|
کدخبر: 109501

ورود مجلس به بازار مسکن با طرحی جدید

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس از طرح ویژه مجلس برای رفع مشکل مسکن خبر داد و گفت: وزارت راه ‌مکلف به تامین ۶ میلیون مسکن در ۶ سال می‌شود.

راه و مسکن ورود مجلس به بازار مسکن با طرحی جدید

احمد جباری اظهارکرد: در کمیسیون عمران طرحی را دنبال می‌کنیم که احتمالا به زودی به صحن مجلس ارسال می‌شود تا مشکل مسکن در کشور برطرف شود.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان افزود: طبق برخی از اصول قانون اساسی ساماندهی و حمایت از تولید، عرضه و تأمین مسکن متناسب با نیاز مردم وظیفه دولت است تا با ارائه زمین و انواع و اقسام تسهیلات و تخفیفات، این مهم انجام پذیرد.

دبیر کمیسیون عمران مجلس گفت: متأسفانه ۷ سال هست که بخش تولید مسکن دچار یخ‌زدگی و انجماد شده است، عدم تولید مسکن علاوه بر بیکاری نیروی مستقیم به بیکاری گسترده نیروهای غیرمستقیم در تولید مسکن نیز منجر شده است و در نتیجه آن برخی صنایع وابسته نظیر صنایع فولاد، سیمان و مصالح با کاهش تولید یا تعطیلی مواجه شده‌اند.

جباری ادامه داد: طرح پیشنهادی ماده واحده دو فوریتی است به منظور تحقق جهش تولید با استفاده از رونق ساخت‌وساز مسکن شهری و روستایی، که دولت و اجزای آن را مکلف به تولید مسکن کند در این طرح وزارت راه و شهرسازی مکلف به تامین ۶ میلیون مسکن مورد نیاز کشور طی شش ساله ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ یعنی هر سال یک میلیون شده است.

وی تاکید کرد: ما از فرآیند واگذاری زمین‌ها گلایه داریم و در حوزه روستایی هم عدم بازنگری و الحاق به طرح، فرآیند واگذاری را چندین ساله کرده است.

نماینده مردم بندرلنگه، کیش، بستک و پارسیان اظهارکرد: یک مشکلی که ما داریم این است که مثلا در شهر بندرعباس و دیگر شهرهای استان هرمزگان، از گذشته تاکنون تمام مشکلاتی که ما در کمبود زمین داریم مربوط به دستگاه‌های دولتی است، یعنی در واقع ریشه همه مشکلات و گرفتاری مردم در تبانی‌ها و زد و بندهاست که در بهترین نقاط شهر که می‌تواند کاربری مسکونی پیدا کند، برای کارهای مختلف دیگر واگذار می‌کنند و بعد از مدتی که این طرح دقیقا درحریم مسکونی شهری قرار می‌گیرد با تغییر کاربری اقدام به زمین خواری می‌کنند.

وی افزود: مثلا در بطن شهر برای پرورش میگو زمین واگذار شده این امر هم نازیبا است و هم بعد از رشد شهر، مزرعه پرورش میگو در وسط آن شهر قرار می‌گیرد با این استدلال که مرکز پرورش میگو نمی‌تواند در شهر باشد زمین را به مسکونی و یا تجاری تغییر کاربری می‌دهند و اینجا زمین خواری صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: واگذاری زمین برای پرورش میگو و دیگر فعالیت‌ها در حاشیه شهرها زمینه زمین خواری را ایجاد می‌کند و به جای اینکه آینده نگری شود چسبیده به شهر زمین واگذار می‌کنند به همین دلیل ما از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم به این مسئله ورود کنند.

رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان بیان کرد: اخیرا در بندرلنگه هم کارهایی از این قبیل دیده می‌شود پیشنهاد ما این است که زمین‌هایی که واگذار می‌شود به شخص واگذار نشود و به طرح واگذار شود و برای مدت زمان کوتاه کمتر از پنج سال باشد تا انگیزه و توجیه تعرض به اراضی از بین برود و مشکلات امروزی برای تولیدمسکن از بین برود.

وی با اشاره به طرح جدید مجلس برای ساخت مسکن خاطرنشان کرد: برای تولید مسکن ما نیاز به زمین داریم و با شرایط فعلی متأسفانه باید تولید مسکن در جایی، جانمایی شود که از تأسیساتی نظیر آب و برق و دیگر خدمات دور هستند زیرا همه زمین‌های حاشیه شهرها برای طرح‌های مانند پرورش میگو و دیگر طرح‌ها واگذار شده‌ است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها