|
کدخبر: 185633

وانت جدید در راه بازار ایران + جزئیات

چند وقتی بود که زمزمه‌های تولید وانت آریسان جدید شنیده می‌شد و حالا ایران‌خودرو رسماً اعلام کرده است که به‌زودی تولید انبوه این وانت جدید را آغاز خواهد کرد.

 اصلی‌ترین ویژگی این خودرو که فعلاً با نام آریسان ۲ شناخته می‌شود، تجهیز به پیشرانۀ ۱.۸ لیتری XU7 پلاس است. این نسخۀ ارتقاءیافته‌ای از همان پیشرانۀ پژو ۴۰۵ GLX است که حالا حدود ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این یعنی موتور آریسان ۲ حدود ۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۷ نیوتن متر گشتاور بیشتری نسبت به پیشرانه OHVG II کنونی که در اصل متعلق به پیکان است خواهد داشت.

نکتۀ مهم در مورد تغییر پیشرانۀ آریسان اما این است که موتور XU7 به شکل عرضی نصب می‌شود و به‌صورت محرک جلو مورداستفاده قرار می‌گیرد درحالی‌که موتور OHVG II طولی بوده و نیروی خود را به چرخ‌های عقب می‌فرستد. به همین دلیل، آریسان ۲ مثل پراید ۱۵۱ به وانتی دیفرانسیل جلو تبدیل خواهد شد؛ بنابراین، هرچند شاید جایگزینی پیشرانۀ قدیمی آریسان با موتور جدیدتر XU7 اقدام مثبتی باشد اما برای یک وانت، انتقال قدرت دیفرانسیل عقب بسیار مناسب‌تر است و انتقال نیرو به چرخ‌های جلو در آریسان ۲ تصمیم جالبی به نظر نمی‌رسد.

البته در دنیا وانت‌های کوچک محرک جلویی ساخته می‌شوند که جدیدترین آن‌ها فورد ماوریک است اما پیکاپ‌های بزرگ‌تر همگی به‌صورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک هستند. درهرحال، باید منتظر تولید و عرضه آریسان ۲ باشیم تا ببینیم این تغییر بزرگ در نوع انتقال قدرت چه تأثیری در توانایی حمل بار آن خواهد گذاشت. البته به گفته مدیران پروژه آریسان جدید، ظرفیت بار مجاز این وانت همچنان مثل نسخه کنونی ۶۰۰ کیلوگرم خواهد بود اما حداکثر تحمل آن به یک تن رسیده که با توجه به تغییر شیوه انتقال قدرت ادعای عجیبی به نظر می‌رسد.

پیشرانۀ XU7 پلاس هم مثل OHVG II کنونی به‌صورت استاندارد دوگانه‌سوز خواهد بود و بنابراین آریسان ۲ هم همچنان به‌صورت دوگانه‌سوز عرضه خواهد شد. در مخازن CNG و بنزین این وانت جدید اما تغییراتی صورت گرفته است زیرا درحالی‌که ظرفیت مخزن گاز آریسان قبلی ۷۰ لیتر و باک بنزین آن ۵۲ لیتری بود، در نسخۀ جدید ظرفیت گاز به ۷۵ لیتر افزایش و ظرفیت باک بنزین به ۴۰ لیتر کاهش یافته است. یکی از مشکلات آریسان کنونی محل نامناسب نصب چرخ زاپاس در پشت صندلی شاگرد است که فضا و تنظیمات این صندلی را محدود می‌کند اما در آریسان ۲ زاپاس به زیر بدنه منتقل می‌شود تا این مشکل برطرف گردد.

به گفته ایران‌خودرو، آریسان ۲ از لحاظ کیفیت هم بهبود پیدا خواهد کرد و سه ستاره کیفی را دریافت می‌کند. فعلاً اما مشخص نیست که با عرضه آریسان ۲ تولید نسخه قبلی همچنان ادامه خواهد یافت یا این نسخه جدید جایگزین آریسان کنونی می‌شود.

منبع: پدال
  • حامد ارسالی در

    حیف پول که آدم بده این آشغال ها را بخره

  • عباس ارسالی در

    مشکل اریسان جلو بندی پیکانه که اصلا با این اتاق پزو جور نیست بحال چند یار تنظیم فرمون رفتم باز هم مشکل داره ار صد کیلومتر به بالا کنترل چندانی نداره به نظر من مشکل موتور نیست همین موتور پیکان اگرچه ضعیف تر از پژوهه اما واشر سرسیلدر خراب نمیکنه ایرانخودرو باید فکری به حال سیستم تعلیق و جلوبندی این ماشین بکنه با نصب موتور پژو با این سیستم تعلیق و با این جلوبندی موجب تصادف و واژگونی میشه

  • ایران ارسالی در

    آریسان ۲ چه مسخره بازیست ؟ جمع کنید این آت و آشغالها را !
    با خودروسازی های آلمان یک قرار داد ببندید و تکنولوزی ساخت دو نوع وانت سبک و سنگین را در ایران وارد و تولید کنید . مردم را از بدبختی و نکبت حمل و نقل بار نجات بدهید .
    آلان پراید وانت دارم سیصد کیلو بار را نمی تواند با حفظ ظاهر و ایمنی حمل کند .‌نیسان وانت هم که کلا کلنگ است و هیچ امنیت ندارد .

  • Hasan Hasan ارسالی در

    دست از سر موتور بردارین.استحکام شاسی رو درستش کنین.از وسط نشکنه

  • ناشناس ارسالی در

    ضعف بزرگ این خودرو یکی بلبربنگ چرخ عقبشه که ضعیفه دوم جلوبندی واقعا افتضاحشه

  • رامین ارسالی در

    ایران برداشته اردی رو وانت درست کرده .< br /> افتخار هم میکنه .واقعا که 😂😂😂

  • ناشناس ارسالی در

    کدام وانتی در دنیا وجود دارد که روی محور جلو حرکت کند؟؟؟

  • ما شناس ارسالی در

    نمی دونم چرا ایران خودرو رفته رفته کیفیت پایین می‌بره ما یه وانت پیکان داشتیم حد ود 1.8 تن بار می زدیم هیچی عوض نمی شد حا لا آریسان خریدیم وقتی به 700 کیلو میرسه بوش هاش می‌شکنه😂😂 تو را خدا یه چیز جدید بسازید

  • یدالله ارسالی در

    دهنت سرویس از رو نمیری از زیر برو . زشته بقران کشورای دیگه مسخرمون میکنن این چیه از کجا در امده. اریسان خودش چیه این دیگه چی باشه اسباب بازی درست میکنی رو دستتون نیست شما 20 سال دیگه همه ماشین پردنده دارن شما دنا وانت درست کردن

  • فربد ارسالی در

    خر همون خره فقط پالونش عوض شده😁

  • ن ارسالی در

    این دیگه چه اژدهاییه میخواین بدین بیرون؟ همون پیکان وانت و تولید میکردین بهتر نبو د؟من کاملا شمارو درک میکنم مثلا میخواین محصول باکیفیت و جدید درست کنین ولی یه عد ه بیسواد دور هم جمع شدین مثلا به اسم مهن دس خروبااسب تشخیص نمیدین..آخه کجای دنیا وانت محور جلو میشه

ارسال نظر