|
کدخبر: 164652

هیچ عدالتی در همسان ‌سازی حقوق بازنشستگان دیده نمی ‌شود

نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، گفت: «در قبال مستمری سایر سطوح، متناسب‌سازی مرحله اول در دل متناسب‌سازی مرحله دوم مستهلک شده است؛ یعنی حتی اگر متناسب‌سازی مرحله دوم برای اینها به اجرا گذاشته نمی‌شد و بر اساس آخرین حکم سال ۹۹، ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برای آنها به اجرا گذاشته می‌شد، امروز وضعیت بازنشستگان خیلی بهتر بود.»

اقتصاد هیچ عدالتی در همسان ‌سازی حقوق بازنشستگان دیده نمی ‌شود

علیرضا حیدری (نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی در محاسبات مربوط به افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح (ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی) محاسبات مربوط به سال ۹۹ را کنار گذاشت و پرونده آن را بست به خبرنگار ایلنا، گفت: «فرمول و محاسبه‌ای که جایگزین آن شده، در عمل مستمری را ساقط کرده است؛ انگار که در زمینه افزایش هیچ اتفاقی رخ نداده است. این نوعی بداخلاقی است و باید مبنای هرگونه اتفاقی در سال ۱۴۰۰، آخرین حکم برقراری مستمری در سال ۹۹ (اسفند ۹۹) باشد اما سازمان به کل آن را حذف کرده است. سازمان در عمل صورت مسئله اتفاق‌های سال ۹۹ را کنار گذاشته و یک قاعده جدید را اساس قرار داده و بر مبنای آن متناسب سازی را اجرا کرده است.

وی افزود: «در قبال مستمری سایر سطوح، متناسب‌سازی مرحله اول در دل متناسب‌ سازی مرحله دوم مستهلک شده است؛ یعنی حتی اگر متناسب‌سازی مرحله دوم برای اینها به اجرا گذاشته نمی‌شد و بر اساس آخرین حکم سال ۹۹، ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی برای آنها به اجرا گذاشته می‌شد، امروز وضعیت بازنشستگان خیلی بهتر بود؛ یعنی حتی اگر افزایش مزایای جانبی را در نظر نمی‌گرفتند و صرفا ۲۶ درصد افزایش به اضافه ۲۴۸ هزار تومان به اضافه متناسب‌سازی مرحله اول را در نظر می‌گرفتند، به نفع بازنشستگان بود؛ درحالیکه متناسب‌سازی مرحله دوم منهای متناسب‌سازی مرحله اول، کامل به زیان بازنشستگان تمام شده است. لازم به یادآوری است که اگر افزایش به درستی اعمال شد، امروز شاهد تفاوت معناداری در مستمری ۱۴۰۰ بازنشستگان مشمول ماده ۹۶ بودیم.»

حیدری با اشاره تفاوت حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ و اعلام خبر جبران شکاف بازنشستگان تامین اجتماعی با کشوری‌ها، گفت: «برای حداقل‌بگیران و کفِ حقوق می‌توانیم همطرازی را ببینم اما برای سایر سطوح از لحاظ محاسبات هیچ توجهی وجود ندارد. در کل بازنشستگان کشوری و لشکری به طرز معناداری از متناسب‌سازی بهره‌‌مند شده‌اند. از طرفی باید مبلغ متناسب‌سازی معیار مقایسه قرار گیرد و نه با احتساب مزایای جانبی. اساسا اینگونه نیست که آنها به هم نزدیک شده باشند؛ کافی است که به بار مالی همسان‌ سازی در صندوق بازنشستگان کشوری قبل از شهریور سال ۹۸ و پس از آن تا آخر ۹۹ نگاه کنیم و همچنین بودجه صندوق بازنشستگان کشوری را برای اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوق در سال ۱۴۰۰ را در نظر داشته باشیم.»

نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، افزود: «صندوق کشوری عملا با کمتر از نصف جمعیت بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، منابع تعهدات بلندمدتش به تعهدات بلندمدت تامین اجتماعی نزدیک شده است. این چه جور متناسب‌سازی است که در آنها بازنشستگان این ۲ صندوق هم طراز می‌شوند؟! صندوق کشوری‌ با حدود ۱.۵ میلیون بازنشسته تقریبا چیزی نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مستمری‌بگیر تامین اجتماعی، تعهدات دارد. هیچ عدالتی در این شیوه دیده نمی‌شود چراکه در آنجا درست عمل شده است و آثار و برکات آن در حقوق بازنشستگان کشوری قابل مشاهده است. در همین حال، قطعا اثر افزایش ۲۵ درصدی در مجموع دریافتی سال ۹۹ بازنشستگان کشوری ملموس است و دریافتی آنها را در سال ۱۴۰۰ به شکل معناداری بهبود می‌بخشد.»

حیدری افزود: «بازنشستگان لشکری حتی وضعیت بهتر نسبت به کشوری‌ها دارند و متوسط و سقف‌بگیران آنها وضعیت بهتری از کشوری دارند؛ مضافا اینکه در کشوری‌ها، برابر رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، سقف برداشته شده است و از سال آینده یعنی ۱۴۰۰ کشوری‌هایی که بازنشسته می‌شوند می‌توانند سقف را رعایت نکنند و بیش از آن بگیرند. در نتیجه راه برای آنها باز گذاشته شده است. از طرفی مجلس هم پذیرفته است که حقوق آنها تا سقف ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد. بنابراین از سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۰ به بعد شکاف کشوری و لشکری از تامین اجتماعی در مقایسه با شرایط ناعادلانه امروز بیشتر می‌شود. در هر صورت اگر امروز تامین اجتماعی اقدام ترمیمی را انجام ندهد و عقبگرد نکنند جمعیت قابل ملاحظه‌ای به سازمان معترض می‌شود خوشبختانه سازمان مدیرعامل عاقلی دارد و فکر می‌کنم شاهد بازگشت سازمان از این مسیر خواهیم بود.»

 

منبع: ایلنا
  • محمد ارسالی در

    مسولین نظام در جریان حق خوری مدیران صندوق بازنشستگی نفت باشند تا این لحظه برای مستمری بگیران خود هیچ همسان سازی حقوقی انجام ندادند و پاسخگو هم نیستند

  • یه بازنشسته تامین اجتماعی ارسالی در

    خانم حیدری شماها سیرمونی ندارید هی به اس م ما پول میگیرید و بعدش بما که نمیدید نم یگید هم چی کار کردید کسی هم نیست پیگیری کنه راحت دارید میتازید!!!

  • صبا ارسالی در

    تنها راه اتش زدن سازمان با کارمنداش است ما که همه چیزمان را ازمان گرفتن بریزیم انجا را اتش بزنیم خیال همه راحت بشه یه م شت مفتخور دروغ گو هم جمع کنیم

  • ناشناس ارسالی در

    این عمل منافقانه نوبخت سالاری و شریعتمداری بود که از زجر و عذاب بازنشستگان ارضا میشوند

  • ناشناس ارسالی در

    دیگه کاری کردن با این همانند سازیشون ک 3 500 نفر بازنشسته مدام جلو تامین اجتماعی باشن حدود 11 م ادم ب کام مرگ ببرن با این رفتارشون هیچ هدفی جز کشتن ندارن

ارسال نظر