|
کدخبر: 192784

کونتاچ از کجا آمد؟ / اسطوره لامبورگینی را بشناسید

از زمان نشر تیزرهای لامبورگینی کونتاچ جدید تا معرفی آن، چند روز طوفانی گذشت.

خودرو کونتاچ از کجا آمد؟ / اسطوره لامبورگینی را بشناسید

ایتالیایی‌ها چند روز پیش خبر از بازگشت این اسطوره داده‌اند و طرفداران خود را کاملاً هیجان‌زده کردند. حالا که افسانه بازگشته، چرا نگاهی به معنی و تاریخچه نام کونتاچ (کانتاش، کونتاش یا کانتاچ) نیندازیم؟ بهتر است با تلفظ دقیق نام کونتاچ نیز آشنا شویم.

اولین نکته اینکه نام کونتاچ از گاوهای مبارز مشهور که در محصولات لامبورگینی از نام آن‌ها استفاده شده گرفته نشده است. این خودروساز از این نام ها به خاطر علامت زودیاک فروچیو لامبورگینی و هماهنگی شخصیت گاوهای مبارز با ویژگی‌های خود لامبورگینی استفاده کرده است. از جمله این خودروهای مشهور می‌توان به میورا، دیابلو، اوراکان و آونتادور اشاره کرد.

کونتاچ۲

البته استثناهایی نیز وجود دارد. نام هایی همچون سستو المنتو و کونتاچ از این شیوه نام‌گذاری سنتی لامبورگینی پیروی نمی‌کنند.

کونتاچ در واقع نامی متعلق به زبان پیمونتی است که یک لهجه ایتالیایی مورد استفاده از شمال غرب این کشور می‌باشد. با استفاده از الفبای شنیداری بین‌المللی می‌توان گفت تلفظ نام کونتاچ به‌صورت [kuŋˈtaʧ] می‌باشد.

ترجمه تحت‌اللفظی این نام به معنی “سرایت و واگیری” خواهد بود اما همانند بسیاری از کلمات، معنی کونتاچ چیز دیگری است. کونتاچ به معنی فریادی از سر شگفتی در مقابل چیزی خارق‌العاده است.

اما داستان استفاده از نام کونتاچ روی محصول لامبورگینی با مارچلو گاندینی شروع می‌شود، کسی که اولین پروتوتایپ برای برتونه را طراحی کرد. از آنجایی که تیم گاندینی این خودرو را آماده حضور در نمایشگاه ژنو ۱۹۷۱ می‌کرد، ساعات کاری کارکنان از صبح تا شب طول می‌کشید و یکی از اعضای تیم که از منطقه پیمونتس بود و فقط با لهجه پیمونتی صحبت می‌کرد معمولاً کلمه کونتاچ را بکار می‌برد.

کونتاچ۳

اما تاریخچه نام کونتاچ به سال ۱۶۳۰ و طاعونی بازمی‌گردد که شهر تورین را در بر گرفت. از ریشه‌های این نام برای هشدار واگیری این بیماری استفاده شده است.

قطعاً این ریشه خوشایندی برای یکی از مشهورترین نام های استفاده شده روی سوپرکار لامبورگینی نیست اما به‌هرحال لامبورگینی کونتاچ جزو خاطره‌انگیزترین محصولات تاریخ می‌باشد

منبع: پدال

ارسال نظر