|
کدخبر: 135267

هبه وزارت صمت به راه و شهرسازی یا کنترل بر بازار مسکن

حسام عقبایی نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک می گوید،پیشنهاد ما تبدیل اتحادیه املاک به کانون و منفک شدن از قانون عمومی نظام امور صنفی است . صنف مشاوران املاک به دلیل تخصصی بودن و حساسیت بالا، باید به جای انتقال از این وزارتخانه به آن وزارتخانه ، تابع قانون خاص باشد

التهاب بازار و ناتوانی در کنترل قیمت مسکن و اجاره در چند سال اخیر ، بهانه دولت برای ارایه پیشنهاد انتقال اتحادیه مشاوران املاک از وزارت صمت به وزارت راه و شهرسازی بود . پس از آنکه خبرهایی از چراغ سبز رئیس جمهور برای انتقال اتحادیه مشاوران املاک در ذیل وزارت راه و شهرسازی و آمادگی این وزارتخانه منتشر شد ، بازار مخالفتها و انتقادها هم گرم شد. برای بررسی بیشتر موضوع ، پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در مصاحبه اختصاصی  نظر و دیدگاه حسام عقبایی نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک را جویا شد.

مشکل اصلی قرار گرفتن در این و یا آن وزارتخانه نیست بلکه قوانین و قواعد حاکم بر این صنف است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران، حسام عقبایی نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار این اتحادیه گفت،   اتحادیه صنف مشاوران املاک به عنوان یک اتحادیه تخصصی که  حدود 130 هزار عضو دارد، بخشی تخصصی ، توانمند و با حساسیت بالا و دارای جایگاهی خاص، هم شان کانون وکلا ، کانون سردفتران  و یا کانون کارشناسان رسمی دادگستری در کشور است.

وی افزود،  این صنف قاعدتا باید قانون و قواعد خاص خودش را داشته باشد. قوانینی که  مشخص ، متناسب و به روز  برای جذب  متقاضیان ورود به این حوزه و نیز  تعیین مجازاتها و برخورد با تخلفات صنفی باشد. در حالی که علیرغم حساسیت شغلی و اجتماعی  این صنف،  متاسفانه فعلا ما تابع قانون نظام صنفی هستیم . به عنوان مثال شرط تحصیلی ورود افراد به صنف مشاوران املاک ،  بر اساس مصوبه مجلس  که اتفاقا اخیرالتصویب هم هست ، داشتن سواد خواندن و نوشتن است که البته این عزیزان هر چقدر هم آموزش ببینند  شرایط قابل قبول ورود به این صنف تخصصی را نخواهند داشت.  لذا سطح صنف پایین نگهداشته شده و در نتیجه هدف اصلی که خدمت رسانی مطلوب به مردم است محقق نشده است. به این ترتیب مشکل اصلی قرار گرفتن در این و یا آن وزارتخانه نیست بلکه قوانین و قواعد حاکم بر این صنف است که باید تغییر کند .

 دولت به اتحادیه مشاوران املاک به چشم غنیمت نگاه نکند

حسام عقبایی در ادامه گفت، ضروری است که دولتمردان در وزارتخانه ها اتحادیه مشاوران املاک  و اعضای آن را به شکل یک غنیمت نگاه نکنند . آنها نباید احیانا به این موضوع به عنوان منبع  کسب درآمد نگاه کنند تا اعضا سالانه برای گرفتن پروانه تخصصی از وزارتخانه حق عضویتی بدهند . این نگاه زیبنده دولت نیست .

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک معتقد است ،  اتحادیه املاک زیرمجموعه هر وزارتخانه ای که باشد آن وزارتخانه نمی تواند در امور داخلی اتحادیه دخالت کند و رییس و اعضای هییت مدیره اتحادیه را خود اعضا انتخاب می کنند، لذا برای اتحادیه فرقی نمی کند که زیر مجموعه کدام وزارتخانه باشد .

وی تاکید کرد ، نکته مهم این است که الان در وضعیت فعلی ، وزارت راه و مسکن و شهرسازی وزارتخانه ای  عریض و طویل است و من منتقد تشکیلات و ساختار فعلی   این وزارتخانه هستم. اصلاح این ساختار باعث می شود که وزارتخانه چابکتر و سریعتر باشد .

اقای عقبایی خاطر نشان کرد ، باتوجه به سیاستهای اصل 44 نباید بخشهای خصوصی و یا نیمه دولتی را به دستگاههای دولتی اضافه کرد و هر روز شاهد بزرگتر شدن دولت بود. بلکه بر اساس تاکید رهبر انقلاب باید سیاستها را به سمت تقویت نهادهای مدنی و بخش خصوصی هدایت و راهبری کرد.

ضرورت تبدیل  اتحادیه املاک به کانون و منفک شدن از  قانون عمومی نظام امور صنفی

نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک پیشنهاد داد که این اتحادیه در قالب یک کانون تعریف شود تا از قانون عمومی نظام امور صنفی منفک شده  و تابع قانون خاص باشد.

وی متذکر شد که  این اقدام ، مسیر قانونگذاری در مجلس  و ارایه لایحه دولت را می طلبد  . همچنین عزمی جدی برای ایجاد و اصلاح زیرساختها و  انجام کار اصولی برای ایجاد نهادی به نام کانون مشاوران املاک که می تواند با هر مجموعه و دستگاهی لینک و در ارتباط باشد.

عقبایی گفت، مهم نیست که این صنف  با کدام وزارتخانه و یا نهاد دولتی ارتباط اداری داشته باشد ، هر چند بهتر است این ارتباط با وزارتخانه ای باشد که ارتباط کاری نزدیکتری  با وظایف و مسیولیتهای آن داشته باشد .

 وی در ادامه اظهار کرد ، سبقه ارتباط کاری این اتحادیه با وزارت صمت یا بازرگانی سابق بوده  و اگر وزارت صمت  فرصتهایی را برای مشاوران املاک مهیا کند به اعتقاد بنده بهتر است روند کاری را به همین شکل موجود حفظ کرد. مهم برنامه ریزی کلان مناسب و متناسب و خروجی و عملکرد خوب برای ایجاد آرامش و آسایش مردم  است.

ارسال نظر