|
کدخبر: 180922 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک کارشناس اینترنت اشیا:

اینترنت اشیا آموزش را متحول می‌کند؟

فناوری از لحظه‌ای که دانش‌آموز درس را یاد می‌گیرد تا لحظه‌ای که امتحان می‌دهد، باید سیاست‌گذاری داشته باشد.

فناوری اینترنت اشیا آموزش را متحول می‌کند؟

چند سالی هست که دنیا به دنبال استفاده از اینترنت اشیا و فناوری‌های جدید در بحث آموزش هست اما کرونا همه را غافلگیر کرد و به اجبار همه کشورها به سمت استفاده از فناوری‌های نو رفتند. این غافلگیری سبب افزایش قیمت ابزارهای نوین شد و از سویی در کشورهایی که زیرساخت درست طراحی نشده بود، با اختلال در شبکه روبه‌رو شدیم. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر به بحث اینترنت اشیا و آموزش بپردازیم.

5G اینترنت اشیا را متحول می‌کند؟

حسین خوش‌رفتار کارشناس اینترنت اشیا در گفتگو با گسترش نیوز گفت: حوزه فناوری و اینترنت اشیا در کل دنیا با محدودیت‌هایی روبه‌رو هست و تا به این لحظه به جهش لازم نرسیده است. با آغاز به کار فناوری ۵G منتظر جهش در بحث اینترنت اشیا هستیم. فناوری ۵G پهنای باند بیشتر در اختیار دستگاه‌ها می‌گذارد و انرژی کمتری مصرف می‌کند. در نتیجه این قابلیت به ما می‌دهد که از حوزه فناوری در همه‌جا بهره‌مند شویم.

برای توسعه اینترنت اشیا چه کار کنیم؟

خوش‌رفتار تأکید کرد: در بحث آموزش و اینترنت اشیا از گذشته تا به امروز شاهد پیشرفت‌های خوبی بودیم. در این سال‌ها شاهد موضوعات مختلف در بحث آموزش و اینترنت اشیا بودیم که از تبلت‌های آموزشی شروع شد و شاهد معلم‌های مجازی نیز هستیم.

وی افزود: در ایران نیازمند توسعه شبکه هستیم تا پشتیبانی خوبی از این فناوری شود. برای رشد و توسعه بحث اینترنت اشیا در همه حوزه‌ها نیازمند شبکه گسترده‌ایم. در غیر این صورت روند توسعه ما کند خواهد بود.

آینده روشن در برابر اینترنت اشیا

این کارشناس اینترنت اشیا خاطرنشان کرد: با شرایط موجود تنها بهره‌برداری در شهرهای بزرگ خواهد بود اما هدف استفاده کل کشور از اینترنت اشیا هست. در خیلی از روستاها و شهرهای با توجه محدودیت‌ها، دانش‌آموزان و معلمان از سامانه شاد نمی‌توانند استفاده کنند. مردم در تهیه دستگاه‌های لازم ورود خواهند کرد اما شبکه در دست آن‌ها نیست و مسئولان برای رشد شبکه باید فکری کنند. جنبش‌های خوبی را شاهد هستیم و امیدواریم که تا یک سال آینده حرکت قابل توجه‌ای در این حوزه مشاهده کنیم.

ابزار زدگی در کمین اینترنت اشیا

خوش‌رفتار در ادامه اظهار کرد: اگر نگاه ابزار محوری به تکنولوژی داشته باشیم با خطر ابزار زدگی مواجه خواهیم شد. سیاست درست برای بهره‌برداری از ابزارها شکل نگیرد، دچار ابزار زدگی می‌شویم. در این مسیر با افرادی مواجه خواهیم شد که دنبال تبلت و تخته هوشمند و دستگاه‌های هوشمند هستند اما راه‌های بهره‌برداری از این دستگاه را نمی‌دانند. باید بدانیم که ارزش‌افزوده این تکنولوژی‌ها برای حوزه آموزش چیست. چرایی استفاده از ابزار برای مدرس و دانش‌آموز باید به درستی مشخص شود. سیاست‌گذاری کلان ارزش‌افزوده و هدف از استفاده از این ابزارها را برای ما مشخص می‌کند. استفاده از ابزارها به صورت عادی ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند اما با توجه به هزینه بالایی که دارد، نیازمند دستیابی به ارزش‌افزوده بیشتر هستیم. اگر بدون برنامه استفاده شوند، تنها حالت تجملاتی و بروز بودن را برای ما خواهد داشت.

وی افزود: فناوری از لحظه‌ای که دانش‌آموز درس را یاد می‌گیرد تا لحظه‌ای که امتحان می‌دهد، باید سیاست‌گذاری داشته باشد. دانش‌آموز در مراحل مختلف از فناوری استفاده می‌کند. در مراحلی مثل یادگیری، تفهیم، انجام تکالیف، ارتباط با معلم و امتحان دانش‌آموز از فناوری استفاده می‌کند.

در دوران کرونا امتحانان دانش‌آموزان آنلاین شده است اما تقلب به شدت افزایش داشته است. به واسطه کرونا اجباراً به سمت تکنولوژی رفته‌ایم اما سیاست‌گذاری و فهم درست از تکنولوژی ایجاد نکرده‌ایم. در نتیجه حداقل درک دانش‌آموزان از درس نیز از بین رفته است.

افزایش دانش خانواده‌ها ضروری هست

این کارشناس اینترنت اشیا در پایان گفت: معلم‌ها در چارچوب آموزش‌وپرورش با تکنولوژی آشنا می‌شوند و در خصوص مواجه معلم‌ها با تکنولوژی نگرانی‌ها کمتر هست اما چالش اصلی ما خانواده‌ها است. با خانواده‌هایی روبه‌رو هستیم که دانش استفاده از ابزار موجود ندارند اما فرزندانشان از کودکی نسبت به این حوزه احاطه دارند. این کودکان کاملاً خانواده را کنار می‌گذارند. معلم‌ها در سیستم آموزش‌وپرورش یا مجبور به یادگیری می‌شوند یا علاقه دارند و دانش را کسب می‌کند. اندک چالش موجود که معلمان با آن مواجه شدند، به دلیل ورود سریع و اجباری به بحث فناوری است. اگر سیر طبیعی را گذرانده بود، با چالش مواجه نمی‌شدیم.

 

ارسال نظر