|
کدخبر: 178896 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا:

چرا شهرهای ایران هوشمند نشدند؟

باید برای شهر هوشمند سرمایه‌گذاری کنیم تا خدمات به خوبی برای افراد معلول و کودکان ارائه شود. در تأمین خدمات مشکل دیجیتالی و تکنولوژی نداریم اما مشکل درک سرمایه‌گذاری در این حوزه هست.

اقتصاد چرا شهرهای ایران هوشمند نشدند؟

دنیای مدرن در سراسر جهان به سوی ساخت شهر هوشمند حرکت می‌کند و با اتصال به اینترنت اشیا در این شهرها داده‌ها در اختیار مردم قرار می‌گیرد. از داده‌ها برای مدیریت و کنترل هر چه بهتر شهر استفاده می‌شود. در اینترنت اشیا و شهر هوشمند روند به این صورت هست که زیرساخت‌های شهری مانند چراغ‌های خیابان و سیستم‌های حمل‌و‌نقل به حسگرها متصل می‌شوند. از این طریق خواسته‌های انسان‌ها در شهر کنترل خواهد شد.

شهر هوشمند نیازمند زیرساخت هست

محمد قیصری دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در شهرسازی نوین دیدگاه دیجیتالی برای ما مطرح هست. این دیدگاه به معنای حضور زیر ساخت‌های دیجیتالی در شهر هست. در شهر هوشمند به دنبال ارائه خدمات نوین شهروندی بر پایه فناوری‌های هوشمند به شهروندان هستیم. دیدگاه دیجیتال نیازمند زیر ساخت هست. خصوصاً در زمان بحران این زیر ساخت‌ها بیشتر خودنمایی می‌کنند. اگر زیر ساخت نباشد، شهر هوشمند در زمان بحران با مشکل رو به رو خواهد شد.

قیصری

ضرورت بازطراحی کوچه‌ها و خیابان‌ها

قیصری تأکید کرد: در حوزه حمل و نقل، ترافیک و پارکینگ با این مدل کوچه و خیابان‌ها تشخیص خودرو به سادگی امکان‌پذیر نیست. باید کوچه و خیابان‌ها به صورتی باز طراحی شوند که امکان جستجو و تشخیص خودرو وجود داشته باشد. در مرحله بعد از طریق اپلیکیشن ها و نرم‌افزارهای شهر هوشمند روند ساده خواهد شد. در شرایط فعلی هیچ ارتباطی با خودرو وجود ندارد و امکان ارتباط با پارکینگ و سایر موارد نیست. در نهایت هم شخص دائماً در خیابان‌ها می‌چرخد. در این شرایط همچنان با موضوع ترافیک رو به ‌رو خواهیم بود.

شهر هوشمند چگونه به خدمات اضطراری کمک می‌کند؟

وی افزود: در حوزه اتوبانی نیز خدمات شهری باید برای اورژانس و آمبولانس‌ها خاص باشد. شهروندان به این خدمات نیاز دارند. زمانی که ترافیک در اتوبانی هست، برای خودرو معمولی و اورژانس ترافیک تفاوتی ندارد. باید شرایطی ایجاد شود که شهر از کیلومترها قبل از حضور خودروهای امدادی با خبر باشد. با اعلام قبلی فضا برای تردد خودروهای اورژانسی باز می‌شود و ارائه خدمات به سرعت انجام خواهد شد. در حال حاضر تنها صدای آژیر خودروهای امدادی را می‌شنویم. برای این موضوع نیازمند اطلاع‌رسانی و آگاهی هستیم.

سرمایه‌گذاری نیاز اصلی شهر هوشمند

دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ایران خاطرنشان کرد: باید برای این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم تا خدمات به خوبی برای افراد معلول و کودکان ارائه شود. در تأمین خدمات مشکل دیجیتالی و تکنولوژی نداریم اما مشکل درک سرمایه‌گذاری در این حوزه هست. بخش خصوصی معتقد است که این مشکلات باید توسط شهرداری حل شود. شهرداری برای این موضوع بودجه لازم ندارد.

برای شهر هوشمند مشکل فنی نداریم

قیصری در پایان گفت: در این مسیر نباید به دنبال ساخت چرخ از ابتدا باشیم، همچنین نباید به دنبال راه‌ حل فضایی برویم. گزینه ترویج و توسعه در اولویت هست. دستیابی به مسائل فنی سخت نیست. ما از نظر فنی ضعف نداریم اما در بحث ترویج، فرهنگ‌سازی و سواد رسانه‌ای مشکل داریم. در حوزه اینترنت اشیا باید در مراکز دولتی و خصوصی صحبت شود. مدیران باید با اینترنت اشیا، کاربردهایش و سواد این حوزه آشنا شوند.

شهر هوشمند به دنبال چه هدفی هست؟

شهر هوشمند در اصل به دنبال بهبود کارایی عملیاتی و کیفیت خدمات شهری برای کنترل و سرعت ارائه خدمات از طریق استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات هست. به صورت کلی فناوری هوشمند برای شهرهای هوشمند در بخش‌هایی مانند تأمین برق، سیستم‌های حمل ‌و ‌نقل عمومی، بهداشت و مدیریت پسماند جامد به اجرا در‌ می‌آید. در شهر هوشمند بحث انرژی حائز اهمیت هست و شهر هوشمند شامل زیرساخت هوشمند، مدیریت هوای شهر هوشمند، مدیریت ترافیک هوشمند، پارک ماشین هوشمند و مدیریت پسماند هوشمند است. شهر هوشمند با زیرساخت‌های صحیح و دانش دقیق معنا پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر