|
کدخبر: 185113 رویا رئیسی

اختصاصی گسترش نیوز:

چرا در آینده نیازمند خودروهای خودران هستیم؟

امنیت ارمغان خودروهای خودران برای ما خواهد بود و تصادفات ترافیکی، مرگ‌ومیر، مصدومیت‌ها و هزینه‌های ناشی از اشتباهات انسانی کاهش خواهد یافت. با خودروهای خودران آسایش و رفاه بیشتری خواهید داشت.

خودرو چرا در آینده نیازمند خودروهای خودران هستیم؟

فناوری در زندگی بشر حسابی برای خودش جا باز کرده است و احتمالاً در آینده زندگی بدون فناوری معنا نداشته باشد. انسان آینده شغلش طراحی، ساخت و کنترل وسایل هوشمندی هست که جای انسان کار می‌کنند. صنعت حمل‌ونقل هم رفته‌رفته به این سمت حرکت کرده است و رویای حرکت خودرو بدون راننده به حقیقت پیوسته است. رویایی که آمار وحشتناک تلفات انسانی، تصادفات جاده‌ای، ترافیک، قانون‌گریزی را پایان می‌دهد. اگر علاقه‌مند به خودروها و کامیون‌های خودران هستید تا پایان این گزارش همراه ما باشید.

خودروهای خودران در حقیقت همانند خودروهای سنتی نیاز انسان در حوزه ترابری را بر طرف می‌کند. انسان‌ها مبدأ و مقصد را برای این خودروها مشخص می‌کنند. این خودروها در مسیر، موانع اطراف خود را با استفاده از رادار، لیدار، جی‌پی‌اس و بینایی رایانه‌ای احساس می‌کنند. خودروهای خودران با ورودی‌های حسی نقشه داخلی خود را به روز می‌کنند. شرکت‌هایی مثل آئودی، BMW، فورد، گوگل، جنرال موتورز، تسلا، فولکس‌واگن و ولوو مشغول توسعه و آزمایش‌های بیشتر در این حوزه هستند و نمونه‌هایی را نیز تولید کرده‌اند.

عملکرد خودروهای خودران

شرکت‌های تولیدکننده خودروهای خودران با استفاده از هوش مصنوعی داده‌های محیطی در اختیار خودرو قرار می‌دهند. این داده‌ها همراه با فناوری یادگیری ماشین (ML) و شبکه‌های عصبی (neural networks) سیستمی را آماده می‌کنند که به صورت خودمختار رانندگی می‌کند.

مزایای استفاده از خودروهای خودران

متأسفانه بیش از ۹۰ درصد از تصادفات جاده‌ای به خاطر اشتباه‌های انسانی هست. خودروهای خودران حتماً این آمار را کاهش خواهند داد و زندگی آرام تری را برای ما رقم خواهند زد.

امنیت ارمغان خودروهای خودران برای ما خواهد بود و تصادفات ترافیکی، مرگ‌ومیر، مصدومیت‌ها و هزینه‌های ناشی از اشتباهات انسانی کاهش خواهد یافت. با خودروهای خودران آسایش و رفاه بیشتری خواهید داشت، به این دلیل که از رانندگی و دشواری‌های مسیریابی خلاص می‌شوید و در نتیجه زمانی را که برای رانندگی می‌گذارید، به استراحت یا کار اختصاص خواهید داد.

همراه با تکنولوژی خودروهای خودران شاهد افزایش سرعت مجاز، رانندگی روان‌تر، افزایش ظرفیت جاده‌ها و کاهش حجم ترافیک خواهیم بود.

فضای پارک خودروها معضل همیشگی راننده‌ها هست که با خودروهای خودران در فضاهای کوچک و سخت به راحتی پارک خواهید کرد و سیستم‌های هوشمند جا پارک‌های سیستمی را برای شما پیدا خواهند کرد.

خودرو خودران

چالش‌های خودروهای خودران برای جامعه

اگرچه تا ورود رسمی خودروهای خودران به بازار برای عموم فاصله داریم اما باید درباره چالش‌های این صنعت صحبت کنیم تا شاید در آینده با رفع این چالش‌ها شاهد عملکرد بهتری باشیم.

لیدار و رادار

لیدار سیستمی گران‌قیمت در خودروهای خودران هست که توازن بین محدوده یابی و راه‌حل برای عملکرد نهایی ایجاد می‌کند. نکته مهم این هست که آیا سیستم لیدارها با یکدیگر تداخل خواهند کرد؟ این تداخل هرج‌ومرج بیشتر در شهر ایجاد نخواهد کرد؟

شرایط آب و هوایی

میزان تأثیر شرایط آب و هوایی بر عملکرد این خودروها موضوع مهمی هست که باید مورد بررسی باشد. به طور مثال در زمان برف شدید که برف جاده و تابلوها را پوشانده است، این خودروها چگونه عمل خواهند کرد؟

شرایط ترافیکی و قوانین

خودروهای خودران در کوچه و خیابان‌های فرعی که ممکن در آن‌ها عملیات‌های خانه‌ سازی، آب و فاضلاب و... باشد، چگونه عمل خواهند کرد؟ در کشورهایی که شاهد تغییر مداوم کوچه و خیابان‌ها هستیم، این خودروها دچار مشکل نخواهند شد؟ نقشه‌های بروز شده برای این خودروها کافی خواهد بود؟

مسئولیت تصادف

همان‌گونه که در نمونه خودروهای خودران تسلا نیز دیده‌ایم. امکان تصادف در این خودروها هم وجود دارد. سؤال مهم این هست که در صورت بروز تصادف چه کسی مسئول هست؟ در خودروهای خودران جدید هیچ انسانی وجود ندارد.

معرفی خودروهای خودران موجود

تا به امروز خودروسازان مطرح دنیا از چند خودروی خودران رونمایی کرده‌اند که به بررسی این خودروها می‌پردازیم.

در این بخش لازم به ذکر هست که از دهه ۲۰ میلادی شاهد ایده پردازی در خصوص خودروهای خودران بودیم که بعد از ۳۰ سال در دهه ۵۰ میلادی آزمایش‌های امیدوارکننده‌ای انجام شد. این آزمایش‌ها بر اساس سال‌هایی که انجام شد، به شرح زیر هست.

اعجوبه آمریکایی

سال ۱۹۲۵ کمپانی «کنترل رادیویی هودینا»، خودرویی به نام «اعجوبه آمریکایی» را معرفی کرد که از طریق امواج رادیویی و از راه دور کنترل می‌شد. در حقیقت این اعجوبه یک چَندلِر ۱۹۲۶ (۱۹۲۶ Chandler) و مجهز به آنتن بود که توسط فردی در ماشین پشتی کنترل می‌شد.

شبح اتوماتیک

در سال ۱۹۲۶، کمپانی هودینا خودرویی به نام «شبح اتوماتیک» (Phantom Auto) تولید کرد که با سیستم اعجوبه آمریکایی کار می‌کرد.

دهه ۸۰ دوران اوج‌گیری خودروهای خودران

در دهه ۸۰ میلادی مرسدس بنز بعد از تحقیقات فراوان به صورت جدی وارد عرصه خودروهای خودران شد.

در سال ۲۰۱۳، کمپانی ویس‌لَب (VisLab)، خودرویی به نام BRAiVE را رونمایی کرد که در خیابان‌های پر پیچ‌وخم و پرترافیک، به خوبی تردد می‌کرد.

تسلا و ماشین‌های خودران

ایده سیستم اتوپایلوت (خلبان اتوماتیک/Autopilot) برای ماشین‌های سواری، در سال ۲۰۱۳ توسط ایلان ماسک، صاحب برند تسلا ارائه شد، او در این خصوص گفت: « داشتن گزینه خلبان اتوماتیک در هواپیماها خوب است. ماشین‌ها هم باید این گزینه را داشته باشند.»

در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶، خودروهای تسلا سخت‌افزاری داشتند که به این سیستم مجهز بود. سخت‌افزار خودروهای تسلا HW۱ نام دارد. ایلان ماسک مدعی بود که تا سال ۲۰۱۸ خودروهای تمام خودران خود را وارد بازار خواهد کرد.

تویوتا RAV۴ مدل ۲۰۱۹

خودرو تویوتا مدل RAV۴ با سنسور تشخیص امنیت یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین خودروهای خودران است که سیستم پیشگیری از تصادف Safety Sense ۲.۰، تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، ترمز اضطراری، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی جاده‌ها و مسیریابی به کمک خطوط جاده دارد.

تویوتا

تسلا مدل X محصول ۲۰۱۹

خودروی الکترونیکی تسلا مدل X فناوری‌های چشم‌گیری دارد که توسط چهار دوربین و شبکه‌ای از ۱۲ سنسور کنترل می‌شود. این خودرو ویژگی‌هایی بی‌نظیر مثل هشدار برخورد از کناره‌ها و ترمز اضطراری خودکار را دارد. نکته جالب این هست که این سیستم هوشمند قابل ارتقا است و با ارتقا آن می‌توانید ویژگی‌هایی مانند حفظ و کنترل ترافیک و پارک خودکار را نیز داشته باشید.

تسلا

ژیپنگ P۵؛ اولین خودرو چینی مجهز به لیدار و فناوری خودران

در حالی ژیپنگ خودرو خودران P۵ خود را رونمایی کرد که این خودرو از ۱۲ حسگر اولتراسونیک و ۱۳ دوربین باکیفیت بهره‌مند است. شعاع حرکتی‌ این خودرو حدوداً ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود. سازندگان این خودرو مدعی هستند که P۵ اولین خودرو الکتریکی با فناوری رانندگی خودران است که در سطح شهر نیز کار خواهد کرد.

روبوتاکسی خودران آمازون

کمپانی "زوکس"(Zoox) متعلق به شرکت "آمازون"(Amazon) از روبوتاکسی خودران رونمایی کرده است که در حقیقت یک وسیله نقلیه کوچک چهارچرخ دو جهته و فاقد فرمان است. این روبوتاکسی ۳.۶۳ متر طول دارد که کوچک‌ترین خودرو در صنعت خودروسازی است. چهار مسافر امکان نشستن در مقابل یکدیگر را داخل این وسیله دارند.

آمازون

کامیون‌های خودران و تحول در صنعت دنیا

در کنار خودروهای خودران صحبت از کامیون‌های خودران نیز شده است که با کمک این کامیون‌ ها تحول عظیمی در صنعت دنیا رقم خواهد خورد.

کامیون خودران بوگاتی

این کامیون هنوز در حد طرح هست اما پرداخته به آن خالی از لطف نیست. هدف از طراحی این کامیون حمل بارهای عظیم هست. در این کامیون جایی برای حضور انسان وجود ندارد و تنها واحد هوش مصنوعی یا باتری‌ ها در کابین اصلی جای خواهند گرفت.

بوگاتی

کامیون خودران ولوو وِرا

کامیون خودران و بدون کابین ولوو وِرا اولین مأموریت خود را برای حمل کانتینر در سوئد دریافت کرد. کامیون خودران وِرا این امکان را دارد که با استفاده از مرکز کنترل بی‌سیم با سایر کامیون‌های مشابه ارتباط برقرار می‌کند، در نتیجه باعث بهینه‌سازی جریان ترافیک می‌شود.

ولوو

کامیون الکتریکی تسلا

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در سال ۱۳۹۶ از کامیون خودران خود رونمایی کرد اما هنوز این خودروی خودران سنگین در بازار عرضه نشده است. ماسک مدعی است که اگر تریلری به وزن ۳۶ تن به Semi متصل شود، ۲۰ ثانیه بعد این کامیون الکتریکی از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد. این کامیون به تنهایی با هر بار شارژ تا شعاع ۸۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند. نکته جالب این هست که بر اساس ادعای ماسک در مدت‌زمان سی دقیقه باتری‌های Semi برای مسافت ۶۴۰ کیلومتری شارژ می‌شود. البته ایلان ماسک به تازگی اعلام کرده است که تسلا سمی احتمالاً امسال عرضه نشود.

کامیون خودران اسکانیا AXL

در این کامیون خودران ماژول هوشمند و جدید در جلو، جایگزین کابین سنتی شده است. AXL سیستم محرکه تمام برقی ندارد و از پیشرانه‌ی احتراق داخلی استفاده می‌کند که از سوخت‌های تجدیدپذیر بهره برده است. به صورت کلی معادن و فضاهای بزرگ ساخت‌وساز، محلی مناسب برای کامیون‌های خودران هستند.

اسکانیا_کامیون

کامیون خودکار مرسدس بنز Future Truck ۲۰۲۵

این کامیون به «کامیون آینده ۲۰۲۵» معروف است که هدف اصلی کمپانی بنز از اجرای این طرح، جلوگیری از آسیب دیدن سالانه هزاران نفر بر اثر تصادفات جاده‌ای است. این کامیون سیستم هوشمند رانندگی دارد که به راننده فرصت استراحت می‌دهد. زمانی که راننده کامیون را از حالت دستی به حالت اتوماتیک تغییر می‌دهد، چراغ‌های LED جلوی اتومبیل از رنگ سفید به آبی تغییر حالت می‌دهند، در نتیجه یک نشانه‌ی و علامت برای اطلاع‌رسانی به دیگر راننده‌های جاده است که کامیون در حال حاضر به صورت اتوماتیک هدایت می‌شود.

مرسدس_کامیون

آینده نیازمند خودروهای خودران هست

با توجه به افزایش جمعیت و ورود تکنولوژی به زندگی روزمره نیازمند خودروهای خودران در صنعت حمل‌ونقل هستیم. در زندگی پر دغدغه و با سرعت آینده مطمئناً ما به زمان اختصاص یافته به رانندگی نیز نیازمند هستیم و خودروخودران باید این مسئولیت را بپذیرد تا ما به سایر امورمان بپردازیم. اگر شهر و مراکز مهم هوشمند نباشند، مطمئناً با اختلال مواجه خواهیم شد. باید زندگی و عبور و مرور ما با برنامه باشد تا تداخلی در هیچ برنامه به وجود نیایید. زندگی به اجبار قانون‌مند خواهد شد، اگر قانون‌گریز باشیم، آسیب خواهیم دید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها