|
کدخبر: 164600

چرا باید در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم؟

آیا شما هم با این جمله موافق هستید که خرید ملک به انواع مختلف مانند: خرید آپارتمان، زمین، ویلا و ساختمان های اداری و یا تجاری به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه گذاری‌های یک فرد در طول عمرش به حساب می‌آید؟

راه و مسکن چرا باید در بازار مسکن سرمایه گذاری کنیم؟

در ایران بازارهای سرمایه گذاری زیادی از قبیل بورس، طلا، ارز، مسکن، بیت کوین و ... وجود دارد. اما تشخیص این که کدام بازار برای سرمایه گذاری مناسب تر است، کمی دشوار می باشد. شما با یک سرمایه گذاری غلط می توانید بخشی و یا حتی کل سرمایه خود را از دست بدهید.

آیا تا به حال به این سوال فکر کردید که: چرا بازار املاک تهران  و یا سایر شهرهای ایران بسیار مهم است و چرا بیشترین سرمایه گذاری ها در این بازار صورت می گیرد؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با دلایل مهمی که باعث می ‌شود تا مسکن را به عنوان کم ریسک ترین و بهترین سرمایه گذاری انتخاب کنید، آشنا شوید.

دلایل مهم که شما را ترغیب می کند تا در بازار مسکن سرمایه گذاری کنید

  • مسکن، مهم ترین نیاز بشر پس از غذا و پوشاک است.
  • بخش مسکن، ارتباط گسترده پیشین با سایر بخش های اقتصادی دارد.
  • رتبه اشتغال زایی بخش مسکن در ایجاد اشتغال مستقیم، رتبه چهارم و در ایجاد اشتغال غیر مستقیم، رتبه دوم است.
  • مسکن کالایی بادوام، ناهمگن، سرمایه بر، تابع مکان، زمان بر و غیر قابل واردات است.
  • سرمایه گذاری در بخش اجاره آپارتمان. با خرید خانه می توانید از طریق اجاره دادن آن، منبع درآمدی به صورت ماهیانه داشته باشید.
  • خرید خانه در تهران برای حفظ ارزش ریالی سرمایه درطولانی مدت.
  • سرمایه گذاری در خرید ملک یکی از موارد کم خطر در زمینه‌ی سرمایه گذاری است.
  • با خرید آپارتمان و داشتن یک سرپناه امنیت روانی افراد حفظ می شود.
  • خرید مسکن جزو یکی از کم ریسک ترین سرمایه گذاری ها در ایران است.

باید توجه داشت که مسکن، فقط کالایی مصرفی نیست بلکه دارای انگیزه‌های سرمایه‌ای نیز است. در یک تقسیم بندی کلی می توان سمت تقاضای مسکن را به دو دسته تقاضای مصرفی ( واقعی ) و سرمایه‌ای تقسیم کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت خرید و یا اجاره خانه در تهران می توانید با مشاورین وب سایت شابش تماس بگیرید.

نکته مهمی که باید در زمان سرمایه گذاری در بازار ملک به آن توجه کنید، شناخت کافی از تقاضای مصرفی و تقاضای سرمایه‌ای است. که در ادامه به تعریف هر یک از این موارد می پردازیم.

سرمایه-مسکن۲

این نوع تقاضا در بازار مصرفی املاک صورت می پذیرد. متقاضیان مصرفیِ مسکن به افرادی گویند که هدف آنها تأمین سرپناه و محلی برای سکونت است؛ زیرا مسکن، یکی از ضروریات زندگی و کالایی فاقد جانشین است.

تقاضای مصرفی را می‌توان شامل مواردی چون استفاده شخصی خانوارهای تازه تشکیل شده، رفع بدمسکنی سرانه زیربنا و رفع تراکم نامناسب خانوار در واحد مسکونی، تعویض واحدهای مسکونی بی‌دوام و فرسوده و ... دانست. تقاضای مصرفی مسکن بر اساس نوع تصرف، به ملکی و استیجاری قابل تقسیم است. در مسکن ملکی، تقاضای مصرفی از طریق خرید مسکن و در مسکن استیجاری از طریق رهن و اجاره خانه، تأمین می‌شود.

تقاضای سرمایه‌ای

این نوع تقاضا در بازار داراییِ املاک صورت می‌پذیرد. متقاضی سرمایه‌ای، با هدف بهره‌مندی از عایدی سرمایه ناشی از افزایش قیمت مسکن، اقدام به خرید واحد مسکونی می‌کند. باید اذعان داشت که آنچه تحولات بازار مسکن را متفاوت از تحولات سایر بخش‌ها می‌کند و موجب شکل گرفتن الگوی متفاوت تغییرات قیمتی می‌شود، عمدتاً از تقاضای سرمایه‌ای مسکن نشأت می‌گیرد.

این تقاضا به دو نوع تقاضای خرید مسکن برای استفاده غیرشخصی و تقاضای خرید مسکنِ سوداگرانه تقسیم می‌شود.

عرضه و تقاضای ملک

خواسته‌ها وقتی با قدرت خرید همراه باشند تبدیل به تقاضا می‌شوند. تقاضا توانایی رفع خواسته است. در چارچوب خواسته‌ها و منابعی معین، مردم ملک‌هایی را برمی‌گزینند که منافع و مزایای حاصله، رضایت‌شان را به حداکثر برساند.

برای نمونه، نیاز و تقاضای مؤثر تقاضای بالقوه یا نیاز به مسکن شامل سه دسته می‌شود: یکی نیاز خانوارهای تازه تشکیل شده، دوم نیاز برای جایگزینی خانه‌های مستهلک و تخریب شده و در نهایت، نیاز برای رفع بخشی از کمبود یا ارتقا و بهبود کیفی مسکن است. در مقابل، تقاضای مؤثر یا بالفعل، آن بخش از نیاز است که همراه با توان مالی تأمین مسکن، در بازار مسکن عرضه مناسب خود را می‌جوید. در بازار مسکن شهری ایران، حجم واقعی تقاضای بالقوه یا بالفعل، ناشناخته است.

عوامل موثر بر عرضه و تقاضا ملک

عوامل موثر در عرضه و تقاضای ملک را می‌توان به دو دسته متغیرهای درونی و عوامل بیرونی تقسیم کرد، رفتار مصرف‌کنندگان، نقدینگی و میزان جمعیت و تعداد خانوار و رشد آن‌ها، از مهم‌ترین عوامل درونی تعیین کننده تقاضای ملک در میان‌مدت است. در مقابل تورم، وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی کشور، درآمد خانوار، دسترسی به وام مسکن و قیمت مسکن، از دیگر عواملی هستند که بر تقاضای ملک اثر گذارند.

با توجه به جذابیت سرمایه گذاری زیاد در مسکن پس چرا سرمایه گذاری در بازارهای غیر از مسکن صورت می گیرد؟

باید وقتی صحبت از سرمایه گذاری می کنیم به این نکته توجه داشته باشیم که علاوه بر بازدهی و ریسک، نکته دیگری که مورد توجه سرمایه‌گذاران می‌باشد، کیفیت و کمیت ورود و خروج از بازار است. لازمه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، قفل کردن مبلغ هنگفتی از نقدینگی در مقایسه با سایر بازارها است. به بیان دیگر اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را داشته باشد، باید حداقلی از سرمایه، در اختیار داشته باشد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری در بازار سهام، بازار طلا یا بازار پول، با مبالغ بسیار اندک نیز امکان‌پذیر است؛ ضمن این که ورود و خروج در این بازارها می‌تواند با سرعت بالاتری نسبت به بازار مسکن صورت پذیرد.

نتیجه گیری:

انسان تا به چیزی نیاز نداشته باشد به طرف آن حرکت نمی‌کند. نیاز یکی از مفاهیم اساسی بازاریابی ملک و ساختمان است. این نیازها شامل نیازهای فیزیکی یا نیاز به غذا، پوشاک، امنیت، نیازهای اجتماعی و ... می‌باشد. نیاز به مسکن یا ملک یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر انسانی است. اگر قصد یک سرمایه گذاری مطمئن و پرسود در بازار مسکن را دارید، باید با علم و دانش کافی اقدام به سرمایه گذاری کنید. در این زمینه تنها یک مشاور املاک حرفه‌ای می تواند به شما کمک کند و همراه شما باشد. برای بررسی آگهی‌های ملکی و انتخاب هوشمندانه مشاورین املاک می‌توانید از وب سایت شابش که در زمینه آگهی های املاک به صورت تخصصی فعالیت می کند کمک بگیرید.

لینک وب سایت:

Shabesh.com

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر