|
کدخبر: 132299

مقصد پول های خارج شده از بورس کجاست؟

افزایش تعداد معاملات مسکن شهر تهران با وجود افزایش قیمت‌ مسکن به بالای ۲۶ میلیون تومان، نشانه تشدید تقاضای سرمایه‌ای در بازار مسکن تهران است.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی، متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای واحدهای مسکونی شهر تهران در مهر ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۱۱۰ درصدی روبه‌رو شده است و در همین بازه زمانی هم تعداد معاملات ملکی با رشد ۱۵۴ درصدی از ۳۴۰۱ معامله در مهر ۹۸ به ۸۶۵۶ معامله در مهر امسال رسیده است. این افزایش تعداد معاملات در شرایطی اتفاق افتاده است که در حالت عادی با افزایش قیمت کالاها در بازار، باید تقاضا برای آن کالا کاهش یابد اما درحال‌حاضر این پدیده در بازار مسکن نه تنها رخ نداده است بلکه افزایش قیمت با افزایش تقاضا همراه نیز شده است.

علت این موضوع را باید در سرمایه‌ای بودن مسکن در ایران و تورم انتظاری بالای این بخش از اقتصاد جست‌وجو کرد. درحال‌حاضر بسیاری از افراد به دلیل تصور تورم بالا در آینده، پول‌های خود را از بورس و بانک خارج و در بخش زمین و مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند تا با این کار یا ارزش پول خود را حفظ کنند یا با سرمایه‌گذاری کلان، سودهای بادآورده کسب کنند.

درحال‌حاضر به دلیل اخذ نشدن مالیات‌های تنظیمی از بازار مسکن، تقاضا سرمایه‌ای به راحتی و بدون کم‌ترین هزینه‌ای به بازار مسکن ورود می‌کند و باعث افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن می‌شود در حالی که اگر مالیات‌های تنظیمی بخش مسکن همچون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه به شکل موثری اخذ می‌شدند، تقاضاهای موجود در بازار مسکن واقعی و روند افزایشی قیمت مسکن کنترل می‌شد. عباس آخوندی وزیر سابق راه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، مانع اصلی اتخاذ چنین سیاست‌هایی بود.

بر همین اساس لازم است تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن رایزنی با شورای نگهبان برای مساعدت، هر چه سریع‌تر اصلاحات مربوط به طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعمال و این قانون را نهایی کنند تا دولت اجرای آن را شروع نماید. همچنین پیشنهاد می‌شود که موضوع مالیات بر عایدی سرمایه که هم‌اکنون به صورت موازی در دولت و مجلس در حال پیگیری است هر چه سریع‌تر تعیین شود و نمایندگان در متن طرح یا لایحه پیشنهادی، نرخ مؤثر مالیاتی و ضمانت اجرای مناسب را برای اخذ مالیات از عایدی سرمایه در نظر بگیرند.

منبع: مشرق
  • بیچارهشده‌بورس ارسالی در

    بنا به توصیه رئیس جمهور پول ما بدبخت را به سوی بورس کشیدند با سرمایه داران بتوانند با بالاترین قیمت سهامشان نقد کرده و باز هم طبق معمول ضعیف را ضعیف‌تر و ثروتمندان را ثروتمند تر کند اینها از بی تدبیری و عدم کارشناسی در مسئولین و در رأس آنها رییس جمهور و نتیجه کار های بی حساب و کتابش می باشد ما که نیات خیر احساس نکرده‌ایم ولی یه نیت خیلی هم در کار بوده که بعید است دوستی خاله خرسه‌ای‌بیش‌واقعیتی‌انکارنشدنی‌است خروج پول از بورس توسط سرمایه دار سوزاندن پول مردم عادی و بیچاره در بورس و نتیجه تن گرانی حاصل در مسکن الا برکت الله واقعاً ندانم کاری ها تا کی ادامه خواهد داشت الله اعلم

  • عباس قلی ارسالی در

    این بی د ی ن ها هیچ کاری برای مردم نکردن که هیچ .
    تازه با کشاندن مردمی که علم بورسی نداشتن به بازار بورس و قالب کردن سهام هاشون در سقف به مردم ..
    و زیر پای مردم را خالی کرد این دولت در بورس ..
    جالا وزرا کاخ نشین شدن و ماها بدبخت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها