|
کدخبر: 169405

جنجال رسانه ای در نمایشگاه خودرو شانگهای

اعتراض به تسلا و پاسخ این شرکت به اعتراض مطرح شده منجر شد که تعداد زیادی از رسانه‌های چینی تسلا را محکوم کرده و تحت فشار قرار دهند.

خودرو جنجال رسانه ای در نمایشگاه خودرو شانگهای

پس از آن که یک زن برای اعتراض به تسلا در نمایشگاه بین‌المللی خودرو شانگهای ۲۰۲۱ اقدام به ایستادن روی سقف یکی از خودروهای غرفه تسلا کرد، این شرکت اعلام کرد که تصادف شخص معترض هیچ ربطی به تسلا ندارد و به دلیل سرعت غیر مجاز و بی احتیاطی او بوده است. این پاسخ تسلا باعث تشدید تنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی شد.

اعتراض و تنش‌های ایجاد شده در رسانه‌های اجتماعی منجر به آن می‌شود که روابط عمومی تسلا بحران جدید و بزرگی را تجربه کند، این در صورتی است که به عقیده سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران، شرکت تسلا برای رشد و توسعه خود به شدت به بازار چین احتیاج دارد. فیلم تصادف به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و رسانه‌های دولتی چین نیز آن را تحت پوشش خبری قرار دادند.

سه شنبه هفته پیش پلیس شانگهای زن معترض را دستگیر و به دلیل اخلال در نظم عمومی ۵ روز بازداشت کرد. تسلا اعلام کرده است که تصادف شخص معترض به علت سرعت غیر مجاز او بوده و در تلاش است تا خودرو را پس بگیرد و وجه دریافت شده را عینا برگرداند.

تائو لین، قائم مقام تسلا چین طی مصاحبه‌ای عنوان کرده است که شخص معترض پول زیادی را بابت جبران خسارت درخواست کرده، در صورتی که هیچ دلیلی برای پرداخت این هزینه هنگفت وجود ندارد. تسلا در جریان این موضوع پستی را در شبکه اجتماعی Weibo به انتشار رسانده و عنوان است که زیر بار تقاضاهای غیر منطقی نمی‌رود. بعد از انتشار این پست، کمیسیون انضباطی مرکزی حکومت چین از یک سو اخطار و از طرف دیگر بیانیه هشدار آمیزی را صادر کرد. بیشتر رسانه‌های دولتی سرمقاله نوشتند و همچنین آژانس‌های دولتی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌های اجتماعی نیز تسلا را محکوم کردند.

یکی از رسانه‌های دولتی چین مقاله‌‌ای را با عنوان سه درسی که تسلا باید بیاموزد منتشر کرده است و در آن به این شرکت توصیه کرده که با مشتریان چینی خود محترمانه برخورد کند. در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در روزنامه گلوبال تایمز چاپ شده، آمده است که موضع اشتباه و تکبرآمیز این شرکت در برابر عموم غیر قابل‌ قبول و ناامید کننده است که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به اعتبار و پایگاه مشتریان تسلا در بازار چین وارد کند.

عذرخواهی تسلا از مشتری معترض

فشار وارد شده و اعتراض به تسلا باعث شد که تسلا سریعا از مشتری معترض به دلیل رفع نشدن مشکل پیش آمده عذرخواهی کند و پستی را در شبکه اجتماعی وایبو منتشر کند و بنویسد که برای برطرف کردن مشکلات به وجود آمده در خدمات مشتریان به سراغ کاوش و اصلاح شیوه‌های خود خواهد رفت. تسلا اعلام کرده است که داده‌های خام مربوط به ۳۰ دقیقه پیش از وقوع تصادف در اختیار مقامات قرار گرفته است.

دولت چین از ابتدای فعالیت تسلا در این کشور از آن به عنوان ابزاری برای تبلیغات سیاسی و الگویی برای نشان دادن آزادی عمل کسب‌و‌کارهای خارجی در بازار نسبتا بسته خود استفاده کرده است. تسلا کارخانه خود در شانگهای چین را در سال ۲۰۱۹ تأسیس کرد و در سال گذشته فروش مدل ۳ که به عنوان پرفروش‌ترین خودرو الکتریکی سال در این کشور انتخاب شد را آغاز کرد.

در بازار کنونی چین که علاقه به خودروهای برقی بیشتر شده است، تسلا رقیب‌هایی مانند نیو NIO و سپنگ موتورز Xpeng motors را در برابر خود می‌بیند. مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت اتومبیلیتی، بیل رسو عنوان می‌کند که چین برای پیشرفت خود باید از شرکت‌های خودروسازی که اتومبیل برقی تولید می‌کنند حمایت کند و از طرف دیگر نباید به آن‌ها اجازه بدهد که بر بازار چین حکومت کنند. طبق گفته رسو تنها تسلا نیست که این شرایط را تجربه می‌کند، شرکت‌های خودروسازی دایملر و فولکس واگن نیز تا قبل از وارد شدن به بازار چین به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و همین شرایط را پشت سر گذاشتند.

از سال ۲۰۲۰ تا به امروز اخبار منفی زیادی بر علیه شرکت تسلا منتشر شده است که جدید‌ترین آن‌ها خبر آتش گرفتن یک خودروی مدل ۳ در گاراژ یک خانه است. کشور چین همچنین به دلیل نگرانی‌ها درباره احتمال ضبط تصاویر مکان‌های پیرامون خودرو توسط سنسورهای آن، استفاده از خودروهای تسلا را در میان کارکنان دولت و بخش‌های نظامی ممنوع کرده است. ایلان ماسک نیز اعلام کرد چنانچه از خودرو این شرکت به عنوان ابزاری برای جاسوسی استفاده شود، شرکتش را تعطیل خواهد کرد.

اما با افزایش تعداد خودروهای تسلا در کشو چین، شکایت خریداران هم بیشتر می‌شود و باید این شرکت برای برطرف کردن مشکل مشتریان چاره‌ای بیندیشد. ایلان ماسک نیز طی مصاحبه‌ای با شبکه CCTV ضمن دفاع از تسلا در برابر انتقادها عنوان کرد که چین در آینده نه چندان دور به بزرگ‌ترین بازار تسلا تبدیل خواهد شد.

منبع: گجت نیوز

ارسال نظر