|
کدخبر: 164776

جزییات توافق جدید تامین اجتماعی با بازنشستگان

از روز جمعه (۲۰ فروردین) بازنشستگان سایر سطوح متوجه شدند، مبلغ متناسب‌سازی سال ۹۹ در پایه مستمری آنها قرار نگرفته و ضرایب آن به درستی در محاسبه‌ی سرجمع مستمری ۱۴۰۰ لحاظ نشده است. پیرامون رسیدگی به مشکلات این بازنشستگان روز گذشته (۲۱ فروردین) جلسه‌ای با حضور مصطفی سالاری (مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی) و نمایندگان بازنشستگان برگزار شد.

دیگر رسانه99 جزییات توافق جدید تامین اجتماعی با بازنشستگان

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) که از حاضران در این جلسه بود، در گفتگویی به تشریح آخرین تصمیم‌هایی که در این جلسه گرفته شد، پرداخت. به گفته او قرار شده است اگر فرمول قبلی پاسخگو نبود مستمری سال گذشته بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بروزرسانی شود و حاصل آن مبنای محاسبه‌ی مستمری ۱۴۰۰ قرار گیرد. مصوبه‌ی این فرمول همان مصوبه‌ی شورای عالی کار است؛ یعنی عدد ۲۶ درصد به اضافه‌ی حدود ۲۵۰هزار تومان.

از روز جمعه اعتراض‌های گسترده‌ای نسبت به اعمال نشدن مبلغ متناسب‌سازی سال ۹۹ در پایه مستمری و اعمال ضرایب آن در مستمری و متناسب‌سازی ۱۴۰۰ شکل گرفت که به دنبال آن مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی دستور ورود و رسیدگی داد. شما روز گذشته در جلسه‌ای با مدیرعامل سازمان شرکت کردید تا راهی برای جلب رضایت بازنشستگان پیدا کنید؛ آیا سازمان قصد تغییر مبنای محاسبه خود را دارد؟

 مستمری افراد در زمان بازنشستگی بر اساس میانگین ۲ سال آخر بیمه‌پردازی و بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه، تقسیم بر ۳۰ محاسبه می‌شود. در طول زمان، مستمری از ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی متاثر می‌شود. از آنجا که در بعضی مواقع فرمول ماده ۹۶ از ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی فاصله می‌گیرد و متفاوت می‌شود، به تدریج فاصله میان آنها کاهش می‌یابد؛ به این معنی که مستمری فرد در زمان برقراری مثلا ۵ برابر حداقل دستمزد بوده است اما در طول زمان به ۳ برابر حداقل دستمزد رسیده است.

زمانی که ۲۰ تا ۲۵ سال از زمان برقراری مستمری می‌گذرد، این فاصله بسیار کاهش یافته است. سازمان تامین اجتماعی برای محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان سایر سطوح، حداقل دستمزد سال ۱۴۰۰ را ملاک قرار داده، و بعد سنجیده که نسبت به زمان برقراری چند برابر حداقل است؛ مثلا ۵ برابر. حالا ۵ را ضرب در حداقل دستمزد سال جاری، یعنی ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان کرده و حاصل آن را ضرب در ۷۵ درصد کرده است.

این نحوه محاسبه زمانی معنا دارد که یک دوره نسبتا طولانی از زمان برقراری مستمری فرد بازنشسته گذشته باشد. به عبارت دیگر اگر فردی ۲۰ سال پیش با ۵ برابر حداقل دستمزد بازنشسته شده باشد و الان این نسبت ۳ برابر یا ۲ برابر شده است، ۲ حداقل دستمزد بر روی آن می‌گذارند که یعنی چیزی در حدود ۴ تا ۵ میلیون تومان.

حتی این بحث پیش آمد که مبلغ متناسب‌سازی این گروه از بازنشستگان کمتر از سال گذشته شده است؛ درحالیکه هدف این بود که ترمیم قدرت خرید چه برای بازنشسته‌ی میانه‌بگیر و چه برای سایر سطوح صورت گیرد، اما در عمل اتفاقی رخ نداده که به نفع آنها باشد.  

بله، اگر مستمری سال ۱۳۹۹ را بر اساس فرمول ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در نظر می‌گرفتند، عایدی بیشتری برای مستمری‌‌بگیران داشت. احساس بدی که به بازنشستگان دست داده واقعی است. این فرمول با در نظر گرفتن ۷۵ درصد، به ناگهان ۲۵ درصد کاهش ریالی ایجاد کرده است. بازنشستگان احساس متضرر شدن دارند. متناسب‌سازی برای اینها نه تنها دستاوردی نداشته بلکه حقوق آنها را کاهش هم داده است.

صحبت جلسه روز گذشته هم این بود که در مورد این گروه‌ها باید به شکل دیگری عمل شود و فرمول را در قبال آنها تغییر دهند. سازمان پذیرفته که ایراد را برطرف کند. در این میان باید توجه داشته باشیم که به هر حال گروه‌هایی از بازنشستگان از این فرمول متضرر می‌شوند و نباید آن را به همه تسری داد. در نتیجه اگر فرمولی که برای شما توضیح می‌دهم غالب بر فرمول کنونی باشد، به نتیجه بهتری منتهی شود و افزایش بیشتری از آن برای گروه‌هایی از بازنشستگان حاصل شود، آن را ملاک قرار می‌دهیم.

اساس فرمول اینگونه است که مستمری سال گذشته بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بروزرسانی شود و حاصل آن مبنای محاسبه‌ی مستمری ۱۴۰۰ قرار گیرد. مصوبه‌ی این فرمول همان مصوبه‌ی شورای عالی کار است؛ یعنی عدد ۲۶ درصد به اضافه‌ی حدود ۲۵۰ هزار تومان. این فرمول برای مستمری‌هایی که به سال برقراریِ ۹۹ نزدیک‌تر هستند، کارساز است. هر عددی که از این فرمول درآمد، مستمری فرد برای ۱۴۰۰ تلقی می‌شود. حالا قرار بر این شد که اگر فرمول قبلی برای این گروه از بازنشستگان پاسخگو نبود، از این فرمول استفاده شود.

طبیعی است که آن گروه از بازنشستگان که سال برقراری مستمری آنها به یک دهه‌ی قبل یا یک و نیم دهه‌ی قبل نزدیک است، با این فرمول به رقم بیشتری در ۱۴۰۰ دست می‌یابند؛ یعنی آنها که به لحاظ سنواتی بازنشستگی‌شان نزدیک به سال ۱۳۹۹ است و افرادی که در ۱۰ تا ۱۳ سال گذشته بازنشسته شده‌اند از فرمول جدید منتفع می‌شوند و آن عده که ۲۵ سال یا بیشتر از بازنشستگی‌شان گذشته از آن فرمول انتفاع بیشتری می‌‌برند و در حقیقت به حقوق قانونی خود می‌رسند.

آیا می‌توان گفت که اشتباه حوزه فنی و درآمد سازمان موجب وارد شدن ضرر و زیان به بازنشستگان شده است تا جایی پرداخت مستمری جدید را تحت تاثیر قرار داده است؟

حوزه فنی و درآمد متوجه شده که چه اتفاقی رخ داده است. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی هم وعده داد که اصلاحات را انجام می‌دهد و چون این اصلاحات زمان می‌برد، مستمری فرودین ماه را بر اساس همین احکام پرداخت می‌کنند و در مستمری اردیبهشت آن را یکجا پرداخت می‌کنند.

روز گذشته سازمان تامین اجتماعی احکام و فیش مستمری بازنشستگان را از روی سیستم گذر واژه‌های آنها حذف کرده است. بازنشستگان نسبت یه این تصمیم اظهار نگرانی کرده‌اند و می‌گویند سازمان با این تصمیم‌های مختلف آنها را گیج کرده است. چرا چنین اتفاقی رخ داد؟ 

انتظار داشتیم که زودتر این اتفاق رخ دهد و سایت را بر روی همه ببندند؛ چراکه شبهات حول مستمری ۱۴۰۰ زیاد و نگران‌کننده شده است و سازمان باید این موارد را برطرف کند؛ البته این اقدام جبرانی محسوب نمی‌شود و سازمان اشتباهی مرتکب شده و این نگرانی به بار آمده است اما چون این احکام قطعیت ندارند نمی‌توان بر اساس آنها مستمری ۱۴۰۰ را ارزیابی کرد.  

گفته می‌شود که محاسبات مندرج در بخشنامه‌ی شماره ۷۸ مستمری‌ها عامل نارضایتی بازنشستگان شده است. چرا سازمان همان راه بخشنامه‌ی شماره ۷۶ را نرفت و حاشیه‌سازی کرد؟  

من فکر می‌کنم که دقت نکردند؛ چون وقتی یک جزو فرمول را تغییر می‌دهند، باید مراقب سایر اجزا که از آن متاثر می‌شوند، باشند. اگر سازمان بازتاب اشتباهات خود را می‌دانست هرگز این راه را نمی‌رفت و تجدیدنظر می‌کرد.  

بازنشستگان انتظار داشتند که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی که از بابت علی‌الحساب متناسب‌سازی اسفند ماه به آنها پرداخت شده است، در مبنای فرمول متناسب‌سازی و به عنوان جزوی از مستمری بگنجد تا اثرات آن را در تقویت قدرت خرید خود در سال ۱۴۰۰ لمس کنند. چه شد که این مبلغ از محاسبات کنار گذاشته شد؟

سازمان آن مبلغ را مبنا قرار نمی‌دهد و در واقع باید آن را بلاعوض و فاقد ویژگی ایجاد تعهد دانست. سازمان از ابتدا آن را بلاعوض در نظر گرفت. طبیعی است که در هیچ فرمولی قرار نگیرد و محاسبه هم نشود.

سازمان تامین اجتماعی به استناد دریافت بدهی خود از دولت، متناسب‌سازی را کلید زده است اگر دولت به تعهدش عمل نکند، چگونه می‌تواند منابع لازم را به اعتبار رد دیون دولت تجهیز کند؟ 

تکلیف منابع متناسب‌سازی مشخص است. سال گذشته بخشی از منابع مندرج در بند (و) تبصره (۲) لایحه بودجه برای متناسب‌سازی اختصاص یافت. بر این اساس سازمان متعهد شد که ۳۰ درصد منابع در نظر گرفته شده در این بند را به مصرف متناسب‌سازی برساند که این کار را برای ۸ ماه از سال انجام داد. در سال ۱۴۰۰ هم از محل مطالبات سازمان از دولت متناسب‌سازی را انجام می‌دهد؛ البته نه کل ۸۹ هزار میلیارد تومان رابخشی از رد دیون دولت باید صرف سرمایه‌گذاری شود.

حسن- صادقی

سال گذشته معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام از طریق سازمان خصوصی‌سازی به تامین اجتماعی منتقل شد که ۳۰ درصد مدنظر هم به مصرف متناسب‌سازی رسید. در سال ۱۴۰۰ هم تعهدات متناسب‌سازی خیلی به آن ۸۹ هزار میلیارد تومان ارتباط پیدا نمی‌کند؛ ولی این دلیل نمی‌شود که از آن محل هزینه نشود. 

در صورتی که نتایج جلسه دیروز با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نتیجه ملموسی نداشته باشد، چگونه به اوضاع واکنش نشان خواهید داد؟

اگر احکام بازنشستگان بر مبنای محاسبه‌ی متناسب‌سازی در مستمری اصلاح نشود، بازنشستگان اعتراض شدید خود را اعلام می‌کنند.

منبع: ایلنا
  • ناشناس ارسالی در

    دزدی روز روشن خیلی پستی و رذالت میخواد

  • محمد امین ‌ ارسالی در

    جان ملت رابه لب رسوندیدتکلیف حقوق ومستمر ی رایکسره کنیدانگار‌از جیب شماقراره در ب یاد اینقدرملت را به حساب نمی اورید وبیخی ال امروز وفردا میکنید.

  • مستمری ارسالی در

    گ.... تو این حقوقتونو اون ۱۲۰۰ کی الان م یگین اون بلاعوض بوده در صورتی گفتن برا م رحله دوم همسان سازیه شما انقد بدبختن که سر حرفه خودتون نمیمونید

  • ناشناس ارسالی در

    این فرمول آقای صادقی که همون افزایش سالی انه است پس متناسب سازیش کجا رفت

  • ناشناس ارسالی در

    شما چه تحصیلاتی دارید که حتی یه فرمول در ست برای محاسباتتون ندارید همینطوری میکنی د که یه عده اختلاس میکنن میرن و شماها خو ابید چون اصلا حساب و کتاب بلد نیستید

  • ناشناس ارسالی در

    مرد خوب در آینده خودت هم بازنشسته می شوی خودت هم می دانی نه حق اولاد نه حق همسر برای مستمری بگیر می ماند به مرور قطع می شود نه توان بچه دار شدن دارند تا از مزای ای حق اولاد استفاده کنند . حتی بعداز مرگ سرپرست مستمری بگیر حق همسر قطع و پنجاه در صد حقوق را پرداخت خواهدشد تا وراث باز نشسته در آسایش باشند.این شد همسان سازی ک م ظلم کنید به وجدان وانسانیت خود رجوع کن ید

  • جهانگیرصابری ارسالی در

    بیشتربه فکر مستمری زیر6میلیون باشیداعترا ض هاتمام میشودمبلغ مستمری رابا سایر صندو قهامثل همسروفرزندیکسان کنید 40سال پیش که از ماحق بیمه می گرفتیدفکرامروز رامی گرد یدتازه گرانیهادرراه است آقای سالاری بگذ ارباخاطره خوش از این سازمان بری

  • ناشناس ارسالی در

    متاسفانه آقای صادقی در گفتار خود دچار دو گانگی شده است گاهی همسو با بازنشستگان و ترغیب و تشویق آنها به کف خیابان و امروز همسو شدن با سازمان و زیر سوال بردن همسان سازی مرحله دوم وپذیرای عملکرد سازمان با فرمول کذایی و افزایش حقوق سایر سطوح بر مبنای ۷۵ در صد ضریب مستمری از حداقل حقوق و با بیان بکارگیری فرمول جدید و قدیم بر ای بازنشستگان سالهای گذشته و سالهای اخیر ، بطور کلی همسانسازی را زیر سوال می ب رد در حالی که اگر سازمان از سالهای گذش ته افزایش. حقوق تمام سطوح را به یک نسبت و بر اساس نرخ تورم افزایش میداد امروز نی از به همسانسازی نبود مستمری هر بازنشسته نسبت به حداقل حقوق که در زمان برقراری و بر اساس پرداختی های خود میتوانست حقوق من اسب خود را در یافت نماید بنابر این آقای صادقی همانطور که شما با سخنوری تلاش می کنید بنوعی بین بازنشستگان و سازمان توازن بر قرار نمایید ، بازنشستگان خیلی خوب می دانند اگرچه نمی توانند به خواسته مسلم خو د دست یابند ولی از این که با وعده وعید ی که به انحای مختلف بعضا سودی هم ندارد از شما می شنوند کمترین دلخوشی را ایجاد نمی نماید لذا پیشنهاد می گردد بر وظایفی که بر دوش شما گذاشته شده و آن صیانت از حقوق کارگران و بازنشستگان است بدر ستی دفاع ن مایید و موجبات دلسردی را فراهم ننمایند.

  • ناشناس ارسالی در

    آقای سالاری ومجموعه تأمین اجتماعی شما که خودرا خدمتگذار بیمه شدگان میدانید وازدس ترنج آنان حقوق چند برابری میگیرید خدا وک یلی،امام حسینی واگر اعتقاد به اینها تدار ید جان عزیزانتان آیا میتوانید با حقوق ۴/ ۲۰۰زندگی کنید واموراتتان را بگذرانید؟

  • زند ارسالی در

    چرا به غیر از حداقل بگیران بابا پایه مست مری اسفند99با فروردین من حداقل بگیر متفا وت بود ومبلغ را پایین اورده بودند پایه م ستمری 99من در اسفند99مبلغ 2600بود در فرو ردین شده بود2200 به کار ما کی رسیدگی می کند فقط به فکر سایر حقوق غیر از حداقل بگ یرها نباشید

  • هم وطن ارسالی در

    من حقوق یک ماه را میدهم به مسعولین اگه ت ونستن با اون ۱۰ روز زندگی شون را بچرخونن واقعا باید شعبده بازی کرد اینقدر که به فکر خودتونو اطرافیانتون هستین یه کمی هم به فکر مستمری بگیران باشید که در این اوض اع گرانی چطور زندگی میکنندظلم پایدار نمی مونه

  • بازنشسته ارسالی در

    آیا با حداقل حقوق کشوری درسال گذشته بازن شسته تامین اجتماعی باید درسال جدید زندگی کنه ؟ چرا با متخلفین قوانین مجلس برخورد .نمیشه ؟ سالاری وشریعتمداری طبق قانون با ید محاکمه بشن نه اینکه به صدا وسیما دعوت بشن.ودروغ بگن .

  • ناشناس ارسالی در

    اگر برمبلغ همسان سازی افزایش صورت نگیرد که مشکلی از معیشت ما حل نمیشود و با تورم بالای کشور ما دچار عقب ماندگی میشویم مخ صوصا ازکارافتاده های کلی ناشی از کار که در همسان سازی مرحله اول ۲/۲۰۰ دریافتی دا شتیم و۶۰۰ هزار از حداقلی ۲/۸۰۰ عقب ماندی م امسال ۲/۶۰۰ با همسر و فرزند که دیگر جب ران نمیشود ویک عقب ماندگی دائمی خواهیم د اشت لطفا پیگیری کنید ،حداقل برای حرف خود تان ارزش قائل شوید

ارسال نظر