|
کدخبر: 141123

ماجرای عجیب افزایش قیمت مسکن در این استان

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: علت بالا بودن نرخ متوسط مسکن در اهواز، هجوم خریداران غیرایرانی به خوزستان برای خرید مسکن بوده است.

راه و مسکن ماجرای عجیب افزایش قیمت مسکن در این استان

محمود محمودزاده، معاون مسکن و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز ۲۲ آذرماه در نشست خبری تشریح اقدامات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازار مسکن گفت: از مرداد امسال معاونت مسکن و شهرسازی به دلیل تکمیل اطلاعات بازار مسکن کشور، انتشار آمار بازار مسکن تهران را قطع کرد چون معتقد بودیم متوسط نرخ مسکن در تهران و سایر استان‌ها نیز در بازار مسکن تأثیرگذار است؛ درحالی‌که باید شهرهای هر استان وضعیت متوسط نرخ مسکن در شهر خود را با مرکز استان مقایسه کنند و این مقایسه با با پایتخت مبنای کارشناسی ندارد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پس از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر الزام دریافت کد رهگیری برای همه معاملات، همه معاملات مسکن در همه شهرها ثبت شد و امکان اخذ متوسط نرخ مسکن کشوری فراهم شد.

قیمت مسکن در ۲۵ استان میانگین کمتر از ۱۰ میلیون تومان

وی در تشریح اطلاعات بازار مسکن در کشور، افزود: درحال‌حاضر در ۲۵ استان نرخ مسکن زیر ۱۰ میلیون تومان است. همچنین در ۹ استان متوسط نرخ هر مترمربع واحد مسکونی کمتر از ۵ میلیون تومان است. تنها در دو شهر تهران و اهواز متوسط نرخ مسکن بالای ۲۰ میلیون تومان برآورد شده که در تهران متوسط نرخ مسکن در آبان ماه متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در اهواز متری ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

محمودزاده با بیان اینکه در سال ۹۸ هزینه خانوار در بخش مسکن ۳۶ درصد درآمد متوسط دهک‌ها بود، گفت: مقایسه رشد نرخ مسکن طی ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که متوسط نرخ مسکن در سال ۸۸ از متری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به متری ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در آبان امسال افزایش یافته است. امسال نیز شاهد رونق معاملات بوده‌ایم.

تهران و خوزستان در صدر جدول میانگین نرخ مسکن

به گفته این مقام مسئول، گران‌ترین شهر کشور از نظر متوسط نرخ مسکن، تهران با نرخ هر مترمربع ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ارزان‌ترین، کهگیلویه و بویر احمد با متری ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین متوسط نرخ مسکن در شهرهایی چون خوزستان برابر متری ۲۳.۵ میلیون تومان، فارس متری ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، اصفهان متری ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ایلام متری ۴ میلیون تومان، بیرجند متری ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، بجنورد متری ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کرمانشاه متری چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و اراک و زنجان نیز بالاتر از ۱۰ میلیون تومان بوده است. متوسط نرخ مسکن در سایر مراکز استان‌ها زیر متری ۱۰ میلیون تومان بوده است.

وی متوسط قیمت مسکن در کل کشور را متری ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: علت بالا بودن نرخ متوسط مسکن در اهواز، هجوم خریداران غیرایرانی به خوزستان برای خرید مسکن بوده است. این اتفاق در چند ماه اخیر رخ داده و تا پیش از آن، اهواز شهر گران‌قیمتی در بخش مسکن نبوده است.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها