|
کدخبر: 230012

بازار مسکن در فصل زمستان، گرم شد!

در حالیکه هفته دوم زمستان را سپری می کنیم خرید و فروش مسکن در فصل زمستان بنا به آمارهای رسمی و تایید فعالان بازار، خریداران برای خرید مسکن تمایل بالایی نشان می دهند.

روزهای سرد سال ظاهرا برای بازار مسکن گرم و داغ خواهد بود. آنطور که وضعیت بازار نشان می دهد باید روزهای خوبی برای بازاری که ماههاست در وضعیت رکودی قرار دارد باشد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی تعداد معاملات مسکن در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته رشد ۲۸۸ درصدی داشت اما متوسط قیمت هر متر مربع مسکن نسبت به آبان ماه افزایشی حدود ۱.۸ درصدی داشته است.

بانک مرکزی گزارش بازار مسکن آذر ماه سال جاری را اعلام کرد که بر اساس آن دو هزار و ۷۷۲ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل از آنکه ۷ هزار و ۳۰۴ فقره معامله بود (آبان ۱۴۰۰) رشد ۳۳.۸ درصدی داشت.

این آمارها نشان داد که متقاضیان مسکن حتی با وجود آغاز ثبت نام ها در طرح نهضت ملی مسکن باز هم منتظر نمانده اند و قصد خرید کرده اند.

محمد رضا امینی فعال بازار مسکن در میدان هفت تیر با اشاره به اینکه طبق گزارش های رسمی بانک مرکزی قیمت مسکن در آذر ماه افزایش داشته است، گفت: هر زمان که قیمت ها دستخوش تغییر و اعلام رسمی می شود متقاضیان مسکن نیز درصدد خرید برمی آیند.

وی ادامه داد: چند روزی است که بازار مسکن جان تازه ای به خود گرفته است و به نظر می رسد همانطور که سابقه بازار مسکن نشان می دهد باز هم متقاضیان مسکن ماه دی و بهمن را برای خرید انتخاب کرده اند.

روزبه بهادری نیز یکی دیگر از فعالان بازار مسکن در منطقه ۱۶ گفت: بدون شک این روزها را باید روزهای بهتر خرید و فروش مسکن نسبت به سال گذشته دانست و اعلام کرد که بازار مسکن در حال جان گرفتن است. اگر این تصور را که نرخ ارز و طلا افزایش یابد و قیمت مسکن بدون تغییر باقی بماند یک اشتباه محاسباتی و دادن آدرس غلط است.

او ادامه داد: چند روزی است که رشد قیمت بنزین نیز مطرح است همین خبر کافی است که قیمت ها نه در بخش مسکن بلکه در سایر بخش ها و کالاها نیز مترصد رشد قیمت شوند.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیزدر پاسخ به این پرسش که به نظر می رسد قیمت مسکن دستخوش تغییر شود گفت: بر اساس صحبت های قبلی باز هم می گویم که تا پایان سال بنا به شرایط آرام اقتصادی قیمت مسکن ثابت باقی می ماند اما خب وقتی برخی مولفه های قیمت مسکن مثل حامل های سوخت و ارز دستخوش تغییر و یا تصمیم گیری قرار می گیرند، بخش مسکن نه بلافاصله اما با یک بازه زمانی در صدد تغییر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اینکه مدام آمارهایی اعلام شود که قیمت مسکن و یا معاملات مسکن افزایش یافت کمکی به بازار مسکن نخواهد کرد.

در عین حال رامین امانی یکی از مشاوران املاک در منطقه ۱۱ نیز دلیل رشد معاملات مسکن در این روزها را نصف شدن هزینه خرید وام اوراق مسکن دانست و گفت: آذرماه امسال تعداد قابل توجهی از متقاضیان مصرفی با استفاده از سقف جدید تسهیلات بانک اقدام به ورود به بازار مسکن و معامله واحدهای مسکونی کردند. به دنبال افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و افزایش معاملات مصرفی در بازار ملک، حجم معاملات خرید واحدهای مسکونی در این ماه در شهر تهران تنها به فاصله یک ماه حدود ۴۰ درصد رشد کرد.

وی ادامه داد: بخش زیادی از این رشد ۴۰ درصدی ناشی از بازگشت برخی از متقاضیان مصرفی به بازار مسکن و انجام معاملات ملکی از سوی آن ها است. متقاضیانی که از سال ۹۷ تاکنون و به دنبال جهش قیمت مسکن قادر به ورود به بازار نبوده و معاملات آن ها به تعویق افتاده بود. اما هم اکنون و با افزایش سقف تسهیلات مسکن به بازار ورود کرده اند.

بانک مسکن شهریور ماه امسال سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم را به دو برابر افزایش داد. این افزایش نه تنها در شهر تهران بلکه در تمام نقاط شهری کشور نیز اعمال شد. از اوایل مهرماه نیز این افزایش سقف معاملاتی به شعب بانک مسکن ابلاغ شد و تسهیلات با رشد دو برابری در اختیار و در دسترس متقاضیان قرار گرفت. با این تدبیر بانک مسکن بار دیگر گروهی از متقاضیان مصرفی به بازار بازگشته و شروع به جست و جو برای یافتن واحد مسکونی مورد نظر خود کردند.

اثر افزایش سقف تسهیلات مسکن خود را در بازار معاملات مسکن آذرماه نشان داد. متقاضیانی که از مهر و آبان جست و جوی خود در بازار برای یافتن واحد مسکونی مورد نظر و خرید آن با کمک تسهیلات جدید را آغاز کرده بودند در آذرماه موفق به خرید شدند. این افزایش دو برابری در سقف تسهیلات خرید مسکن به دنبال تاکید مدیرعامل و اعضای هیات مدیره بانک مسکن در جهت افزایش توانمندسازی مالی متقاضیان مسکن و خانه دار شدن آن ها صورت گرفته است.

تعداد معاملات مسکن در آذر ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته (آذر ۱۳۹۹) که ۲ هزار و ۵۵۵ فقره بوده رشد ۲۸۲.۵ درصدی داشته است.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آذرماه امسال ۳۲ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان اعلام شده، این در حالی است که در ماه گذشته (آبان ۱۴۰۰) این شاخص ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع بود که نشان دهنده رشد ۱.۸ درصدی متوسط قیمت مسکن طی یک ماه است.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ماه مشابه سال گذشته (آذر ۱۳۹۹)، ۲۶ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان بود که نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر مسکن در آذرماه امسال نسبت به آذر سال قبل افزایش ۲۱.۱ درصدی به دنبال داشته است.

گران‌ترین منطقه شهر تهران، منطقه یک با متوسط قیمت ۶۹ میلیون و ۸۱ هزار تومان در هر متر مربع بود؛ در رتبه دوم نیز منطقه ۳ با متوسط هر متر ۶۱ میلیون تومان قرار دارد.

ارزان‌ترین منطقه تهران نیز منطقه ۱۸ با متوسط هر متر ۱۵ میلیون و ۸۱۹ هزار تومان بود و پس از آن، منطقه ۱۶ با متوسط متری ۱۶ میلیون و ۸۷۲ هزار تومان برآورد می‌شود.

بیشترین تعداد معاملات مسکن در منطقه ۵ با ۱۴۰۰ فقره و منطقه ۱۰ با ۹۸۳ معامله مسکن رخ داد؛ کمترین تعداد معاملات نیز در آذر امسال در منطقه ۱۹ با ۹۷ و منطقه ۲۰ با ۱۱۱ معامله مسکن اتفاق افتاده است.

به نظر می رسد اگر چه ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن از مرز دو میلیون متقاضی عبور کرده است و می تواند در کاهش تقاضا در بازار کمک کند اما قطعا این طرح تا نهایی شدن زمان می برد و متقاضیان واقعی نمی توانند حتی در خوشبینانه ترین حالت یک سال انتظار را ببرند.

منبع: بازار

ارسال نظر