|
کدخبر: 143081 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

برنده احتمالی در صنعت باتری‌ سازی

پیشرفت باتری‌های جدید به خوبی در حال انجام است، تیم FIU در حالی نخستین سال تحقیق خود را پشت سر می‌گذارد که با ثبت اختراع باتری‌های کاتدی برای بهبود ثبات و پایداری، توانسته موفقیت بزرگی در اجرای پروژه تولید باتری را به اثبات برساند. این فرآیند شامل استفاده از نانولوله‌های کربنی و دیگر نوآوری‌ها در باتری‌های لیتیومی است

دیگر رسانه99 برنده احتمالی در صنعت باتری‌ سازی

شرکت Lion Battery Technologies سال گذشته توسط گروه آنگلوآمریکن و گروه پلاتونیوم تاسیس شد. این شرکت با همکاری دانشگاه بین‌المللی فلوریدا به دلیل استفاده از گروه فلزات پلاتین و نانولوله‌های کربنی در ساخت باتری‌های لیتیومی موفق به ثبت اختراع خود در امریکا شد.

در همین ارتباط «لیون» درباره اهمیت سرمایه‌گذاری در این پروژه جدید و حرکت به سمت استفاده آن در صنعت و استخراج فلزات معدنی توضیح داد. گروه فلزات پلاتینیوم ظرفیت خوبی در جهت حرکت به سمت تغییر در برنامه‌های توسعه‌ای پایدار دارد به‌خصوص در مناطقی که کنترل مسائل مربوط آلاینده‌ها و منبع انرژی مورد توجه است.

افزایش خواص و کارآیی باتری

تولید این دسته از باتری‌ها این برای کاتالیزورها جذاب است چرا که سبب می‌شود  تا خواص و کارآیی باتری‌های تولیدی بهبود یافته و نمره قابل قبولی درحمل‌ونقل الکتریکی به‌دست آورند. علاوه بر این افزایش عمر باتری‌ها سبب می‌شود تا درهای جدیدی در ساخت باتری‌‌ها باز شده و موجب پویایی و حرکت در این زمینه شود.

در حالی که این طرح مفهومی هنوز به مرحله تجاری‌سازی نرسیده است اما شرکت Lion Battery Technologies معتقد است که رسیدن به ساخت و تولید این باتری‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

سرمایه‌گذاری در این پروژه به منظور پشتیبانی از فعالیت دکتر بلال‌‌الذهب استانداری مهندسی مکانیک و مهندسی مواد دانشگاه فلوریدا در سال ۲۰۱۹ صورت گرفت که هدف از آن بررسی فواید اضافه کردن PGM‌ها به فناوری تولید باتری‌ها بود.

دکتر الذهب به طور ویژه به این نتیجه رسید که لیتیوم اکسیژن و لییتیوم سولفور می‌تواند به صورت موثری کارآیی باتری‌ها را افزایش دهد. افزودن پالادیوم‌های PGMs باعث می‌شود که چگالی انرژی و انعطاف‌پذیری باتری‌ها افزایش یابد. انتظار می‌رود این ثبت اختراع به زودی دربازارها به نتایج مطلوب خود برسد ضمن اینکه افزودن PGMها در تولید باتری می‌تواند به عنوان پایه‌ای در صنعت باتری‌سازی مورد توجه قرار گیرد.

ورود باتری‌ها به دنیای مدرن

 مایکل جونز، مدیرعامل گروه پلاتینیوم اظهارکرد: دو سال پیش کاملاً واضح بود که وضعیت فناوری باتری برای پاسخگویی به خواسته‌های دنیایی که به سرعت در حال مدرن شدن است، نامناسب است.

وی افزود: باتری‌های تلفن همراه پس از یک سال شارژ و تخلیه خاصیت اصلی خود را از دست می‌دهند. باتری‌های وسایل نقلیه الکتریکی (EV) هم وزن سنگینی حتی بیش از ۳۰۰ کیلوگرم دارند ضمن اینکه هنوز هم نگرانی‌هایی درباره افزایش وزن بیشتر آنها نیز وجود دارد. باید توجه داشت که باتری‌های دنیای مدرن ما از باتری چراغ قوه پدربزرگ ما تغییر کرده است.

درحالی‌که لیتیوم پاسخ روشنی به نوع جدید و انقلابی در صنعت باتری‌سازی محسوب می‌شود مدل‌های موجود آن از مشکلاتی مانند عمر کم و گرم‌شدن بیش از حد رنج می‌برند به همین منظور در کنار قابلیت‌ میزان شارژ آن، دکتر الذهاب به دنبال رفع این مشکل است.  

جونز می‌افزاید: باتری لیتیوم مدرن خوب است و یک گام رو به جلو به شمار می‌رود اما هنوز هم آن چیزی نیست که ما به آن نیاز داریم، لیتیوم برنده احتمالی در صنعت باتری‌سازی به شمار می‌رود چرا که علاوه بر سبک بودن، الکترون زیادی برای کار داشته و از ویژگی‌های الکتریکی خوبی برخوردار است. ضمن اینکه عناصر دیگری نیز وجود دارد که با افزودن آن به شیمی باتری می‌توان زمینه پیشرفت باتری‌های لیتیومی را فراهم ساخت.

درحال‌حاضرتقاضا برای پلاتین و پالادیوم در مبدل‌های کاتالیستی خودروهای بنزین‌سوز وجود دارد و این توانایی در کاتالیست‌های شیمایی و واکنش‌ها در پردازش سوخت هم وجود دارد و به این معنا است که کاندیدای خوبی برای افزایش عملکرد باتری‌ها است و این فرآیند می‌تواند باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی و زیست‌محیطی شود.

دکتر الذهاب در کنار کار تیمی خود با شش متخصص نانوفناوری و پسادکترای باتری نه تنها به دنبال اثبات تحریک‌پذیری واکنش‌ها با PGMها است بلکه بهبود شارژ و دشارژ در فرآیند تولید باتری را نیز دنبال می‌کند.

این تیم تحقیقاتی برای حرکت به سمت اثربخشی این مواد در باتری‌ها "صدها" سلول آزمایشی را اجرا کرده و به صورت روزانه عملکرد آنها را بررسی کرده و ساختار PGMها را برای یافتن عملکرد بهینه سازگار می‌کند.

نقطه عطف در تولید باتری‌های پیشرفته

پیشرفت باتری‌های جدید به خوبی در حال انجام است، تیم FIU در حالی نخستین سال تحقیق خود را پشت سر می‌گذارد که با ثبت اختراع باتری‌های کاتدی برای بهبود ثبات و پایداری، توانسته موفقیت بزرگی در اجرای پروژه تولید باتری را به اثبات برساند. این فرآیند شامل استفاده از نانولوله‌های کربنی و دیگر نوآوری‌ها در باتری‌های لیتیومی است.در همین راستا و به منظور انجام و تکمیل تحقیقات شرکت lion با همکاری دانشگاه بین‌المللی فلوریدا تفاهمنامه‌ای را در راستای این ثبت اختراع به امضا رساند.

جونز در گزارشی اظهارکرد: نخستین ثبت اختراع در این زمینه نقطه عطف مهمی در دستیابی ما به یک نوآوری پیشرفته به شمار می‌رود ضمن اینکه در همین راستا نمی‌توانیم تقاضا برای PGMها را دنبال نکنیم.

منبع: mining-technology

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها