|
کدخبر: 163155

پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۰

نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ و راهکار تعدیل قیمت ها توضیحاتی داد.

راه و مسکن پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۰

ایرج رهبر نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۰ گفت: بر اساس طرح جامع مسکن ، ما هر سال باید یک میلیون واحد مسکونی بسازیم تا تقاضا و عرضه در بازار متناسب شود.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، انباشت تقاضا داریم و هر چیزی که کمبود تولید داشته باشد به طور طبیعی قیمت آن افزایش می یابد.

رهبر بیان کرد: درپنج سال گذشته برنامه ریزی مناسبی در حوزه مسکن نداشته ایم و تنها حدود ۳۰۰ هزار واحد در سال مسکن تولید شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی را در حوزه مسکن شاهد بوده ایم گفت: مسکن یکی از اساسی ترین کالاهای خانواده محسوب می شود و دولت باید برای تامین این نیاز افراد برنامه ریزی درستی داشته باشد.

او ادامه داد: طرح جهش تولید مسکن یکی از طرح های خوب در این زمینه است که بحث تامین منابع مالی به خوبی در قالب یک صندوق در آن دیده شده است البته اجرای آن زمان می خواهد و در اجرا هم نباید کوتاهی شود.

نائب رئیس انجمن انبوه سازان مسکن تهران تصریح کرد: در طرح اقدام ملی مسکن با توجه به الزام به آورده ۴۰۰ میلیون تومانی به نظر می رسد همه متقاضیان نتوانند تامین مالی کنند و زیاد نمی توان به این طرح امیدوار بود.

او افزود: در این طرح پیشنهاداتی داشتیم مبنی بر اینکه وکالت مشارکتی با انبوه سازان انجام گیرد تا واحدها را به صورت نیمه آزاد بفروشند که هنوز این پیشنهاد بررسی نشده است.

ایرج رهبر تاکید کرد: تنها راه تعدیل قیمت ها ، افزایش تولید مسکن و همکاری دولت است. بیشترین تلاش دولت باید در استمرار تولید مسکن باشد.

مسکن از کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل شده است

در ادامه برنامه عبداللهی کارشناس بازار مسکن در این خصوص تصریح کرد: مشکل مسکن در کشور ما همواره وجود داشته و ادامه دارد. افزایش قیمت ۸۰ درصدی را در سال ۹۹ داشته ایم که البته در سال ۹۸ هم افزایش قیمت داشتیم. در این شرایط دیگر درآمد خانوار کفاف خرید مسکن را نمی دهد.

او افزود: دلیل اصلی این افزایش قیمت ها این است که مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده است.

این کارشناس مسکن تصریح کرد: سهم هزینه مسکن در سبد هزینه های خانوار در کشورهای دیگر ۱۵ درصد است اما در ایران ۳۶ درصد است و این امر فشار به سایر بخش های مصرفی می آورد که مشکلات اجتماعی هم به دنبال خواهد داشت.

عبدالهی گفت: در طرح جهش تامین و تولید مسکن، سالیانه ساخت یک میلیون واحد مسکن پیش بینی شده و صندوق قرض الحسنه ای برای تامین مالی آن ایجاد شده که طرح خوبی است.

او ادامه داد: از سال ۹۳ تولید مسکن ۵۶ درصد کاهش پیدا کرده است. اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه می تواند به ایجاد تعادل در بازار مسکن کمک کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها