|
کدخبر: 285681 شروین اشیدری

روزگار خودرو دو محصول فیات برای واردات را بررسی می‌کند؛

دو خودروی ارزان اروپایی در راه ایران / دوران چینی سواری تمام شد؟

این روزها بحث واردات خودرو جدی شده و شاهد ورود محصولات جدید به کشور هستیم. یکی از خودروسازانی که می‌توان منتظر ورود محصولات آن باشیم فیات است.

اقتصاد دو خودروی ارزان اروپایی در راه ایران / دوران چینی سواری تمام شد؟

آن‌طور که به نظر می‌رسد دو خودروی فیات تیپو و ۵۰۰ به‌زودی توسط پارسیان موتور به کشور وارد خواهند شد. پیش‌ازاین نیز فیات ۵۰۰ در تعداد محدودی به کشور راه‌یافته بود و حال باید منتظر نسخه ۲۰۲۳ آن بود. در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی دو محصول انتخابی از فیات برای بازار ایران بپردازیم. با روزگار خودرو همراه باشید.

سرگذشت فیات تیپو و ۵۰۰

تیپو را شاید بتوان یکی از معروف‌ترین محصولات فیات ایتالیایی دانست. این خودرو در حقیقت یک محصول اقتصادی است که تولید آن از سال ۱۹۸۸ شروع شد و تا سال ۲۰۰ ادامه داشت. اما سپس تولید این خودرو متوقف شد و دوباره در سال ۲۰۱۵ شاهد رونمایی از نسخه جدید آن در استانبول ترکیه بودیم. ازآن‌پس تیپو با سرمایه‌گذاری مشترک کشور ترکیه با فیات ایتالیا به تولید رسید. لازم به ذکر است که تیپو در نسخه‌های سدان، استیشن و واگن به تولید می‌رسد.

اما درباره فیات ۵۰۰ باید گفت که با یک هاچ‌بک جمع‌وجور شهری مواجه هستیم؛ خودرویی که سابقه حضور در ایران را هم دارد. تولید این خودرو از سال ۱۹۵۷ شروع شد و به‌زودی فیات ۵۰۰ توانست با ظاهر خاص و جذاب خود به یک هاچ‌بک معروف و جذاب تبدیل شود.

 

طراحی

باوجوداینکه تیپو یک خودروی اقتصادی محسوب می‌شود اما فیات در بخش طراحی خارجی آن به‌خوبی عمل کرده است. در بخش جلو شاهد چراغ‌های کشیده‌ای هستیم که دی‌لایت‌ها هم در بالای آن قرار دارد. جلوپنجره و هم‌چنین اطراف مه‌شکن‌ها به رنگ مشکی طراحی‌شده که جذابیت خودرو را بیشتر می‌کند. در نمای کناری اما طراحی کاملاً ساده است و اینجا همان بخشی است که تا حدودی متوجه خواهید شد که با یک خودروی اقتصادی سروکار دارید. لازم به ذکر است که رینگ‌ها هم از نوع ۱۷ اینچی است. در بخش عقب اگر به چراغ‌ها نگاه کنید ظاهری شبیه حرف c را دارد و نکته قابل‌توجه دیگر در این بخش وجود ندارد. طراحی تیپو در نسخه هاچ‌بک تا حدی زیباتر است اما آنچه ایرانی‌ها باید منتظر آن باشند همین نسخه سدان است.

صحبت درباره طراحی فیات ۵۰۰ هم خالی از لطف نیست. با نگاهی به‌ظاهر آنچه در بخش جلو و چه عقب شاهد احیای یک خودروی کوچک و نوستالژیک است. فیات این خودرو را که متعلق به دهه ۵۰ است دوباره به‌روز و روانه بازار کرد. چراغ‌های جدا از هم در بخش جلو یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طراحی این خودرو است. به‌طورکلی می‌توان گفت اگر از عاشقان خودروهای هاچ‌بک باشید قطعاً این محصول می‌تواند نظر شمارا به خود جلب کند.

تیپو۶

تیپو۳

جدید۱

فیات۵۰۰-۲

مشخصات فنی

فیات تیپو در بازارهای جهانی با پیشرانه‌های مختلف بنزینی، دیزل و هیبریدی عرضه می‌شود که قاعدتاً نسخه بنزینی آن به ایران راه خواهد یافت. در نسخه‌های بنزینی شاهد یک پیشرانه توربو و دو پیشرانه تنفس طبیعی هستیم. پیشرانه ۱.۴ لیتری تنفس طبیعی توان تولید ۹۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۲۷ نیوتن. متر را دارد. نسخه توربو از همین پیشرانه هم وجود دارد که می‌تواند حداکثر توان ۱۲۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن. متر را تولید کند. یک پیشرانه دیگر از نوع ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی هم وجود دارد که ۱۰۸ اسب بخار توان و ۱۵۲ نیوتن. متر گشتاور را ارائه می‌دهد. این پیشرانه را شاید بتوان محتمل‌ترین گزینه برای بازار ایران دانست که مجهز به یک جعبه‌دنده ۶ سرعت اتوماتیک است.

فیات ۵۰۰ با دو پیشرانه ۱.۲ لیتری و ۱.۴ لیتری تولیدشده است. پیشرانه‌ای که احتمال ورود آن به ایران وجود دارد همان مدل ۱.۲ لیتری است که توان تولید ۶۹ اسب‌بخار و ۱۰۲ نیوتن. متر گشتاور را دارد. گیربکس این خودرو نیز احتمالاً از نوع ۵ سرعت اتوماتیک خواهد بود.

امکانات رفاهی

با توجه به این‌که در مورد فیات تیپو با یک خودروی اقتصادی مواجه هستیم نمی‌توان انتظار یک کابین خاص و لوکس را از آن داشت. طراحی کابین این خودرو تا حد زیاد ساده است اما در کنار آن شاهد استفاده از مواد باکیفیت هستیم. ازجمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به سیستم تهویه اتوماتیک دوال، گرمکن صندلی‌های جلو، مانیتور لمسی، سنسور پارک و دوربین دید عقب، ۶ ایربگ و سیستم استارت استاپ اشاره کرد.

در مورد فیات ۵۰۰ هم باید گفت باوجوداینکه با یک خودروی هاچ‌بک جمع‌وجور مواجه هستیم اما فضای داخل کابین آنچنان هم کوچک نیست. ضمن این‌که طراحی کابین به‌گونه‌ای است که در عین سادگی به‌شدت جذاب به نظر می‌رسد. این خودرو در بخش امکانات رفاهی به آپشن‌های نظیر مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، سانروف و سنسور عقب مجهز است.

تیپو۲

فیات۵۰۰-۳

سخن پایانی

قیمت فیات تیپو در محدود ۱۶ الی ۲۰ هزار یورو قرار دارد. اگر بخواهیم کف قیمت این خودرو را به پول ایران حساب کنیم به مبلغی در حدود ۷۰۰ میلیون تومان خواهیم رسید. در مورد فیات ۵۰۰ هم قیمت آن در محدود ۱۵ هزار یورو قرار دارد که حدود ۶۶۰ میلیون تومان خواهد شد. البته تمامی این اعداد به‌صورت تخمینی است و باید منتظر ورود این محصول به کشور و کشف قیمت آن در بورس باشیم. آنچه مشخص است با توجه به سابقه خوب برند فیات در ایران و اروپایی بودن آن احتمال استقبال از محصولات آن به‌شدت بالا است.

  • بازنشسته ارسالی در

    وارد ایران شوند با این پول ملی بی ارزش تا دو میلیارد میبریدش خوش بین نیستیم همیشه از دولتیها بد بین هستیم حقیقتا چون تا حالا کار خیری که به سود مردم باشد انجام ندادن

  • ناشناس ارسالی در

    مردم اگرخانه ندارندبروندتا دیرنشده اطراف شهرها باسندجعلی خانه بسازند

ارسال نظر