|
کدخبر: 205441

سبک‌های مختلف طراحی نما

طراحی نما یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در هنگام طراحی ساختمان خود باید به آن توجه داشته باشید. نمای یک ساختمان باید بتواند ارتباط بین داخل و خارج ساختمان را به‌درستی برقرار کند. یکی از مهم‌ترین عناصر بیرونی برای ظاهر ساختمان، نمای آن است. اولین قسمتی از یک ساختمان که مورد قضاوت قرار می‌گیرد، نمای آن است. به‌طورمعمول افراد قبل از ورود به ساختمان همه ذهنیت و برداشت افراد از ساختار کلی ساختمان، سن ساختمان، مصالح به‌کاررفته در بنا، نمای داخلی و حتی دکوراسیون داخلی در ارتباط با طراحی نمای ساختمان قرار می‌گیرد.

طراحی نمای ساختمان

رعایت نکات ایمنی در طراحی نما

یکی از موارد بسیار مهم که در طراحی نما باید به آن توجه ویژه‌ای کرد رعایت نکات ایمنی است. شاید برخی معماران ناآگاه برای صرفه‌جویی در هزینه و زودتر انجام شدن کار، این مورد را نادیده بگیرند اما به خطر انداختن جان دیگران ارزش انجام چنین کارهایی را ندارد. یکی از نکاتی که جان عابران را به خطر می‌اندازد سست بودن مصالح نما است. برای جلوگیری از افتادن نمای سنگ از اسکوپ استفاده می‌شود و در بقیه موارد مصالح ساختمانی به‌کاررفته در نما از هر نوعی که باشند باید به بدنه ساختمان پیچ شوند.

ازآنجایی‌که ممکن است ساختمان ما در مکان شلوغی مثل مرکز شهر و یا در حاشیه بزرگراه قرار داشته باشد، استفاده از مصالح مناسب در طراحی نما می‌تواند علاوه بر زیبایی عایق صوتی و همچنین عایقی در برابر تأثیرات جوی ازجمله سرما و گرما باشد. هماهنگی نمای خارجی ساختمان با دیگر ساختمان‌های مجاور و محیط اطراف نقش مهمی در زیباسازی شهری دارد. یکی از دلایل اهمیت طراحی نما این است که نمای ساختمان یکی از نماهای موجود در شهر است پس زیبا بودن یا زشت بودن آن می‌تواند بر کل محل تأثیر بگذارد.

تیم خلاق مهراز طراحان آینده شهرها و ساختمان‌ها را به‌عنوان چالش‌های بی‌سابقه‌ای که ما را به‌سوی تحولی عظیم و امیدوارکننده سوق می‌دهند تجسم می‌کند. هدف این گروه خلق فضایی بهتر با استفاده از قدرت طراحی برآمده از تجربیات حرفه‌ای، ارتباط ویژه با مشتریان، مدیریت صحیح و استفاده از استعدادهای بی‌نظیر است.

انواع مختلف طراحی نما

استفاده از سنگ در طراحی نما

یکی از زیباترین انواع طراحی نما در ساختمان که در طول تاریخ، از کاخ‌های باستانی تا آپارتمان‌های مدرن، جذابیت خود را از دست نداده ‌است، استفاده از سنگ است. این پوشش، همچنین از ماندگارترین مصالح نماکاری محسوب می‌شود که در برابر باران، برف، نور خورشید، گردوغبار و باد، مقاومت بالایی دارد و از طرفی، دارای ثبات رنگی نیز هست؛ بنابراین، عجیب نیست که سنگ، از گران‌قیمت‌ترین انواع مصالح نیز به شمار می‌آید. یکی از معروف‌ترین انواع نماهای سنگی، نمای رومی است. نمای رومی با استفاده از سنگ تراورتن، سنگ مرمر و سنگ گرانیت طراحی می‌شود و زیبایی منحصربه‌فردی به ساختمان می‌بخشد.

در نماهای سنگی از انواع سنگ‌های قیچی، مرمر و تراورتن می‌توان استفاده کرد؛ اهمیت استفاده از سنگ‌های نمای پردوام و دارای مقاومت بالا در برابر یخ‌زدگی و شرایط نامساعد محیطی مانند نور خورشید، آب و رطوبت، همچنین داشتن بافت مناسب و بدون ترک‌خورده سنگ، عدم‌تغییر رنگ و جذب گردوغبار، قابلیت اجرا و ترمیم آسان بر روی کلیه سطوح و نیز مناسب برای طراحی نمای ساختمان مهم است. انتخاب سنگی بادوام و باکیفیت، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه در صورت ترک ‌خوردن نما براثر انقباض و انبساط‌، صاحبان ساختمان‌ها مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی جهت ترمیم یا عوض‌ کردن سنگ‌ نماها می‌شوند.

طراحی نمای آجری ساختمان

نمای آجری

نماهای آجری درگذشته بیشتر مورداستفاده قرار می‌گرفتند و تقریباً اکثر بناها با استفاده از آجرها ساخته و نماسازی می‌شدند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، آجرها در انواع گوناگون، با رنگ و اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شود و در نماهای داخلی ساختمان هم از آن استفاده می‌شود. امروزه می‌توان انواع آجر‌ها، ازجمله آجرنما طرح چوب، آجرنما زرد، آجرنما نسوز سفید، آجرنما قرمز، آجرنما نسوز انگلیسی، آجرنما پلاک، لعاب‌دار حصیری، آجر دکوراسیون داخلی، آجرنما سفید، کف فرش، شاموتی، آجرنما نسوز قرمز، آجرنما نسوز، قزاقی، رستیک، دکوراتیو، کارتنی و … را در فروشگاه‌ها پیدا کرد. از مزایای نمای آجری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عایق صوتی و حرارتی، کاهش اتلاف انرژی، حمایت از محیط‌زیست به دلیل داشتن ساختار طبیعی، مقاومت و طول عمر بالا و حفظ هویت تاریخی.

استفاده از شیشه در طراحی نما

امروزه شفافیت و روشنایی دو موضوع مهمی هستند که هر دو معماران و کارفرمایان سعی دارند در پروژه‌های معماری خود بدان دست یابند؛ بنابراین این امر منجر به افزایش استفاده از شیشه در نماهای ساختمان‌ها به‌ویژه ساختمان‌های اداری و تجاری شده است. توسعه و پیشرفت در فناوری پردازش شیشه، راه‌حل‌های مؤثری را برای انواع طراحی نما شیشه‌ای فراهم ساخته است. درواقع باید گفت که گزینه‌های مختلفی از شیشه در بازار موجود است و بررسی و دانستن خصوصیات آن‌ها برای معماران ضروری است تا بتوانند مناسب‌ترین آن‌ها را برای پروژه خود انتخاب کنند.

نمای چوبی در طراحی نما ساختمان

استفاده از چوب در نمای ساختمان زیبایی چشم‌نوازی به آن می‌بخشد. چوب یک متریال بسیار زیبا، دوست‌داشتنی، گرم و متنوع در رنگ و طرح است. باوجوداینکه چوب در مقابل رطوبت، تابش مستقیم خورشید و تغییرات دما ضعیف است اما با پیشرفت تکنولوژی و پیدا کردن راهکاری‌های محافظت از چوب این متریال درحال‌توسعه درزمینه‌ی نمای ساختمان است. نمای چوبی را این روزها به‌صورت ساده یا در ترکیب با شیشه و فلز در ساختمان‌های مدرن، به‌خصوص خانه‌های ویلایی، زیاد می‌بینیم. در ساخت نمای چوبی، ‌از چوب‌های فراوری‌شده، استفاده می‌شود؛ چراکه در برابر رطوبت، نفوذ حشرات و آتش‌سوزی، مقاومت بالاتری دارند و درنتیجه، بهترین گزینه برای طراحی نما ساختمان هستند.

در نماهایی با ترکیب چوب و سنگ، هماهنگی نما با پنجره‌ها و شیشه‌ها، بسیار بیشتر می‌شود. ازلحاظ هزینه‌ای نیز ترکیب کردن این دو متریال در نما بسیار مناسب‌تر است، هم بیشتر مساحت را سنگ پوشانده که در قیمت تمام‌شده تأثیرگذار است و هم گرمابخشی چوب ترمووود را دارا است. در مناطق سردسیر در لایه‌های زیر چوب و در کف ساختمان‌ها از انواعی از کف‌پوش گرانولی برای عایق‌بندی استفاده می‌شود.

طراحی نمای شیشه‌ای ساختمان

نمای سرامیکی

نمای سرامیکی ازجمله نماهای پرطرفدار این روزهاست و برخی آن‌ را جایگزین ارزان‌قیمت‌تر نمای سنگی می‌دانند. سرامیک در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و دارای مقاومت نسبتاً بالایی در برابر آتش،‌ حرارت، رطوبت و نور خورشید است؛ از طرفی،‌ سرامیک می‌تواند به‌عنوان عایق صوتی مناسبی نیز عمل کند. نما سرامیک را به دو روش نصب خشک (مهارشده) و نصب تر (چسبانده ‌شده) در ساختمان‌ها به کار می‌گیرند که استفاده از سرامیک را برای انواع آب‌وهواهای منطقه‌ای امکان‌پذیر می‌سازد. در اجرا و پیاده‌سازی نمای ساختمان سرامیک، روش خشک نسبت به روش ملات دار بسیار بهتر است و مزایای بیشتری هم دارد؛ زیرا وقت‌گیر نیست، نصب سرامیک راحت و آسان انجام می‌شود بدون اینکه نخاله‌ای از آن باقی بماند. در ادامه انواع طرح‌های به‌روز و شیک سرامیک نمای ساختمان را مشاهده می‌کنید.

تیم مهراز طراحان، متعهد به بهبود کلی تجربه انسانی است و از قدرت طراحی برای ایجاد تغییرات مثبت و ایجاد آینده‌ای که موجب برابری، انعطاف‌پذیری و رفاه برای همه می‌شود، استفاده می‌کند. برای برآوردن انتظارات جدید، مهراز طراحان مرزهای معماری، طراحی و فناوری را با تلفیق طراحی فیزیکی و دیجیتال برای ایجاد تجارب متصل و تازه برطرف کرده است. گروه مهراز طراحان در زمینه بازسازی نما، اجرا و طراحی نما، بازسازی ساختمان، اجرا و طراحی دکوراسیون داخلی و دیگر خدمات طراحی و معماری ساختمان با مناسب‌ترین هزینه و در کمترین زمان اجرا آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها