|
کدخبر: 198778

مردم زمین رایگان می گیرند؟

درحالی که مدیران طرح مسکن ملی بارها اعلام کرده‌اند که برای اجرای پروژه‌ها کمبود زمین وجود دارد اما وزیر راه‌وشهرسازی از تخصیص زمین رایگان می‌گوید.

 وزیر راه و شهرسازی از اعطای زمین رایگان به مردم خبر داده و گفته که براساس برنامه‌ریزی انجام شده تامین زمین رایگان‌ برای ساخت مسکن ویژه افراد واجد شرایط پس از تعیین ساز و کارهای لازم عملیاتی خواهد شد.

این در حالی است که در پروژه مسکن ملی بارها اعلام شده، مشکل کمبود زمین وجود دارد.

به تازگی نیز معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اعلام کرد که برای ۱۰ هزار و ۲۵۰ متقاضی مسکن ملی نمی‌توانیم اقدام اجرایی انجام دهیم چرا که که به‌عنوان مثال برای ۶۰۰۰ نفر زمین قطعی نشده که آنرا تحویل بدهیم.

همچنین به گفته او قیمت پایه مسکن ملی ۷۸ درصد افزایش داشته و پروژه‌های طرح ملی مسکن تنها ۶٫۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

اگر دولت قرار باشد زمین رایگان در اختیار مردم قرار دهد، احتمالا نقاط دور از شهر را مد نظر قرار دهد که با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم برای متقاضیان به صرفه نیست.

طرح ابراهیم رئیسی برای خانه‌دار کردن مردم ساخت چهار میلیون واحد مسکن در دوره ریاست جمهوری‌اش است، یعنی ساخت سالی یک میلیون واحد. براساس این وعده دولت ابراهیم رئیسی برای اجرای این طرح باید روزانه دو هزار و ۷۴۰ واحد مسکن را به متقاضیان تحویل دهد.

به غیر از موضوع زمین که دارای ابهاماتی است، مسئله دیگر نقدینگی است که به واسطه ساخت این یک میلیون واحد در هر سال به اقتصاد وارد می‌شود.

براساس محاسبات قیمت هر متر زمین و میزان افزایش قیمت آن در هر سال، با فرض این که هر واحد ۷۰ متر باشد؛ با اجرای این طرح دولت در پایان چهار سال حدود ۲۶۷۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی به اقتصاد کشور تزریق کرده است.

کارشناسان اقتصادی و به خصوص حوزه مسکن بارها درباره اثرات تورمی طرح‌های مسکن در دولت‌های قبلی نیز هشدار داده‌ بودند اما نهایتا این طرح‌ها با هزینه‌های زیاد و با به صورت مج‌دار و مریز اجرا شد.

نمونه‌ این اقدامات همین طرح مسکن ملی دولت روحانی که قرار بود دو ساله ۴۰۰ هزار واحد ساخته شود اما در پایان دوسال درصد ناچیزی از آن به مردم تحویل داده شد. طرح مسکن مهر نیز که در دولت احمدی‌نژاد آغاز شد حاشبه کم نداشته است.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر