|
کدخبر: 118068

قیمت خانه در تهران، یک و نیم برابر گران‌ تر از استانبول

بر اساس مرکز آمار ترکیه در سه ماه نخست سال جاری میلادی، از بین اتباع خارجی ایرانیان بیشترین تعداد ملک را در این کشور خریداری کرده بودند.

راه و مسکن قیمت خانه در تهران، یک و نیم برابر گران‌ تر از استانبول

حتی اگر کرونا زمین و زمان را هم تعطیل کند باز ایرانی‌ها بزرگترین خریداران خارجی خانه‌های ترکیه هستند. آنها در ترکیه صاحب خانه‌هایی می‌شوند که استخر مشترک دارد و احتمالا دارای سونا و جکوزی عمومی و زمین‌های بازی در مجتمع‌های آپارتمانی اما با سالن‌های کوچک، بدون آشپزخانه اوپن و در حاشیه شهرها.

کسب و کار خرید و فروش خانه در ترکیه سال‌هاست که در کشور ما سکه است. بعضی از بنگاه‌های املاک یک دفتر این طرف مرز و دفتر دیگری آن سوی مرز تاسیس می‌کنند و پلی شده‌اند برای ترانسفر سرمایه‌های ایرانیان به آن سوی مرز.

استانبول ممهم‌ترین شهر ترکیه برای ایرانیان است. به گفته این دفاتر املاک در سال‌های اخیر ازمیر هم پرطرفدار شده است.

بختیاری مسئول یک دفتر فروش املاک در ترکیه توضیح می‌دهد: «در دوسال گذشته اگرچه میزان فروش خانه در استانبول کاهش نیفتاده اما ازمیر هم به شهرهای پرطرفدار بین ایرانیان تبدیل شده است.»

انگیزه‌ها: اقامت، قمار و تجارت

انگیزه‌های متفاوتی بین ایرانیانی که برای ترک وطن، ترکیه را انتخاب می‌کنند وجود دارد. مشاوران املاک می‌گویند مشتریان زیادی داشته‌اند که صرفا با با داشتن ۲۵۰ هزار دلار و با انگیزه اقامت راهی ترکیه شده‌اند.

دولت ترکیه در سال ۲۰۱۸ تنها شرط تابعیت این کشور را خرید یک ملک با این ارزش یا سرمایه‌گذاری ۵۰۰ هزار دلاری تعییین کرد.

یکی از این مشاوران توضیح می‌دهد: «در دو سال گذشته انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی نوسان‌های زیادی در میزان مهاجرت افراد به ترکیه ایجاد کرده است. برای مثال معدود افرادی هستند که به هر قیمتی می‌خواهند ساکن ترکیه شوند حتی اگر به قیمت تحقیر شدنشان در فرآیند پناهندگی در شهر اسکی شهیر باشد. این افراد در شرایط بسیار محقرانه‌ای زندگی می‌کنند. همچنین گروهی از افراد هستند که تنها با انگیزه کار کردن در قمارخانه‌های آنلاین به ترکیه مهاجرت می‌کنند. گروه دیگری از افرادی که راهی ترکیه می‌شوند برای تحصیل و تجارت این کشور را انتخاب می‌کنند چراکه با تحریم‌های ایران دو بانک ترکیه برای ایرانیان حساب باز می‌کند و آنها می‌توانند به نقل و انتقالات مالی بین المللی دسترسی داشته باشند.»

جذابیت‌های خانه‌های ۷۰ متری

به گفته مشاوران املاک«خانه‌های ۷۰ متری جذابیت بیستری برای ایرانیان دارند.»

حمیدی، مشاوری که هفت سال است در این زمینه مشغول به کار شده می‌گوید: «معماری خانه‌ها کاملا با خانه‌هایی که در ایران ساخته می‌شود متفاوت است. برای مثال ایرانی‌ها علاقه زیادی به سان مهمانخانه دارند اما خانه‌های ترکیه اغلب سالن‌های کوچکی دارند.

به گفته یک مشاور املاک دیگر اکثر خانه‌هایی که برای مشتریانش معامله می‌کند سالن‌های کوچکی دارند گه آشپزخانه آن از سالن با چند کابینت جدا شده است یا اینکه آشپزخانه‌ها اصلا اوپن نیست.»

افزایش قدرت خرید مسکن در ترکیه

به گفته مشاوران املاک بر اساس برآورد‌های سال ۲۰۱۹ نرخ املاک در ترکیه سالانه ۱۶ درصد رشد دشاته است. «به همین دلیل برخی از ایرانی‌ها حاضرند به هر قیمتی شده به ترکیه بروند.»

یکی از مشاروان املاک می‌گوید یکی از همین واحدهای ۷۰ متری اطراف استانبول، کاملا مجهز با همه امکانات، استخر، سونا، زمین ورزش و… حدودا ۳۰۰ هزار لیر ارزش دارد. با این قیمت نمی‌توان یک واحد مسکونی در تهران خریداری کرد. این جنس واحدها با این امکانات فقط در منطقه یک تهران پیدا می‌شود که فقط پول رهن آن شاید برابر با پول خرید آن در ترکیه باشد.»

مشاوران املاک دیگر در این مورد می‌گویند: «افراد حتی خانه‌های ۷۰ متری بدون آشپزخانه اوپن و با سالن کوچکی که در ترکیه می‌خرند، در تهران اجاره هم نمی‌توانند کنند.»

ایرانی‌های ساکن حاشیه شهر‌های ترکیه

بیشتر مشاوران املاک مصاحبه شونده در سال‌های فعالیت خود به این نتیجه رسیده‌اند که مشتریان ایرانی خوود اغلب به دنبال خرید خانه در شهرکهای حاشیه شهر بوده‌اند که قیمت ارزان‌تری تا مرکز شهر دارد.

یکی از مشاوران املاک که با ۹ سال سابقه کار در یک دفتر خرید مسکن می‌گوید: «ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند پروژه‌های مسکونی ارزان قیمت بخرند. بیستر آنها معمولا ثرا به دلیل اقامت راهی ترکیه می‌شوند و نمی‌خواهند ریسک زیادی در سرمایه‌شان بکنند.»

آمار خرید و فروش خانه در ترکیه

هفته گذشته مرکز آمار ترکیه آماری از سه ماه نخست سال جاری میلادی منتشر کرد که براساس آن از بین اتباع خارجی ایرانیان بیشترین تعداد ملک را در این کشور خریداری کرده بودند.

اگرچه خرید خانه از سوی اتباع به طور کلی سه درصد کمتر شده بود اما در این سه ماه ایرانیان ۴۶۵ مورد ملم خریده‌اند. بعد از آنها عراقی‌ها با ۴۲۶ ملک، روس‌ها با ۲۲۷ و افغانستانی‌ها با ۱۸۴ مورد در رده‌های بعدی جای گرفته بودند. این آمار در حالی نشان‌دهنده پیشی گرفتن ایرانیان از دیگر اتباع بود که در سال گذشته عراقی‌ها، ایرانیان و روس‌ها در جایگاه اول تا سوم این رده‌بندی قرار داشتند.

قیمت خانه در تهران، یک و نیم برابر گران‌تر از استانبول

در حال حاضر به گفته مشاوران املاک قیمت هر متر مربع خانه به طور میانگین در استانبول حدود ۳ هزار و ۹۰۰ لیر یا به زبان دیگر ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار مرکز آمار در مردادماه تهرانی‌ها برای خرید مترمربع خانه باید به طور میانگین ۱۹ میلیون تومان هزینه کنند.

 

منبع: هفت صبح

ارسال نظر