|
کدخبر: 167317

بازار مسکن در آستانه تحولی بزرگ / ریزش قیمت ها در راه است؟

بازار مسکن در ماهای پایانی دولت دوباره به سمت نوسان قیمتی در حرکت است این در حالی است که بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند اقدامات دولت بازار را به سمت آرامش موقتی هدایت می کند.

راه و مسکن بازار مسکن در آستانه تحولی بزرگ / ریزش قیمت ها در راه است؟

بازار مسکن هم مانند سایر بخش های اقتصادی کشور حال روز خوشی ندارد و بسیاری از خریداران و یا مستاجران در این بازار چشم انتظار تحولاتی برای بهبود وضعیت این بازار هستند.

البته چند روزی است که خبرهای خوبی به گوش می رسد که شاید برای متقاضیان حوزه مسکن موثر باشد، یکی از این خبرها افزایش وام ساخت مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان برای انبوه سازان و تحویل تعدادی از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن تا یکی دو ماه آینده و همچنین اجرای طرح اخذ مالیات از خانه های خالی است که به گفته مسئولان اجرای این اقدامات راهگشای بهبود وضعیت بازار مسکن خواهد بود.

براساس این گزارش بانک مسکن امسال برای کمک به تولید مسکن برای انبوه‌سازانی که جزو مشتریان بانک هستند و رسوب حساب بانک برای آن‌ها حداقل ۱۰ درصد است تسهیلات را افزایش داده است.

بانک مسکن به مشتری‌های فعال بانک که انبوه‌ساز هستند به شرط انجام ساخت‌وساز با استفاده از فناوری‌های نو در شهر تهران، تمامی کلانشهرها، شهرهای بندرعباس، بوشهر، کیش و قشم تا ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت، پرداخت می‌کند. و این رقم برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۳۰۰ میلیون تومان است که سود تسهیلات نیز ۱۸ درصد خواهد بود.

همچنین رقم تسهیلات ساخت و نوسازی در بافت فرسوده برای سازندگانی که فناوری‌های نو را رعایت کنند در تهران و کلانشهرها ۳۰۰ میلیون تومان است و برای مراکز استان‌ها و سایر شهرها، تسهیلاتی که پرداخت می‌شود به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

در بحث تحویل واحدهای مسکن ملی هم چندی پیش محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود اولین واحد‌های مسکونی طرح مسکن ملی را در اردیبهشت ماه تحویل خواهیم داد و ما متناسب با پیشرفت واحد مسکونی واحد‌ها را به متقاضیان تحویل خواهیم داد.

او ادامه داد: پیشرفت و سرعت ساخت و تحویل واحد‌های مسکن ملی منوط به آن است که متقاضیان تعهدات مالی و آورده خود را طبق زمانبندی انجام دهند.

به گفته این مقام مسئول اگر متقاضی آورده خود را با تاخیر پرداخت نکند، واحد مسکونی را به موقع تحویل خواهد گرفت.

همچنین از چند روز پیش ثبت اطلاعات سرپرستان خانوار در حوزه مسکن در سامانه املاک و اسکان مطرح شده که این اقدام در راستای شناسایی خانه های خالی بوده که از سال های گذشته در مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان مجلس مصوب شده است.

ثبت اطلاعات تمامی خانوارها در این سامانه از ۱۹ فرودین ماه آغاز و تا ۱۹ خرداد ماه ادامه دارد و طبق قانون در صورتی که این اطلاعات توسط خانوارها ثبت نشود مشمول جرائم مالیاتی و برای مستاجران هم مشمول حذف یارانه می شود.

نتواستیم خوب مسکن بسازیم

ایرج رهبر دبیر کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی تنها برای واحدهای صنعتی به صورت صنعتی سازی ساخته می‌شوند پرداخت می‌شود، گفت: پرداخت این تسهیلات نقش بسیار موثری در افزایش تولید و عرضه مسکن دارد اما به شرط آن که تغییراتی در این تسهیلات ایجاد شود.

او ادامه داد: باید مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات افزایش یابد چرا که اگر بازپرداخت آن کوتاه مدت باشد با توجه به سود ۱۸ درصدی که برای آنها در نظر گرفته شده است میزان اقساط آنها بسیار بالا است.

او ادامه داد: متاسفانه در سال‌های گذشته تولید مسکن در کشور با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده بود و ما نتوانسته ایم عرضه و تقاضا را به تعادل برسانیم به همین دلیل نسبت به سال‌های گذشته فاصله بسیار زیادی گرفته ایم.

دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه افزایش قیمتی در بازار مسکن به دلیل این است که در پنج سال گذشته تولید مسکن به صفر رسیده بود، گفت: در بحث تسهیلات ساخت مسکن باید دولت زمینه برای انتقال این تسهیلات به خریدار را هم فراهم کند چرا که در سال‌های گذشته بخشی از تسهیلات به خریدار منتقل می‌شد و همین امر باعث استقبال بسیار زیاد سازندگان می‌شود.

رهبر با بیان اینکه در همه کشورهای پیشرفته پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به خریدار منتقل می‌شود، گفت: امیدواریم با اجرای چنین طرح‌هایی و همچنین طرح اقدام ملی مسکن شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن و ایجاد ثبات در بازار مسکن باشیم.

او یادآور شد: باید همه تلاش خود را به کار بگیریم که بتوانیم آرامش را در بازار مسکن فراهم کنیم.

او یادآور شد: طرح اقدام ملی مسکن و همچنین اخذ مالیات از خانه‌های خالی خود نقش بسیار موثری در ایجاد آرامش و بهبود وضعیت بازار مسکن دارد البته باید دولت برنامه های دیگری را هم برای حذف و یا کوتاه کردن دست دلالان مسکن داشته باشد. م

منتظر کاهش قیمت اجاره هم خواهیم بود

محمودمحمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده بود که با اجرای طرح ثبت اطلاعات سرپرست خانوارها و شناسایی واحدهای خالی از سکنه بازار مسکن به سمت ثبات قیمتی و آرامش هدایت می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان که برای شناسایی خانه‌های خالی در نظر گرفته شده و با اجرایی شدن این سامانه شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن و بازار اجاره خواهیم بود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه نه تنها مالکان، بلکه همه ایرانی‌ها باید توسط سرپرست خانوار وارد این سامانه شوند و اطلاعات سکونتی و مالکیتی خود را وارد کنند، گفت: قانونگذار برای حمایت از افرادی که واقعا قصد عرضه ملک خود را دارند، اما در بازار تقاضایی برای آن‌ها نیست، ضمانت‌هایی را در نظر گرفته است

او ادامه داد: برای بازار اجاره هم چندین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم که خود باعث بهبود وضعیت این بازار می شود.

براساس این گزارش بسیاری از مشاوران املاک هم امسال بازار مسکن را بازار آرامی می دانند و معتقدند سه اقدام مهم و اساسی دولت خود تا حدودی می‌تواند بازار خرید و فروش را به سمت آرامش هدایت کند.

محسنی یکی از مشاوران املاک در محدوده ولیعصر گفت: به نظر می رسد قیمت مسکن امسال بر خلاف سال های گذشته که به صورت جهشی افزایش می‌یافت افزایش نیابد و قیمت ها هم متناسب با نرخ تورم رشد پیدا کند.

او ادامه داد: اجرای طرح اخذ مالیات از خانه های خالی شاید تا حدودی عرضه مسکن را در بازار افزایش دهد اما باز هم به نظر می رسد که بازار رشد قیمتی داشته باشد اما نه مانند سال های گذشته که جهشی و صعودی بوده است.

یکی دیگر از مشاوران املاک توضیح داد: بازار مسکن امسال هم مانند سال های گذشته با رکود سنگین و کاهش حجم معاملات روبرو می شود. امیدواریم امسال دولت تمهیدات بهتری از جمله افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن فراهم کند.

او بیان کرد: باید میزان ساخت وساز از سال های گذشته افزایش می یافت تا امسال شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن می شدیم، بنابراین بعید است امسال هم بازار آرامی داشته باشیم.

بر اساس این گزارش دولت باید امسال علاوه بر برنامه های که در دستور کار خود قرار داده از جمله پرداخت تسهیلات ساخت مسکن تحویل واحدهای طرح اقدام ملی و همچنین شناسایی خانه های خالی برنامه های دیگری هم از جمله افزایش توان و قدرت خرید متقاضیان مسکن از طریق تسهیلات خرید مسکن بالا ببرد تا شاید شاهد آرام شدن این بازار در کشور باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • چنگیز ارسالی در

    اره جون عمتون سیمان شده 45000 تومتن

ارسال نظر