معروف بوده و افراد فقط زمانی که به سفر می‌روند آنجا اقامت دارند. در نهایت املاکی که در بافت فرسوده قرار دارند و قابل سکونت نیستند؛  البته هیچ یک از این املاک، قابل عرضه در بازار مسکن نبوده و جوابگوی کمبود بازار مسکن نیستند .

وی ادامه داد: از لحاظ قانونی کشور هیچ مشکلی برای ساخت مسکن ندارد، زیرا هم قانون حمایت از تولید و عرضه مسکن در کشور( مصوب سال ۱۳۸۷)  و هم قانون جهش تولید،توسط مجلس برای بهبود بازار مسکن تصویب شده است. اما در مورد قانون نهضت ملی مسکن  باید توجه کرد که ساخت یک میلیون واحد در سال صرفا وظیفه دولت نبوده و دولت باید با بستر سازی مناسب در زمینه اقتصادی و زیر ساختی، مسیر همواری را برای ساخت ساز ایجاد کند.

ضرورت مدیریت برنامه ساخت مسکن در کشور

وی ادامه داد : باید توجه داشت مجلس بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان منابع برای ساخت وساز در بافت فرسوده در نظر گرفته است، که با برنامه ریزی هدفمند در بخش ساخت و ساز در بافت فرسوده ، می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر بازار مسکن بگذارد. اما در صورتی که ساخت و ساز در بافت فرسوده پاسخ بازار را ندهد ، دولت باید به فکر توسعه مناطق سکونت گاهی جدید بوده و یا در داخل کلان شهر ها، به مساله ساخت و ساز به صورت حساب شده توجه داشته باشد.

خواجه دلوییدر پایان گفت: دولت در حال حاضر تلاش می کند با استفاده از قانون جهش تولید ، زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن را تامین کرده و با استفاده از حمایت های یارانه ای و تسهیلاتی ، مسیر همواری را برای بخش خصوصی و تعاونی های مسکن ایجاد کند تا بازار مسکن در عرضه و تقاضا به تعادل برسد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها