|
کدخبر: 255054 محمد انوشه‌ئی

یک کارشناس مسکن در گفتگو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

این افراد برای خانه دار شدن ۲۵ سال صبر کنند

بیت الله ستاریان کارشناس مسکن، به گسترش نیوز می‌گوید: موضوع چالش برانگیز در بحث ساخت یک میلیون مسکن در سال، بستر نامناسب اقتصادی کشور است که عملا تحقق این وعده را زیر سوال می برد.

راه و مسکن این افراد برای خانه دار شدن ۲۵ سال صبر کنند

 بازار مسکن  یکی از بازار هایی است که  وضعیت آن به سایر بازار ها گره خورده است و فراز و فرود های زیادی  دارد از یک طرف برجام و از طرف دیگر قیمت طلا و دلار بازار مسکن را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار میدهد، چرا که فعالان بازار ادعا می کنند بازار دست دلال ها است و بنا بر عرضه و تقاضا بازار رشد پیدا نمی‌کند . حالا گرانی ها باعث شده تا مردم به حاشیه نشینی پناه برده و شهرک های جدیدی  در مجاورت پایتخت ایجاد شود. اما برای ملموس تر شدن موضوع با بیت الله ستاریان اقتصاددان گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

با توجه به امکانات محدود برای ساخت و ساز مسکن در کشور و بازارهای مالی محدود برای تحقق این مهم، ساخت مسکن در کشور با چالش هایی روبرو است بیت الله ستاریان، اقتصاددان در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: بستر سازی برای بهبود شرایط بازار مسکن برنامه ای است که تاثیر آن در بلندمدت مشخص می شود. حتی اگر طرح ملی مسکن بسیار عالی و بی نقص اجرا شود و سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود، حداقل ۶ یا ۷ سال زمان لازم است که بر بازار مسکن تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد : آنچه که بردارهای اقتصادی به ما نشان می دهد این است که اگر رونق بخش مسکن را با سناریوی حضور برجام و بحث گشایش اقتصادی در نظر بگیریم افزایش قیمت همراه با رونق معاملات اتفاق می افتد. ولی اگر برجام اتفاق نیافتد و گشایش اقتصادی روند صعودی نداشته باشد، حدودا برای یک سال در کشور شاهد رکود تورمی در بازار مسکن خواهیم بود. یعنی ضمن اینکه افزایش قیمت در بخش مسکن اتفاق می افتد شاهد رکود معاملات می شویم.

بیت- الله -ستاریان

 ستاریان افزود: مشکل مسکن بحثی است که کشور، سال‌ها است با آن دست و پنجه نرم می کند و با توجه به مشکلات اقتصادی موجود ، تورم بخش مسکن در سال های اخیر قابل پیش بینی بوده است، به طوری که میانگین قیمت هر متر آپارتمان در تهران در حال حاضر مبلغی در حدود ۳۵ میلیون تومان دارد و یک کارمند برای خرید خانه باید بیش از ۲۵ سال صبر کند.

تاثیر مثبت ساخت نهضت ملی مسکن بر بازار ملک

ستاریان اضافه می کند: باید توجه داشت نهضت ملی مسکن اساسا خارج از بافت شهری ساخته می شود و امکانات رفاهی را به اندازه کلان شهرها ندارد، ولی این امر باعث افزایش قیمت خانه در بافت شهری نمی‌شود. حتی بالعکس با تحقق سیاست ساخت یک میلیون مسکن توسط دولت جدید می توان گفت شاهد کاهش قیمت ها در بازار مسکن؛ خانه های لوکس و ویلایی خواهیم بود.

وی ادامه داد: متاسفانه موضوع چالش برانگیز در بحث ساخت یک میلیون مسکن در سال، بستر نامناسب اقتصادی کشور است که عملا تحقق این وعده را زیر سوال می برد، زیرا زیر ساخت ها و ابزار های مالی کشور پاسخگوی این حجم از ساخت و ساز نیست.

نقش اعطای تسهیلات مالی بر رونق بازار مسکن

ستاریان افزود: اقتصاد کشور ، یک اقتصاد بسته ، سوسیالیستی و مارکسیستی است و از طرف دیگر مسکن دست بخش خصوصی بوده و محدودیت هایی که در بخش خصوصی برای ساخت و ساز مسکن وجود دارد، ساخت مسکن در کشور را با چالش هایی مواجه کرده. همچنین اعطای تسهیلات مختلف مسکن ، بدون در نظر گرفتن نقدینگی مناسب ، تامین منابع مالی مناسب و ابزارهای متعدد مالی  در کشور عملی نیست و باید در نظر داشت این تسهیلات برای همه اقشار جامعه قابل استفاده نبوده و دارای محدویت های مختلفی است.

ستاریان در پایان گفت : در بحث بازار مسکن باید نگاه عمیق تری داشته باشیم وبدانیم همواره بازار مسکن چالش بسیار بزرگی برای جامعه ما بوده و اکثر ناهنجاری های سیاسی و اجتماعی ما برگرفته از مشکل مسکن  است. اما اگر ما بتوانیم مشکلات مسکن را از پیش رو برداریم،رضایت مندی آحاد جامعه بالا می‌رود و ناهنجاری های مختلف در کشور کاهش پیدا می‌کند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    اگر قیمت ها تغییری نکند ۲۵ سال دیگه یک واحد فکسنی رو میگن ۹ هزار میلیارد ولی حقوق کارمند ۱۵ میلیون و ششصد امید خدا یک آخوند دیگم رییس جمهور میشه ده درصد سال ۱۴۲۶ اضافه میکنه حقوق ما میشه تقریبا ۱۷ میلیون و ۱۶۰ هزار تومن که پونصد ش باید مالیات بدیم که اون موقع معاف مالیاتی ها یقینا ۱۴ میلیون هست خلاصه این است ایران کارمند و کارگرای کشور ای دیگه تا بازنشسته بشن کلی ملک و ماشین دارند ما پراید و یک خونه وامی و قرضی اونم اگر تورم بذاره و مجرد بمونیم

ارسال نظر