|
کدخبر: 314073

علت تقه زدن گیربکس اتومات و تعمیر آن

تقه زدن گیربکس نوع اتومات ازجمله مشکلات رایج خودروهای اتوماتیک داخلی و خارجی است. این مشکل از سمت تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک بیشتر گزارش می‌شود. تقه زدن گیربکس اتومات دلایل بسیاری دارد، برای تشخیص علت اصلی بروز این اتفاق باید خودرو توسط یک تعمیرکار مجرب و متخصص مورد بررسی قرار گیرد. شنیده شدن هرگونه صدای ضربه اضافی در گیربکس اتومات، نشان از وجود ایراد و مشکل فنی در آن است. اما علت رخداد این مشکل چیست؟ در ادامه این مطلب چند مورد از دلایل تقه زدن گیربکس را به‌طور کامل توضیح می دهیم.

مهم‌ترین دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک

قبل‌از تعمیر گیربکس اتومات اولین کاری که باید انجام دهید، تشخیص دلیل خرابی آن است. برای انجام این کار پیشنهاد می‌کنیم حتما به یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک معتبر مراجعه کنید. اما در کل بهتر است با رایج‌ترین دلایل بروز تقه زدن گیربکس اتوماتیک ابتدا آشنا شوید:

  • خرابی شیر رادیاتور گیربکس
  • بروز مشکل در سوپاپ‌ها و شیرهای الکترونیکی
  • کثیفی روغن گیربکس و فیلتر روغن
  • رانندگی غیر اصولی

خرابی شیر رادیاتور گیربکس

یکی از نکات مهمی که باید در مورد گیربکس‌های اتوماتیک به خاطر بسپارید، حساسیت بسیار بالای این گیربکس‌ها به حرارت است. در اثر اصطکاک ایجاد شده در بین قطعات در اغلب مواقع، قطعات ذوب شده و در نهایت باعث رقیق شدن روغن واسکازین می‌شود. کاهش غلظت روغن واسکازین، علت اصلی خرابی شیر رادیاتور گیربکس و افزایش حرارت آن است. با افزایش حرارت قطعات، عملکرد گیربکس دچار نقص شده و در نهایت صدای تقه زدن به گوش راننده می‌رسد. در کل گیربکس‌‌های اتومات باید در محیطی با دمای نسبتاً سرد نگهداری شوند تا بتوانند بیشترین بازدهی را داشته باشند.

مشکل در سوپاپ‌ها و شیرهای برقی

یکی دیگر از دلایل بسیار مهمی که قبل از مراجعه به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک باید آن را بررسی کنید، خرابی شیرهای الکترونیکی و سوپاپ‌ها است. درصورت وجود نقص در شیرهای الکترونیکی و سوپاپ‌ها، گیربکس تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. البته روغن گیربکس نیز در اثر عملکرد نادرست این قطعات خاصیت روان‌کنندگی خود را از دست داده و باعث ایجاد صدای تقه‌مانند در گیربکس می‌شود. ازجمله مواردی که در تعمیر گیربکس هیوندا بیشتر گزارش شده است، خرابی سوپاپ‌ها و شیرهای برقی است. این مشکل علاوه‌بر این مدل خودرو، در سایر خودروهای دنده اتومات داخلی و خارجی نیز به وجود می‌آید.

کثیفی روغن گیربکس اتومات و فیلتر روغن

روغن مخصوص واسکازین گیربکس‌های اتومات، نقش مهمی در عملکرد صحیح آن‌ها ایفا می‌کنند. به همین دلیل به‌محض فرسایش و افزایش علت این روغن، گیربکس اتومات دچار نقص فنی می‌شود. حتی در بسیاری از موارد به‌علت افت کیفیت روغن واسکازین، ممکن است قطعات داخلی گیربکس دچار فرسودگی و شکستگی شوند. یکی از نکاتی که در تعمیر گیربکس آزرا و انواع خودروهای خارجی و داخلی مشابه باید به آن توجه شود، تعویض به‌موقع روغن کثیف شده است. برای پیشگیری از خرابی احتمالی قطعات داخلی بهتر است به‌صورت منظم به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کرده و فرایند روغن‌کاری آن را انجام دهید. با کاهش خاصیت روان‌کنندگی روغن واسکازین، حرارت در داخل گیربکس نیز افزایش می‌یابد. کثیف شدن روغن گیربکس و فیلتر روغن آن، باعث می‌شود تا در طولانی‌مدت قطعاتی همچون سوپاپ‌ها، چرخ دنده‌ها و پمپ روغن دچار نقص فنی شوند.

بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس

بنابر پیشنهادات انواع تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک معتبر، بهترین زمان برای تعویض روغن گیربکس در خودروهای اتوماتیک بین 30 الی 60 هزار کیلومتر کارکرد است. در این بازه از کارکرد خودرو شما باید نیمی از روغن گیربکس آن را تعویض کنید. همچنین اگر در کارکردهای بالای 100 هزار کیلومتر، باید روغن گیربکس کلا توسط دستگاه ساکش تخلیه و تعویض شود. البته قبل از تعمیر گیربکس هیوندا به این نکته توجه داشته باشید که اگر استفاده زیادی از خودروی هیوندا ندارید، در کارکردهای بالای 70 هزارتا هم نیازی به تعویض روغن نخواهید داشت. اما برای پیشگیری از بروز خسارات مالی سنگین در خودروهای لوکسی مثل برند هیوندا، بهتر است در زمان مناسب روغن گیربکس آن را تعویض کنید.

رانندگی نادرست خودرو

هیچ چیزی به اندازه رانندگی نادرست نمی‌تواند به گیربکس اتوماتیک آسیب وارد کند! اولین و ساده‌ترین دلیل خرابی گیربکس اتومات و تقه زدن آن، رانندگی غیر اصولی است. آن دسته از رانندگانی که عمل تعویض دنده را در دور موتور استاندارد انجام نمی‌دهند، باعث می‌شوند تا گیربکس خودرو در طولانی مدت دچار مشکل شود. در حالت کلی وارد شدن هر گونه فشار ناگهانی به گیربکس باعث تقه خوردن آن می‌شود.

دلایل تقه زدن گیربکس‌های اتوماتیک در دنده عقب

شنیدن صدای تقه‌مانند در گیربکس در دنده عقب، یکی دیگر از مشکلات رایج در خودروهای اتوماتیک است. شنیده شدن هرگونه صدای ضربه در گیربکس‌های اتوماتیک، نشان از خرابی آن‌ها است. درصورت مشاهده این قبیل از مشکلات باید سریعاً به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید تا با هزینه بسیار کمی مشکل را برطرف کنید. در غیر این صورت باید هزینه‌های سنگینی را متحمل شوید. تمامی دلایلی که در مطالب بالا معرفی کردیم، پیش‌زمینه‌ای برای تقه زدن گیربکس‌های اتومات در دنده عقب هستند.

راهکارهای برطرف کردن صدای تقه در گیربکس اتوماتیک

قبل از تعمیر گیربکس اتومات توسط تعمیرکار، شما می‌توانید با استفاده از برخی راهکارهای ساده بدون پرداخت هزینه‌ای مشکل گیربکس را برطرف کنید. برای برطرف کردن صدای تقه در گیربکس اتومات باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • جدا کردن سر باتری و رها کردن خودرو به مدت 10 دقیقه در این وضعیت
  • قرار دادن دنده روی حالت N
  • تغییر دنده از روی حالت N به D
  • بعد از گذشت 2 ثانیه اقدامات فوق را به صورت رفت و برگشت تکرار کنید.
  • قرار دادن دنده روی حالت D و شروع به حرکت و در نهایت افزایش تدریجی سرعت خودرو
  • کاهش سرعت خودرو بعد از گذشت چند ثانیه و توقف آن

با انجام این کارها به‌ترتیب گفته شده، به احتمال زیاد مشکل تقه خوردن گیربکس برطرف شود. در غیر این صورت باید به تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید تا به‌صورت تخصصی عیب‌یابی انجام شده و اقدامات لازم صورت گیرد.

سؤالات متداول

  • آیا تقه زدن گیربکس نوع اتوماتیک طبیعی است؟ خیر، این مورد نشان‌دهنده وجود مشکل جدی در گیربکس است که باید سریعاً توسط یک متخصص مورد بررسی قرار گیرد.
  • چگونه مشکل گیربکس اتومات را سریعاً برطرف کنیم؟ برای این کار، باید به یک تعمیرگاه گیربکس اتومات معتبر مراجعه کنید.
  • تعمیر کردن گیربکس اتومات چقدر طول می‌کشد؟ در تعمیرگاه‌های معتبر، سرویس و تعمیر گیربکس اتومات در کمتر از 2 ساعت انجام می‌شود.

سخن پایانی

برای برطرف کردن مشکل صدای تقه در گیربکس اتومات، باید به تعمیرگاه معتبر و مورد اعتماد مراجعه کرد. تعمیرگاه‌ تخصصی هادیلو می‌توانند در کمترین زمان انواع گیربکس‌های اتوماتیک را عیب‌یابی کرده و آن را برطرف کنند. تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک هادیلو، با بیش از یک دهه سابقه فعالیت، امروزه جزو معتبرترین مراکز تخصصی تعمیر انواع گیربکس در ایران است. در این مرکز، تعمیر گیربکس آزرا و سایر خودروها با بهترین قیمت و تضمین کیفیت انجام می‌شود.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها