|
کدخبر: 191343

هزینه وام مسکن رکورد زد +نمودار

هزینه وام مسکن در روز ۱۷ مرداد ماه رکورد خود در تابستان را شکسته و برای نخستین بار در این فصل به کانال ۶۱ هزار تومان وارد شد. این اتفاق سبب شد تا نرخ سود وام مسکن ارتقا یافته و به ۲۰.۹ درصد برسد.

روند ثابت یک ماهه در هزینه وام مسکن سرانجام در روز ۱۷ مرداد ماه متوقف شد. افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روز جاری سبب شد تا هزینه وام مجردین از مرز ۱۷ میلیون تومان عبور کرده و به رکورد خود در تابستان سال جاری دست پیدا کند.

با این وجود دامنه جابجایی قیمت وام برای مجردین در حدود ۳۵۰ هزار تومان و برای متاهلین در حد ۵۸۰ هزار تومان بوده است.

رکورد هزینه وام مسکن در تابستان ۱۴۰۰

روند روزانه قیمت وام مسکن از ۱۰ تیر ماه تا روز قبل تقریبا ثابت بوده و در سطح ۶۰ هزار تومان نوسان داشت. افزایش قیمت اوراق تسهیلات وام مسکن سبب شدتا برای نخستین بار در تابستان ۱۴۰۰ این قیمت به کانال ۶۱ هزار تومان وارد شود.

در همین خصوص اعتبار هر ورق ۵۰۰ هزار تومان بوده و با توجه به سقف وامی که بانک مسکن برای اشخاص معین کرده مجردها نیازمند خرید ۲۸۰ ورق و متاهلین ۴۸۰ ورق خواهند بود.

در نتیجه هزینه وام مسکن برای مجردین که در ۴۸ روز گذشته کمتر از سطح ۱۷ میلیون تومان بود امروز از این رقم فرارتر رفته و رکورد بیشترین قیمت را در این تاریخ به ثبت رسانید.

همین اتفاق برای متاهلین نیز رقم خورد و با ۵۷۰ هزار تومان افزایش در روز یکشنبه به ۲۹ میلیون و۵۷۰ هزار تومان رسید.

اما این تنها مبلغی نیست که متقاضیان در قبال وام مسکن می پردازند. زیرا خریداران اوراق باید در طول ۱۲ سال این وام را باز پرداخت کنند. این با توجه به اوراق خریداری شده در روز جاری برای مجردین ۱۷۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بوده و برای متاهلین ۳۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان محاسبه شد.

وام مسکن

نرخ سود وام مسکن در ۱۷ مرداد

هزینه‌ای که متقاضیان وام برای دریافت مبلغی مشخص می پردازند به دو قسمت تقسیم می شود.

بخشی از آن پولی است که در ازای دریافت وام مسکن می پردازند و بخشی دیگر مبلغ دریافتی وام است که در طول ۱۲ سال با نرخ تنزیلی مشخص باز پرداخت می کنند.

با لحاظ این مبلغ دیگر نرخ سود وام مسکن در حد نرخ اسمی ۱۷.۵ درصد نخواهد بود.

محاسبات نشان می دهد که نرخ واقعی وام مسکن تا روز شنبه شانزدهم مرداد ماه ۲۰.۸ درصد بوده که با ۰.۱ واحد درصد افزایش در روز یکشنبه به ۲۰.۹ درصد رسید.

روند هفتگی قیمت اوراق نشان از ادامه روند صعودی در هزینه وام مسکن دارد.

وام مسکن

روند صعودی رشد هفتگی هزینه وام مسکن

 مقایسه قیمت ها در هر تاریخ با یک هفته قبل خود گویای رشد هفتگی آن است. مسیر این رشد از ابتدای مرداد ماه تا کنون روندی صعودی را در روزهای بعد از این قیمت مجسم می کند.

در ابتدای مرداد ماه روندنزولی رشد هفتگی قیمت وام مسکن آغاز شده و تا روز شنبه ۱۶ مرداد ماه ادامه داشت.

پس از آن با افزایش در قیمت اوراق تسه رشد هفتگی هزینه وام برای متقاضیان ۲ درصد شده و سیری صعودی را تصویر کرده است.

این در حالی است که هزینه وام در روزهای اخیر مسیری نوسانی داشته است. بنابراین اگر قیمت وام بخواهد رفتار روزانه خود را ادامه دهد با این استدلال ممکن است باز هم قیمت هر کدام از اوراق به کانال ۶۰ هزار تومان بازگردد.

وام مسکن

ارسال نظر