|
کدخبر: 168686

امتیاز مسکن ملی قابل خرید و فروش است؟

درحالی که همواره اعلام می شود امتیاز مسکن ملی قابل خرید و فروش نیست این اقدام در پردیس و به صورت دفترخانه در حال انجام است.

راه و مسکن امتیاز مسکن ملی قابل خرید و فروش است؟

 باز هم فصل جابه جایی و نقل و انتقال شروع شد و باز هم آگهی های خرید وفروش مسکن و امتیازهای مسکن به ویژه مسکن ملی در سایت های آگهی و تبلیغات به چشم می خورد.

آگهی هایی که چیزی جز فریب متقاضیان نیست. در سال گذشته و در یک بازه زمانی انتشار و درج چنین آگهی های برای مسکن ملی افزایش یافته بود که با هشدارهای مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران شرکت های عمران شهرهای جدید بساط این آگهی برای یک بازه زمانی برچیده شد.

اما به نظر می رسد با اعلام صحبت های اخیر وزیر راه وشهرسازی و همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با افتتاح اولین واحدهای مسکن ملی در اردیبهشت ماه باز هم گوش های دلالان و مشاوران املاک تیز شده و اقدام به انتشار آگهی های امتیاز مسکن ملی کرده اند.

فروش مسکن ملی تقلب و نشدنی است

در همین رابطه مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس در گفت وگویی با اشاره به خرید و فروش امتیاز طرح ملی مسکن توسط عده‌ای در این شهر آن را غیر قانونی و تخلف اعلام کرد گفت: تمامی این آگهی های تقلبی و غیر قانونی است و هیچ یک از آنها ارزش قانونی ندارد.

او ادامه داد:هنوز برای واحدهای مسکن ملی قرارداد و یا امتیازی در نظر گرفته نشده است که متقاضیان آنها قادر به خرید و یا فروش آنها باشند بنابراین باید افراد مراقب چنین کلاهبرداری های باشند.

هدایت با بیان اینکه پیش از این برای واحدهای مسکن مهر دلالان و مشاوران املاک چنین آگهی های را در سایت ها بارگذاری می کردند افزود: با توجه به آنکه بسیاری از مشاوران املاک در این رابطه خبره شده اند و راه های انتشار چنین آگهی ها را یاد گرفته اند این بار هم از همان روش برای اگهی های امتیاز مسکن ملی استفاده کرده اند.

او بیان کرد: مردم نباید فریب چنین آگهی های را برای امتیاز مسکن ملی بخورند چراکه موقعیت استراتژیک پردیس باعث شده که چنین آگهی ها در سایت ها انتشار یابد.

او بیان کرد: هشدارهای لازم را در این رابطه به تمامی متقاضیان برای مسکن مهر داده بودیم و هم اکنون به متقاضیان مسکن ملی هم این هشدارها را می دهیم.

در همین رابطه یکی از انتشار دهندگان این آگهی در گفت و گفت با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه مجوز خرید و فروش امتیاز مسکن ملی آزاد شده است گفت: ارزش امتیاز مسکن ملی در پردیس در مقایسه با دماوند بسیار بالاتر است و امتیازهای مسکن ملی در دماوند ارزش چندانی ندارد.

او ادامه داد: خرید و فروش امتیازهای مسکن ملی در پردیس به صورت دفترخانه ای انجام می شود و به صورت قانونی انجام شده و جای هیچ نگرانی ندارد.

این مشاور املاک بیان کرد: ۶۰۰ میلیون تومان سفته متقاضی اول از متقاضی دوم دریافت می کند که تمامی اقدامات خرید وفروش و مراحل انجام کار را انجام دهند.

او اظهار کرد: امتیاز یک واحد مسکن ملی با آورده ۴۰ میلیون تومانی اولیه حدود ۲۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می شود.

این مشاور املاک در ادامه گفت: جای هیج نگرانی ندارد و تمامی این اقدامات به صورت دفتر خانه ای و قانونی انجام می شود.

همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک در ایوانکی با بیان اینکه خرید وفروش امتیاز مسکن ملی با توجه به درخواست زیاد متقاضیان انجام می شود افزود: خیلی از مسئولان اعلام می کنند که این کار قانونی نیست اما ما این اقدامات را به صورت کاملا قانونی و در دفتر خانه انجام می شود بنابراین این کارها به صورت قانونی انجام می شود.

او گفت: قیمت ها متفاوت است و با نرخ های آورده اولیه و یا پرداخت نکردن آورده اولیه متفاوت است.

او بیان کرد: قیمت امتیازهای مسکن ملی از ۲۰۰ میلیون تومان به بالا شروع می شود.

براساس این گزارش در سال گذشته هم محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره خرید و فروش امتیاز طرح ملی هم گفته بود: این کار تخلف است و اساساً امتیاز طرح مذکور قابل معامله نیست و هر کس این کار را انجام دهد با کد رهگیری ثبت‌شده در سامانه حذف می‌شود.

محمود محمود زاده هم پیش از این درباره مسکن ملی هم گفت: هنوز هیچ قرارداد و یا معامله ای در حوزه مسکن ملی وجود ندارد که بخواهند در سایت ها امتیاز آن را برای فروش بگذارند.

او بیان کرد: مردم راقب چنین کلاه برداری و فریب های اینترنتی در این بخش باشند و حتی اگر قراردادی هم در این بین منعقد شود به هیچ عنوان قابل واگذاری نیست.

توجه به غیرقانونی بودن این قبیل معاملات که به صراحت از طرف وزارت راه و شهرسازی به آن اشاره شده است و هر گونه واگذاری و انتقال امتیاز مسکن ملی به غیر را تحت هر یک از عناوین حقوقی، غیر معتبر و ممنوع اعلام کرده است، باز هم هیچ نهاد یا سازمانی برای برچیدن این گونه فعالیت ها در فضای مجازی اقدامی انجام نمی دهد.

براساس این گزارش این اولین بار نیست که در سایت‌‌هایی همچون شیپور و دیوار شاهد گسترش دلالی و ایجاد فضا برای تشنج بازار و همچنین افکار عمومی هستیم؛

به طور معمول هرساله شاهدترویج تبلیغاتی در حوزه فعالیت آرایشگاه‌های زنانه در نقش کلینیک‌های زیبایی و معضلات آن، فروش بلیت‌های مسابقات فوتبال لیگ برتر با قیمت‌های گزاف و غیره اشاره شده است، اما مثل اینکه این قبیل فعالیت‌ها در بستر چنین سایت هایی به امری معمول بدل شده است.

سوال اینجاست که چگونه سایت‌هایی مانند شیپور و دیوار اقدام به تایید و انتشار این آگهی ها می کنند و بستری را برای سودجویان فراهم می کنند که به فریب و متضرر شدن عده ای که خسته از اجاره نشینی هستند می انجامد.

با ادامه این روند شاهد فروش چندین باره این امتیازات و ایجاد بازاری خواهیم بود که به صورت تصاعدی قیمت این امتیازها و بالطبع مسکن را بالا می‌برد که در تناقض با هدف اولیه این قبیل طرح‌ها یعنی تهیه مسکن با هزینه مناسب است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر