|
کدخبر: 199364

سقوط قیمت خودروهای خارجی چقدر جدی است؟

ارائه طرحی برای آزادسازی دوباره واردات خودرو از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی باعث شده تا روند صعودی قیمت انواع خودرو در بازار کاملا متوقف و در مورد خودروهای خارجی نزولی شود.

اقتصاد سقوط قیمت خودروهای خارجی چقدر جدی است؟

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو دیروز گفت: با واردات خودرو، شاهد افت قابل توجه قیمت خودرو‌های خارجی در بازار خواهیم بود.

وی گفت: تصویب اولیه طرح واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در ازای صادرات این کالا و یا با استفاده از ارز با منشا خارجی توسط همه اشخاص حقیقی و حقوقی بسیار طرح مطلوبی است.

به گفته وی از اواسط هفته قبل کاهش بهای خودروهای خارجی در بازار آغاز شده و اگر این طرح به تصویب نهایی برسد شاهد افت ۵۰ درصدی قیمت ها در بازار خواهیم بود. وی گفت: تنها مشکل این طرح، تعیین سقف محدود برای واردات خودرو از سوی شورای رقابت است که می توان اثر بخشی این طرح در بازار را کم کند.دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: امیدواریم این طرح اصلاح و بازار خودرو با یک فرمول ریاضی منطقی تنظیم شود. این فرمول با انطباق میزان واردات بر اساس میزان تولید داخل انجام به دست می آید، یعنی باید برنامه ۱۴۰۴ را مرجع قرار داد بطور مثال بگوییم ۱۰ درصد از میزان کل تولید خودرو در کشور به واردات اختصاص یابد.دادفر ادامه داد: تنظیم بازار خودرو باید به نحوی باشد که دهک ۳ تا ۸ بتواند با ۳۰ درصد ذخیره ۲ سال از درآمدش یک خودرو متوسط اقتصادی را به راحتی تهیه کند و البته این کار حاکمیت است و دخالت مابقی دستگاه‌ها سبب برهم خوردن نظم بازار خواهد شد.

وی با بیان اینکه با اجرای این طرح قیمت خودرو وارداتی فاصله‌ای معقول با قیمت خودرو داخلی پیدا خواهد کرد گفت: در این شرایط، خودرو ساز داخلی نیز می‌تواند تلاش کند نهضت مدیریت هزینه را درپیش گرفته و هزینه تمام شده را کاهش دهد و البته بازار رقابتی ایجاد خواهد شد به نحوی که مشتری قدرت انتخاب خواهد داشت. وی افزود: راهکار دیگر ساماندهی بازار خودرو این است که دولت تعرفه واردات مواد اولیه، قطعات و یا تجهیزاتی که در زنجیره تولید خودرو سازی مصرف می‌شود را صفر کند که این موضوع می‌تواند ۳۵ تا ۴۰ درصد قیمت هم اکنون خودرو را در بازار کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه سهم دو شرکت خودرو ساز سایپا و ایران خودرو از بازار ۹۳ درصد است گفت: این سهم باید کمتر شود، اما نه با دستور قانونی، زیرا دخالت در اقتصاد سبب آشفتگی بازار می‌شود، اما در حال حاضر با ورود آرام برخی تولید کنندگان به بازار این انحصار کم کم شکسته خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص شکل گیری مجدد شرکت‌های کلاهبردار که پس از دریافت هزینه، خودرو را تحویل نداده اند گفت: مردم باید بدانند که نباید در هیچ شرایطی خودرو داخلی و یا خارجی را پیش خرید کنند در این شرایط مصرف کننده خودش باید مواظب باشد، زیرا در سه سال گذشته ۱۴ تا ۱۵ هزار پرونده قضایی در کشور ایجاد شد که بخشی از آن مربوط به کلاهبرداری و برخی نیز به دلیل تصمیمات شبانه و امضاء‌های طلایی در دولت گذشته بود.

در چنین شرایطی گروه صنعتی ایران خودرو بیست و دومین مرحله فروش فوق‌العاده محصولات خود را با عرضه سه محصول پرمتقاضی از فردا (یکشنبه بیست و یکم شهریور) به مدت سه روز اجرا می‌کند.

در این مرحله از فروش فوق‌العاده، سه محصول پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای، پارس TU۵ و پارس بنزینی عرضه می‌شود و مشتریان نهایی چهارشنبه ۲۴ شهریور از طریق قرعه کشی با حضور نمایندگان نهاد‌های نظارتی انتخاب خواهند شد.مراسم قرعه کشی، ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به صورت مستقیم از پایگاه اینترنتی ایران خودرو به نشانی ikco.irو همچنین صفحه ایران خودرو در آپارات به نشانی ikco_irپخش خواهد شد.متقاضیان می‌توانند از فردا تا پایان روز سه‌شنبه با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو به نشانی esale.ikco. ir نسبت به ثبت نام اولیه اقدام کنند. با این حال خبرگزاری تسنیم دیروز اعلام کرد: خودروسازان همچنان در برابر مصوبه جدید شورای رقابت برای سهیم‌شدن خریدار در منافع پیش فروش خودرو مقاومت می کنند.

منبع: روزنامه اطلاعات

ارسال نظر