|
کدخبر: 164390

مالیات بر خانه خالی صرف چه می شود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هر مالیاتی که از خانه های بدون سکنه اخذ شود به صندوق ملی مسکن می رود و به پرداخت تسهیلات اختصاص می یابد.

راه و مسکن مالیات بر خانه خالی صرف چه می شود؟

محمود محمودزاده با  اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان یک اقدام پایه برای شناسایی وضعیت مسکن کشور است. هدف هم صرفا مالیات نیست بلکه برنامه اصلی، شناسایی اوضاع سکونتی خانوارها برای برنامه ریزی های حوزه مسکن است.

وی افزود: هر مالیاتی از خانه های خالی گرفته شود مستقیم به صندوق ملی مسکن می رود و به عنوان تسهیلات برای مسکن کم درآمدها هزینه می شود. اینکه تصور کنیم دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی، این سامانه را ایجاد کرده تصور اشتباهی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطالبه عموم مردم ساماندهی بازار مسکن است، گفت: برای کنترل بازار مسکن باید ابتدا اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی کنیم. این سامانه یک اقدام خوب و مهم است و با قانونی که آذرماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب شد ضمانت اجرایی پیدا کرد.

محمودزاده تاکید کرد: هم میهنان عزیز از این منظر به ثبت اطلاعات ملکی خود نگاه کنند که اگر موضوع مسکن قرار است ساماندهی شود نیاز به این اطلاعات پایه دارد و از طریق این سامانه انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم ثبت اطلاعات، بسیاری از خدمات شامل یارانه، افتتاح حساب بانکی، گذرنامه، پلاک خودرو و غیره قطع می شود گفت: بله به هر حال این موضوعی است که در بند ۷ تبصره ۸ اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیاتهای مستقیم به آن اشاره شده است. کسانی که ظرف دو ماه اطلاعات سکونتی را ثبت نکنند و موفق به دریافت کد یکتا نشوند ارایه خدمات دستگاههای دولتی به آنها دچار اختلال می شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره جرایم مالیاتی خانه های خالی گفت: هر خانوار می تواند یک اقامتگاه اصلی و یک اقامتگاه فرعی در شهری دیگر داشته باشد که مشمول مالیات خانه های خالی نمی شود. صاحبان واحدهای نوساز نیز پس از ۱۲ ماه و در حالت انبوه سازی پس از ۱۸ ماه در صورت خالی بودن مالیات پرداخت می کنند. همچنین خانه‌های خالی شهرهای کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و روستاها مشمول مالیات نیست اما اگر در سامانه ثبت نشود مشمول ۲۰ درصد مالیات متعلقه خواهد شد. معافیتهای دیگری نیز برای برخی گروهها از جمله دانشجویان، دانش آموزان، مبتلایان به بیماریهای خاص و غیره در نظر گرفته شده است.

به گفته محمودزاده، در مواردی بجز موارد مذکور، واحدهای مسکونی پس از چهار ماه از زمان خالی بودن در سال اول مشمول شش برابر مالیات متعلق به واحدهای اجاری می شود که در سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر خواهد شد. برای اشخاص حقوقی نیز این میزان دو برابر است. یعنی سال اول ۱۲ برابر، سال دوم ۲۴ برابر و سال سوم ۳۶ برابر مالیات متعلقه به واحدهای اجاری است.

بنابراین گزارش، ثبت اطلاعات ملکی و سکونتی خانوارها در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir  از روز پنجشنبه ۱۹ فروردین آغاز شده است. طبق این قانون «کلیه سرپرستان خانوار اعم از شهری و روستایی،  مالک و مستاجر و تمامی مالکین واحدهای مسکونی مکلف هستند که اطلاعات محل سکونت (اقامتگاه)  و املاک تحت مالکیت خود (با مالکیت‌های رسمی، وکالتی، تعاونی شهری و روستایی) را ظرف مدت دو ماه از تاریخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ در سامانه املاک و اسکان درج کنند».

 

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    رفتن به کانادا

  • مردم ارسالی در

    واقعیت این است. که تجریه گذشته نشان داده صرف حضرات و غزه و فلسطین و سوریه و لبنان ، یمن. ، رشوه به روسیه ، چین.
    برای حق وتو
    و هر چیزی غیر از اسایش ایرانی

  • ناشناس ارسالی در

    صرف عیاشی آقازاده ها در خارج از کشور

ارسال نظر