|
کدخبر: 59273

اختصاصی گستر‌ش‌نیوز؛

درآمد۳۲ میلیاردی غول فناوری در دستان یک زن

جینی رومتی، (به انگلیسی: Ginni Rometty) کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی امریکایی است، او درحال‌حاضر مدیرعامل اجرایی و رئیس هیات‌مدیره شرکت آی‌بی‌ام است.

گسترش‌نیوز: جینی رومتی زاده ۲۰ جولای ۱۹۵۷ در ایالت شیکاگو امریکا است. جینی از پدر و مادری ایتالیایی‌الاصل متولد شد. زمانی‌که جینی ۱۵ سال داشت پدر و مادرش از یکدیگر جدا شدند و پدرش او و ۲خواهر و برادر دیگرش را ترک کرد.

پس از رفتن پدر، مادر جینی برای کسب درآمد و گذران زندگی چندین شغل داشت تا بتواند درآمد قابل قبولی داشته باشد؛ نبود او در خانه باعث شد تا جینی به‌عنوان فرزند بزرگ خانواده اداره امور را در دست گیرد.

جینی رومتی در سن ۱۸سالگی با بورس شرکت جنرال‌موتورز وارد دانشگاه نورث وسترن شد. او در این دانشگاه به گروه کاپا کاپا گاما پیوست. کاپا کاپا گاما گروهی علمی است که در دانشگاه تشکیل‌شده و اعضای آن را بالغ‌بر ۲۶۰ هزار نفر از زنان تشکیل می‌دهد؛ این تشکل علمی با بیش از ۱۴۰ دانشگاه در سراسر امریکا، کانادا و اتحادیه اروپا ارتباط علمی دارد. این گروه علمی محلی برای ارتباط بیشتر زنان تحصیل‌کرده و تبادل علمی و تجربه‌های کاری آنان است. رومتی پس از عضویت در این گروه توانست به‌عنوان مدیر این مجموعه انتخاب شود.

ginni1.jpg

جینی رومتی، فرد وسط

جینی رومتی نهایتاً توانست تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق از همان دانشگاه دریافت کند. وی با مارک آنتونی رومتی، یکی از سرمایه‌داران اصلی شرکت نفتی بم (Bam Oil Company) ازدواج کرد.

شروع فعالیت حرفه‌ای با ورود به جنرال‌موتورز

رومتی پس از فارغ‌التحصیلی به شرکت جنرال‌موتورز، بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان، در دیترویت پیوست. جینی رومتی در این شرکت در جایگاه تحلیل و توسعه‌ سیستم‌ها به ایفای نقش پرداخت. او دو سال بعد یعنی در سال۱۹۸۱ وارد شرکت IBM شد.

IBM ، شرکتی که جینی همه‌کاره آن شد

جینی رومتی در شرکت IBM در سمت‌ها مختلف به ایفای نقش پرداخت؛ نیویورک‌تایمز درباره او نوشت: « جینی رومتی به‌سرعت در شرکت IBM زنجیره‌ای از موقعیت‌های مدیریتی نظیر موضوعات مرتبط با صنعت بیمه، مخابرات، تولید و سلامت را توانست تجربه کند.» در سال ۱۹۹۰ جینی به تیم فروش این شرکت پیوست و در آنجا اقدامات مثبت و مؤثری از خود برجای گذاشت. عملکرد موفق او در مسئولیت‌هایی که به او واگذار شده بود باعث شد در سال ۱۹۹۱ به تیم مشاوران IBM بپیوندد.

اما برای درک موفقیت این مدیر امریکایی بد نیست با شرکت IBM بیشتر آشنا شویم؛

IBM دومین غول فناوری جهان

آی‌بی‌ام از مجموعه ۵ شرکت تشکیل شده‌ که در زمینه تولید و فروش سخت‌افزار و نرم‌افزار، زیرساخت‌های کلان، هاستینگ، مشاوره در حوزه‌های کامپیوتری و فن‌آوری نانو فعالیت می‌کند. بر اساس فهرست شرکت‌های برتر به انتخاب مجله فورچون در سال ۲۰۱۱، آی‌بی‌ام هجدهمین شرکت بزرگ امریکایی و هفتمین شرکت امریکایی از نظر سودآوری بوده است. این شرکت در رتبه‌بندی جهانی همان سال مجله فورچون سی و یکمین شرکت بزرگ جهان بوده است. درباره این شرکت جالب است بدانید محاسبات فرود نخستین انسان روی ماه، توسط کامپیوترهای آی‌بی‌ام انجام شد؛ تاکنون کارکنان آی‌بی‌ام موفق به دریافت پنج جایزه نوبل، شش جایزه تورینگ، ۱۰ مدال ملی فناوری و نوآوری و پنج نشان ملی علوم شده‌اند.

درخشش رومیتی در IBM

جینی رومتی در سال ۲۰۰۲ با توان بالای خود در امر مذاکره توانست شرکت IBM را برنده مزایده خرید بزرگ‌ترین شرکت حسابداری دنیا پرایس واتر هوس کوپرز (PriceWaterhousecoopers) به نرخ ۳.۵ میلیارد دلار کند.

GinniRometty.jpg

رومتی ۷سال بعد و یعنی در سال ۲۰۰۹ معاون ارشد و مجری گروه فروش، بازاریابی و استراتژی آی‌بی‌ام شد و با تعریف‌کردن فعالیت‌هایی نظیر پردازش ابری در این شرکت سهمی اساسی در رشد آن داشت.

در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۱، آی‌بی‌ام اعلام کرد که با برکناری سام پالمیناسو، مدیرعامل وقت IBM، رومتی مدیرعامل بعدی شرکت خواهد بود؛ این نخستین باری بود که یک زن به مدیرعاملی IBM انتخاب می‌شد. این انتخاب مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و روزنامه‌ها قرار گرفت.

نهایتا جینی رومتی در نخستین روز از اکتبر ۲۰۱۲ فعالیت خود را به‌عنوان مدیرعامل در شرکتIBM آغاز کرد. او تا به امروز عملکرد بسیار قابل قبولی داشته و توانسته حوزه‌های جدیدی مثل هوش مصنوعی و تجارت الکترونیک را برای شرکت تعریف کند؛ او در ژانویه سال۲۰۱۸ توانست درآمد شرکت IBM را با توسعه فناوری‌هایی نظیر رایانش ابری و بلاکچین به‌طور چشمگیری افزایش دهد.

این مدیر ارشد امریکایی در هیات مشاوران تجاری کاخ سفید عضویت داشت و در سال۲۰۱۷ ریاست نشست اجلاس جهانی داوس را بر عهده داشت.

جالب است درباره جینی رومتی بدانید:

  • مجله فورچون به مدت ده سال متوالی، او را در رتبه‌های بالای لیست زنان قدرتمند حوزه تجارت قرار داده و جالب اینجاست که رومتی از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ میلادی، نفر اول این لیست بوده است.
  • در سال۲۰۱۲ جز۱۰۰ فرد برتر و تأثیرگذار جهان به انتخاب نشریه تایم قرار گرفت.
  • در سال۲۰۱۸ به انتخاب نشریه تایم ششمین فرد مهم در موضوعات فناورانه شناخته شد.

    ginni2.jpg

در انتهای این گزارش چند نقل‌قول الهام‌بخش از جینی رومتی را ذکر می‌کنیم تا با ایده‌های این بانوی کارآفرین بیشتر آشنا شویم؛

  • هدف ما در IBM افزایش هوش است؛ یعنی بتوانیم به هوش انسان‌ها، هوش ماشین را نیز اضافه کنیم. این‌گونه می‌شود تخصص افراد را افزایش داد. فرقی نمی‌کند یک دکتر، معلم یا وکیل باشید هدف ما این است که بتوانیم تخصص شما در آن زمینه را افزایش دهیم.
  • مهم‌ترین ویژگی هر فرد با هر سمت شغلی این است که همیشه کنجکاوی خود را حفظ کند و به دنبال چرایی هر مسئله بگردد.
  • شما باید پای چیزی که به آن باور دارید بمانید و نظر خود را بلند فریاد بزنید. تنها در این صورت است که به نتیجه می‌رسید.
  • نگذارید دیگران محدودیت‌هایی برای شما بچینند. این شمایید که مسئولیت‌ها و شخصیتتان را تعریف می‌کنید.
  • یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های یک رهبر موفق این است که نگذارید دیگران شما را تعریف کنند. من هیچ‌گاه فکر نمی‌کنم که مدیرعامل این کمپانی هستم، من نظارت یک موسسه‌ی موفق را بر عهده دارم.
  • ارزش شما به چیز‌هایی نیست که می‌دانید بلکه به چیز‌هایی است که آنها را به اشتراک می‌گذارید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها