|
کدخبر: 51026

اختصاصی گسترش‌نیوز:

امپراتوری به نام بلاکچین

انقلاب صنعتی چهارم چهارمین دوره اصلی از بدو انقلاب صنعتی است. این دوره با ظهور فناوری‌های نوین همراه است. انقلاب صنعتی چهارم، کل نظام تولید، مدیریت و حکمرانی را در هر صنعت و هر کشوری متحول می‌کند. کارشناسان موتور محرکه این انقلاب را بلاکچین می‌دانند.

گسترش نیوز: بلاکچین یک فناوری توزیع شده است که می‌تواند بسیاری از صنعت‌ها در بستر اقتصاد امروزی را تغییر دهد و کاربردهای جدیدی را در حوزه‌های مختلفی از جمله در حوزه‌های مالی و بانکی، اقتصاد همیاری، زنجیره تأمین و احراز هویت ایجاد کند.

fourth-industrial-revolution-2.jpg

بلاک‌چین نوع جدید و خاصی از شبکه اینترنتی است که در آن اطلاعات مختلف به‌صورت بلوک‌های هم‌شکل طبقه‌بندی می‌شوند. اگر واضح‌تر بخواهیم تفاوت اصلی و عمده این نوع خاص از شبکه به‌هم پیوسته را با شبکه اینترنت عادی عنوان کنیم، باید به نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات اشاره کرد. این به آن معناست که اطلاعات ردوبدل شده در شبکه اینترنت عادی به‌صورت متمرکز در یک سرور اصلی ذخیره می‌شوند که توسط هکرها و نهادهای ذی‌ربط قابل‌دسترسی و ردیابی هستند.

این در حالی است که اطلاعات منتقل‌شده در شبکه بلاک‌چین امکان‌دسترسی، نفوذ و ردیابی را به هیچ نهاد یا فرد حقیقی و حقوقی نمی‌دهند. در واقع، بلاک‌چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به‌صورت همزمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می‌شود که می‌توان با بهره‌گیری از این پلت‌فرم باز، آزاد و در عین حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت.

contract-blockchain.jpg

اما ارتباط رمزارزها با فناوری بلاکچین چیست؟ حبیب الله اصغری، ریاست پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیرالدین طوسی به این پرسش پاسخ می‌دهد؛ پرسش مهمی که پاسخ آن ضمن بیان تفاوت رمزارزها با فناوری بلاکچین، اهمیت فناوری بلاکچین را نشان خواهد داد. فناوری که طبق پیش‌بینی مجمع جهانی اقتصاد تا سال ۲۰۲۵ ده درصد تولید ناخالص داخلی جهان بر روی آن ذخیره خواهد شد.

حبیب الله اصغری:

فناوری بلاکچین با رمزارزها درهم‌آمیخته است به گونه‌ای که امروزه وقتی صحبت از بلاکچین می‌شود، اذهان به سمت رمزارزها و بیت کوین‌ها هدایت می‌شود. برداشتی نادرست از واقعیت. فناوری بلاکچین مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و الگوریتم‌ها برای ایجاد نرم افزارهای توزیع شده است که این نرم افزار می‌تواند هر نوع کسب‌وکاری را در برگیرد. در واقع رمزارزها صرفا یک نرم افزار با هدف مشخص بر روی فناوری بلاکچین هستند که البته نخستین مصداق استفاده از فناوری بلاکچین نیز محسوب می‌شوند. بلاکچین چون با بیت کوین مطرح شد به اشتباه این تصور به‌وجود آمده است که بلاکچین یعنی بیت کوین. فناوری بلاکچین این امکان را فراهم می‌سازد که در صنایع مختلف، کاربردها و کسب‌وکارها را به‌صورت نرم افزارهای غیرمتمرکز پیاده‌سازی نمود و با حذف نهادهای واسط و متمرکز، از قابلیت‌های این فناوری به نحو احسن استفاده نمود. قابلیت‌هایی چون برقراری همیشگی سرویس، مقاومت بالا در مقابل هک و تخریب، عدم نیاز به اعتماد به نهادهای متمرکز و واسط، توسعه‌پذیری بالا و.... فناوری بلاکچین امروزه در کسب‌وکارهایی همچون سلامت و درمان، بیمه، توریسم، زنجیره‌های تامین، آموزش‌وپرورش و... کاربردهای فراوانی یافته است که هیچ ارتباطی نیز با رمزارزها ندارد. به طور خلاصه، ظهور رمزارزها به واسطه ابداع فناوری بلاکچین است. رمزارزها صرفا یک کاربرد بر روی بلاکچین می‌باشند و یکی از مصادیق استفاده از این فناوری محسوب می‌شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها