|
کدخبر: 166448

روند قیمت مسکن کاهشی شد + جزییات

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور گفت: قیمت مسکن از ابتدای سال بین ۷ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

راه و مسکن روند قیمت مسکن کاهشی شد + جزییات

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور با بیان اینکه قیمت مسکن در ماه‌های گذشته بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، گفت: طبق بررسی‌های میدانی که از مشاوران املاک در مناطق مختلف دریافت کردیم و طبق رصد معاملات انجام شده در شهرهای مختلف شاهد آن هستیم، قیمت مسکن از ابتدای سال بین ۷ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: متاسفانه بانک مرکزی با ارائه آمارهای غلط سعی دارد گوش سوداگران را در حوزه مسکن تیز کند اما باید بگویم که قیمت مسکن علاوه بر آنکه در تهران بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده، در بسیاری از مناطق کشور هم روند کاهشی داشته است.

خسروی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و اداره آمار به هیچ عنوان آمارهای درستی ارائه نمی‌دهند و متاسفانه با ارائه چنین آماری بر افزایش قیمت مسکن دامن می‌زنند، افزود: متاسفانه زور مشاوران املاک به این آمارهای غلط نمی‌رسد در صورتی که اگر کوچک‌ترین تغییری در قیمت‌ها رخ دهد، مشاوران املاک را مقصر گرانی می‌دانند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری توضیح داد: متوسط قیمت مسکن در تهران بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون تومان است در صورتی که طبق آمارهایی که اخیرا بانک مرکزی درباره قیمت مسکن استان تهران اعلام کرده، میانگین قیمت مسکن در تهران ۲۸ میلیون تومان است.

خسروی همچنین درباره پیش بینی قیمت مسکن برای سال ۱۴۰۰ هم گفت: در صورتی که آمارهای غلط ارائه نکنند و سوداگران هم مشکلی ایجاد نکنند، شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.

او بیان کرد: افزایش عرضه و تقاضا با اجرای طرح‌های مختلف مسکن از طریق دولت زمینه ساز ایجاد ثبات در بازار مسکن خواهد بود.

بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی در بهمن ماه سال گذشته، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۳.۹ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل از آن ۱۱.۴ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. براین اساس تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ به حدود ۷۸ هزار واحد مسکونی رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۶.۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که بازار مسکن به گفته بسیاری از کارشناسان در بخش خرید و فروش به تثبیت قیمتی رسیده و این خود زمینه ساز به تعادل رسیدن بازار برای متقاضیان خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر