|
کدخبر: 100372

وضعیت قیمت مسکن تا شهریور ماه چگونه خواهد بود؟

درحالی که بسیاری از کسب و کارها در زیر سایه ی کرونا با زیان و تعدیل نیرو دست و پنجه نرم می‌کنند، بازار مسکن حال دیگری دارد و به رشد خود ادامه می‌دهد. این امر و چند عامل دیگر باعث شده که عملا خریداران واقعی قادر به ورود به بازار مسکن نباشند و درصد کمی از حجم معاملات را به خود اختصاص بدهند.

راه و مسکن وضعیت قیمت مسکن تا شهریور ماه چگونه خواهد بود؟

حسام عقبایی، رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک تهران، پیش‌بینی می‌کند که قیمت مسکن حداقل تا شهریور ماه به روند افزایشی خود ادامه میدهند. وی معتقد است این افزایش قیمت در شهرهای بزرگ حداکثر به اندازه نرخ تورم خواهد بود و در شهرهای کوچک با عددی کمتر از نرخ تورم خود را نشان می‌دهد. اما این وضعیت درحالی است که با توجه به ابلاغیه و شرایط بحرانی کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که فعالیت تمامی کارگاه‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی متوقف شود و همین امر سبب شد که معاملات در اسفند ۹۸ نسبت به ماه بهمن با کاهش ۲۴درصدی و نسبت به اسفند ۹۷ نیز با ۲۱ درصد کاهش ۲۱ روبه‌رو شود.

این روند در فروردین‌ماه سال ۹۹ هم با اعمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی کسب‌وکارهای مربوط به بخش خدمات و به‌ویژه با تعطیلی خدمات دفاتر مشاوران املاک، فرآیند انجام معاملات مسکن را تقریبا تعطیل یا نزدیک به صفر رسانده است.

این شکاف ملموس بین قدرت خریداران و قیمت بازار مسکن و افزایش بی‌رویه قیمت مسکن به حدی رسیده است که در هیچ کدام از سایت‌های اینترنتی خرید و فروش مسکن، قیمتی وارد نشده و سایت‌ها به جای مشخص کردن قیمت معین به درج کلمه ی توافقی بسنده کرده‌اند.

به نظر میرسد این کار در شرایط تورمی حال حاضر در بازار مسکن میتواند به کاهش ایجاد حباب‌های قیمتی و سوء استفاده‌های دلالان کمک کند. درست است که نوسانات قیمت مسکن و افزایش قابل توجه قیمت آن یک مشکل اقتصادی ست و راه‌حلی اقتصادی و از جنس خود را نیز میطلبد با این حال برای مهار موقت این مشکل این ابزار معقول بنظر میرسد.

سردرگمی و نگرانی مردم از بازار مسکن

اما در روی دیگر این سکه مردم ناراضی قرار دارند که معتقدند با حذف قیمت‌ها از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی مسکن نه تنها مشکلی حل نمی‌شود بلکه به زودی قیمت مسکن بیش از پیش افزایش می‌یابد. این مردم که دچار نگرانی و سردرگمی شده‌اند احساس می‌کنند که تغییر قیمت‌ها به حالت توافقی تنها به این جهت است که فروشندگان و مشاوران املاک با دست بازتری قیمت‌ها را افزایش بدهند و املاک را به فروش برسانند.

 

منبع: بورس امروز
  • بهار ارسالی در

    این حسام جان چقدسوادداره ؟ونمره ریاضیش چ نده فک کنم ضرب که اصلابلدنیس ،بشین پفکات وبخورتصمیم گیری به تونیومده

  • ناشناس ارسالی در

    سلام خدابه ما فرهنگیان بازنشست کمک کنه

  • ناشناس ارسالی در

    همشون باید بشینن پفک و نخود کشمش بخورن

  • رضا عابدی ارسالی در

    دولت اگه بخواد و راهکار درست و منطقی بده قیمت مسکن همانند ابتدای سال ۹۸ میشه ولی متاسفانه دولت اینبار با تبر به جان تمام مردم فقیر زده و قصد داره حالا که دورش ت مام شده همه مردم فقیر رو سر بزنه آخه کجا دیدید مسکن مهر صدرا شیراز ۴۵۰۰۰۰۰۰۰ توم ان دولت خودش تو گرونی مسکن و اجاره نشین ها دست داره

  • شهلا ارسالی در

    امیدوارم خیر نبینه باعث و بانی مملکت بی صاحب و سوار بر خروس. که هر جا به هر سو همه را می‌کشه و بدبختر میکنه. و قاتل مظلوم ها و بدبختها و بی پولهاست. خدا خودش انتقام بگیره. ظلم که پایدار نیست. عاقبت بدی میبینم.

  • علی ارسالی در

    دولت میتواند این مشکل را فقط با مالیات بستن به واحد های خالی جبران کند و دست این مسکن خواران را قطع کند ، امیدوارم این اجرایی شود ، خدا بزرگ است

  • ناشناس ارسالی در

    چقدرم شما نظارت و مدیریت دارین...خونه شده هرکی هرکی

ارسال نظر