|
کدخبر: 192739

یک اتفاق هولناک، تغییر ساعتی قیمت خودرو!

با صراحت می توان گفت که بازار خودرو ایران ، بازاری بی ثبات و فارغ از هرگونه نظارت دستگاه های اجرایی است. چرا که اگر دستگاه های ذی ربط، نظارت کافی به بازار خودرو داشتند و برای هر خودرو، کف و سقف قیمت تعیین می کردند، اوضاع بازار به این شکل نبود.

خودرو یک اتفاق هولناک، تغییر ساعتی قیمت خودرو!

مدت ها است که بازار خودرو ایران دچار التهابی شدید شده است. تحریم های خارجی از یک طرف و نداشتن کفایت دستگاه های ذی ربط در کنترل بازار از طرفی دیگر، باعث شده است که تعیین قیمت خودرو توسط سرمایه داران این بازار صورت گیرد. سرمایه دارانی قدرتمند که می توانند، در عرض یک روز قیمت خودرو را در بازار، میلیون ها تومان افزایش و یا کاهش دهند.

تغییر قیمت‌ها ساعتی است

به طور مثال، نگارنده این مطلب در زمان به روزرسانی لیست قیمت خودرو، هنگام استعلام قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۰، با میانگین قیمت حدود ۲۴۳ تا ۲۴۴ میلیون تومان مواجه شد. اما دو ساعت بعد، میانگین قیمت این خودرو به ۲۵۰ میلیون تومان رسید.

دیگر خودرویی که می‌توان مثال زد، بهمن فیدلیتی است. قیمت نسخه پنج نفره این خودرو هنگام به روزرسانی جدول قیمت‌ها در بیت ران، ۹۸۰ میلیون تومان بود. اما دو ساعت بعد به یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان رسید.

سود سرمایه دار، ضرر خریدار، برد دلال

طبیعتا یک سرمایه دار با انبوهی از خودروهای احتکار شده، مستقیما وارد چرخه عرضه خودرو به بازار و فروش آن نمی‌شود. بلکه بازیگران این حوزه، دلال‌ها و دفاتر فروش هستند که با دریافت کمیسیون متناسب با قیمت خودرو، به عرضه و فروش خودرو در بازار می‌پردازند.

سرمایه دار و دلال، به خاطر حذف سود و کاهش ضرر، به هر طریقی در بازار التهاب ایجاد می‌کنند. اعلام قیمت‌های روزانه کاذب از طریق پیج‌های اینستاگرامی و یا ایجاد آگهی دروغین در سایت‌های فروش خودرو، تبدیل به ساده‌ترین راه برای افزایش التهاب در بازار خودرو است.

اقدام تعزیرات و دستگا ه‌های ذی ربط، تنها راه نجات بازار خودرو

تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های ذی ربط، با ورود به بازار خودرو و کنترل قیمت ها، می‌توانند امیدی برای مصرف کنندگان واقعی خودرو باشند. تنها راه نجات بازار خودرو از دست دلال ها، تعیین حداقل و حداکثر قیمت یک خودرو در بازار است. اگر حاشیه سود در بازار خودرو به حداقل برسد، قیمت خودرو به شدت کاهش خواهد یافت. از طرفی دیگر، توان مردم برای خرید خودرو افزایش خواهد یافت.

 

منبع: بیت ران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها