|
کدخبر: 300941

راه‌اندازی سامانه تعیین اجاره بها

مدیر ‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در اداره کل راه و شهر سازی سامانه‌ای در راستای شفاف سازی و ساماندهی اجاره بها طراحی شده است که با توجه به اطلاعات وارد شده ملک را کارشناسی و میزان اجاره بها و کمیسیون مستاجر و موجر را تعیین می‌کند.

دیگر رسانه99 راه‌اندازی سامانه تعیین اجاره بها

وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص راه‌اندازی سامانه تعیین اجاره بها در مشهد اظهار کرد: با توجه به مصوبات شورای عالی مسکن کشور و تاکیدات رییس جمهور مبنی بر ساماندهی بازار املاک و مستغلات، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اقداماتی برای کنترل بازار اجاره بها مسکن انجام داده است. یکی از این اقدامات تشکیل کارگروهی استانی به ریاست استاندار و دبیری مدیر کل راه و شهرسازی استان است که این کارگروه در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران راهبری می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: بخشی از فعالیت این کارگروه بازدیدهای میدانی است و عمده کار و تمرکز در مشهد و شهرستان‌های اطراف است که البته باید گفت اقدامات به موازات در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر نیز در حال انجام و مقرر است به زودی توسط فرمانداران عملیاتی شود.

وی گفت: در مشهد با پیگیری‌های فرماندار و بازدیدهای به عمل آمده نزدیک به ٢٣۵٠ بازدید از سطح بنگاه‌ها و مشاوران املاک صورت گرفت که حدود ۴٠٠ مشاور املاک غیرمجاز پلمب شد. از دلایل این پلمب می‌توان به رعایت نکردن تعرفه‌ اجاره بها و نداشتن پروانه کسب اشاره کرد.

داعی با اشاره به اینکه به بیش از هزار مشاوره املاک به دلیل نداشتن پروانه، رعایت نکردن حق و ضمه و ثبت نکردن در سامانه اخطار صادر شده است، تاکید کرد: با پیگیری‌های لازم مشاوران املاک مواردی را که اخطار گرفتند، سرو سامان دادند.

وی تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در اداره کل طراحی سامانه ویژه مشاوران املاک است. در این سامانه شهر مشهد به نقاط مختلف براساس بلوک بندی که در طرح تفصیلی ‌وجود دارد، تقسیم شده و براساس آن شهروندان می‌توانند مشخصات واحد که شامل محله، منطقه، زیر بنا، امکانات گرمایشی، سرمایشی، پارکینگ و .... را در این سامانه ثبت کنند.

مدیر ‌کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه داد: سامانه با توجه به اطلاعات وارد شده ملک را کارشناسی می‌کند و میزان اجاره بها و کمیسیون مستاجر و موجر را تعیین می‌کند. سپس در محل مشاور املاک این اطلاعات پرینت و توسط مشاور املاک، مستاجر و موجر امضا و ضمیمه قولنامه می شود. براساس پایشی که انجام شده است حدود  ٣٠ درصد مشاوران املاک این سامانه را نصب کردند.

وی با اشاره به اینکه اجرای سامانه در مرحله آموزشی است، اضافه کرد: اتاق انصاف آموزش‌های لازم را در اختیار مشاوران املاک قرار خواهند داد تا همه بتوانند به راحتی از این سامانه استفاده کنند، زیرا اجرای آن  الزام قانونی است. در حال حاضر  نصب این سامانه برای مشاوران املاک در مشهد طراحی شده است که البته سعی داریم این سامانه را برای شهرهایی که بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، ارتقا دهیم. هدف از راه‌اندازی این سامانه ساماندهی و شفاف‌سازی رابطه بین موجر، مستاجر و مشاور املاک است تا موجر و مستاجر قیمت کارشناسی ملک را بدانند و مشاور املاک نیر ملزم به رعایت آن است. تاکنون استقبال خوبی از این سامانه شده است.

گفتنی است متقاضیان جهت آگاهی و استفاده از سامانه به سایت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی به آدرس www.razavi.mrud.ir مراجعه و از زبانه خدمات الکترونیک فایل مربوطه را دانلود کنند.

منبع: وزارت راه و شهرسازی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها